اختلافات هند و پاکستان به تهدید هسته‌ای تبدیل شد

ژنرال بیپین راوات، رئیس ارتش هند اخیرا گفت: نیروهای این ارتش آماده عبور از مرز با پاکستان به هدف اجرای هرگونه عملیاتی در صورت درخواست دولت هند هستند.

او در مصاحبه‌ای اظهار داشت: اگر ما حقیقتا مجبور به رویارو شدن با پاکستانی‌ها شویم و ماموریتی نیز به ما داده شود به هیچ وجه نمی‌گوییم که چون آنها سلاح هسته‌ای دارند، نمی‌توانیم از مرز عبور کنیم. ما از "بلوف هسته‌ای" آنها ابایی نداریم.

با این حال خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان در توئیتی در پاسخ به این بیانیه گفت: اظهارات "غیرمسئولانه" رئیس ارتش هند در شأن سمت او نیست و در سطح دعوت برای یک رویارویی هسته‌ای است. اگر این چیزی است که آنها می‌خواهند می‌توانند عزم و اراده ما را بیازمایند و در آن صورت شک و شبهه آنها سریعا برطرف خواهد شد.

وزیر امور خارجه پاکستان این اظهارات رئیس ارتش هند را "نشان‌گر یک ذهنیت وحشتناک" خواند که بر هند مسلط شده است.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم در بیانیه‌ای گفت: پاکستان قابلیت بازدارندگی خود را نشان داده و این موضوعی نیست که کسی آن را سبک بگیرد. به هیچ وجه نباید بر مبنای محاسبات غلط دست به ماجراجویی غلط زد چون پاکستان کاملا قادر به دفاع از خود است.

ارتش پاکستان نیز در واکنش به این صحبت‌ها گفت: پاکستان یک "کشور هسته‌ای مسئول" به شمار می‌آید.

ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان در مصاحبه‌ای اظهار داشت: ما یک ارتش حرفه‌ای و یک کشور هسته‌ای مسئول و همچنین کشوری انعطاف پذیر هستیم. هند باید از توهم بیرون بیاید.

او ادامه داد: پاکستان از قابلیت هسته‌ای معتبری برخوردار است که منحصرا هدفش مقابله با "تهدید از سمت شرق" است اما ما باور داریم که سلاح هسته‌ای یک سلاح بازدارنده است نه یک سلاح انتخابی.