حمایت عضو کنگره از تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران

جو ویلسون یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پس از بیانیه جمعه شب دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور درباره توافق هسته‌ای و ایران، بیانیه‌ای منتشر کرد.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا، ویلسون در این بیانیه با تکرار ادعاهای خصمانه و بی‌اساس واشنگتن علیه تهران گفت: اگرچه من از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کنم، از رییس‌جمهور ترامپ به دلیل افزایش تحریم‌ها و اعمال فشار بر افراد و گروه‌هایی که در ایران از تروریسم حمایت مالی می‌کنند، متشکرم.

وی در ادامه گفت: من با نیکی هیلی (نماینده آمریکا در سازمان ملل) موافقم که بر لزوم بررسی دقیق پایبندی ایران به توافقی که برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کرده است، تاکید می‌کند.

دونالد ترامپ جمعه شب (22 دی ماه) هم‌زمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، 14 فرد و نهاد ایرانی یا مرتبط با ایران را با ادعای نقض حقوق بشر هدف تحریم‌های خود قرار داد. وی پیش از این در فوریه 2017 نیز 25 فرد و نهاد را به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته با وجود میل باطنی‌اش و با استفاده از زبان تهدید و کشیدن خط و نشان برای ایران و هم پیمانان اروپایی‌ خود برای بار سوم تصمیم گرفت که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چارچوب برجام تمدید کند.

وی با انتشار بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و این آخرین فرصت است در صورت عدم دستیابی به این توافق‌، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

وی هم‌چنین خطاب به کشورهای اروپایی تصریح کرد: اگر کشورهای دیگر در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند.

به گزارش ایسناجمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن تهدیدات آمریکا و اضافه کردن افراد جدید به فهرست تحریم‌ها، اعلام کرد که "برجام یک سند معتبر بین المللی است و به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست و هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد. هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت، و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار گردد. "