همپیمانی نخست وزیر عراق با رئیس سازمان بدر

منابع آگاه، شب گذشته از توافق نهایی میان دو ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و «الفتح» به رهبری «هادی العامری» برای ایجاد ائتلافی مشترک برای شرکت در انتخابات آتی کشور خبر دادند.

پیش از این، گمانه‌زنی‌هایی درباره ائتلاف العامری و العبادی صورت گرفته بود.

منابع آگاه اعلام کردند که پس از مذاکراتی جدی میان دو طرف، بر سر تشکیل ائتلافی واحد ، قرار شد دو طرف با ائتلافی به نام «النصر و الفتح» وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

در بیانیه این ائتلاف جدید که نسخه‌ای از آن در «پونا نیوز» منتشر شد، آمده است: ما پس از آزادسازی کلیه اراضی عراقی، روند بازسازی و عمران کشور را آغاز می‌کنیم و درهای ائتلاف خود را به روی کلیه نیروهای ملی و خیر عراقی باز می‌کنیم. ما می‌خواهیم به افراد خبره و حرفه‌ای برای حفظ مشارکت کلیه عراقی‌ها به منظور داشتن کشوری یکپارچه اعتماد کنیم.

ائتلاف الفتح روز پنجشنبه پیش، به ریاست العامری تشکیل شد و اغلب گروه‌های زیرمجموعه «الحشد الشعبی» و 15 حزب سیاسی به آن پیوستند.

این ائتلاف به طور رسمی روز پنجشنبه پیش اعلام موجودیت کرد و اغلب گروه‌های وابسته الحشد و در مقدمه آنها «عصائب اهل الحق» به آن پیوستند. همچنین 15 حزب سیاسی ثبت شده در کمیساریای عالی انتخابات در این ائتلاف حضور یافتند که احزاب «المستقبل» و «الوفاء و التغییر» از جمله آنها بودند.

بر اساس این گزارش، عصائب اهل الحق به ریاست «قیس الخزعلی»، مجلس اعلای اسلامی، تجمع عدالت و وحدت به ریاست خود او، تجمع عراق آینده به ریاست «ابراهیم بحرالعلوم»، جنبش الوفاء و التغییر به ریاست «اسکندر وتوت» و شماری از گروه‌های الحشد الشعبی در این ائتلاف حضور دارند.

در همان روز پنجشنبه نیز برخی منابع به طور غیررسمی اعلام کردند که نخست وزیر عراق که با فهرستی موسوم  به «النصر» در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد به احتمال زیاد با العامری همپیمان خواهد شد.

انتخابات پارلمانی عراق دوازدهم ماه می آینده (22 اردیبهشت) ماه در سراسر عراق برگزار خواهد شد.