مجموع بدهی های شهرداری به روایت آقای شهردار

محمدعلی نجفی شهردار تهران در سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: مرتب تذکر دادم انصاف و بی طرفی در گزارش مورد توجه قرار گیرد. در مواردی که فکر کردیم محرمانه است خیلی به اجمال اشاره کردیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تاکنون ۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان به صورت دقیق ثبت شده است. بعضی وقت‌ها می‌بینم دوستان رسانه‌ای در عرایض بنده و بعضی از مسئولان شورا و شهرداری دقت نمی‌کنند و بحث می‌کنند چرا این اعداد با هم نمی‌خواند.

شهردار تهران تصریح کرد: بدهی ثبت شده شهرداری تا امروز این رقم است که ۶۵ درصد بدهی‌های بانکی است. دیون و بدهی‌های ثبت نشده شهرداری چند نوع است که ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تقریبا قطعی است و ممکن است دو–سه هزار میلیارد آن ثبت نشده باشد.

نجفی گفت: اگر جمع مجموعه بدهی‌ها به اضافه بدهی احتمالی را در نظر بگیرید، یعنی موارد متعددی که افرادی در شهرداری در دستگاه فضایی شکایت کردند، احتمال اینکه حکم به نفع آن‌ها صادر شود، است، حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد بدهی داریم.

وی افزود: مجموع بدهی ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، یعنی سه برابر بودجه سال ۹۶ این در حالی است که بودجه سال ۹۶ هم صد در صد محقق نشده است.

شهردار تهران تصریح کرد: بعضی افراد بر اساس اسناد، بدهی قطعی دارند که این رقم ۴ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان است. همچنین مطالبات شهرداری از دولت نیز وجود دارد که بخش عمده‌ای مواردی بود که در قانون بودجه سال‌های قبل آمده است و گفته اند دولت مکلف است این کار را کند یا نکند و حرف دولت هم درست است.

نجفی گفت: بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارائه گزارش‌های حسابرسی شهرداری تهران است. در بعضی سال‌ها حسابرس اظهار نظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد و می‌گوید گزارش حسابرسی تایید شده باید ارائه کنید.

وی افزود: در بعضی از رسانه‌های مخالف می‌نویسند نجفی آمده است بدهی‌های دولت به شهرداری را ماست مالی کند، این در حالی است که در قانون نوشته شده بود دولت مجاز است این را پرداخت کند، اما در آن سال پرداخت نکرده است. در بخش دیگر نیز اسناد به اندازه کافی نداریم وارد بحث کارشناسی با دولت شویم.

شهردار تهران تصریح کرد: ۵۴ درصد دارایی‌های مندرج در صورت‌های مالی زیر مجموعه‌های شهرداری تهران حسابرسی نشده است، از این رو نمی‌توانیم آن‌ها را به عنوان یک مطلب قانونی در اختیار داشته باشیم.

برآوردی از ارزش املاک شهرداری در دست نیست

نجفی تصریح کرد:  سازمان سرمایه گذاری در سال‌های گذشته تنها به عنوان یک کارگزار عمل کرده است نه اینکه تعامل کرده و سرمایه گذار پیدا کند. مسایلی مثل جذب سرمایه گذاری خارجی و یا پرداختن به برنامه های جدید توسعه شهری مثل حمایت از استارت آپ ها و شرکت های نوپا در این سازمان عمدتا تعطیل بوده است.

وی افزود: هم اکنون هیچ برآورد دقیقی از ارزش املاک اختصاصی شهرداری تهران و وضعیت ثبتی آن در دست نیست. از مجموع املاک، ۶۷۴ ملک غالبا به صورت سلیقه ای در اختیار اشخاص و نهادها قرار گرفته است.

شهردار تهران گفت: به طور مثال یه یک نهاد نهاد ملکی ۵ میلیاردی واگذار شد و به یک نهاد دیگری که همان فعالیت را داشته است واگذار نشد؛ وجه تمایز چه بوده است؟ هیچ رابطه ای پیدا نکردیم. 

نجفی تصریح کرد: وضعیت کارگزاران که خروجی آن هولوگرام ها و مفاسد برخواسته از هولوگرام ها بود خیلی تاسف بار است.

شهردار تهران گفت: بحث بود از امکانات بانک‌ها برای افزایش نقدینگی استفاده کنیم، اما تقریبا برعکس شد یعنی بخشی از وجوه نقد و چک‌های شهرداری در اختیار کارگزاران قرار می‌گرفت و بخشی از املاک قابل وصول شهرداری به کارگزینی‌ها واگذار شد و ۵ درصد حق کارگزاری را از کارگزاری بانک شهر گرفته تا کارگزاری وابسته به یکی از شرکت‌های خاص دریافت کردند.