بهانه‌جویی‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد تغییر در برجام

پایگاه اینترنتی این روزنامه در شماره امروز خود در مطلبی به قلم «عادل سالمی» نوشت: در نخستین واکنش ایران به اقدام واشنگتن برای تمدید تعلیق تحریم های هسته ای ایران، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد با هرگونه تغییر در توافق هسته ای چه در زمان حال و چه آینده مخالف است.

وزارت خارجه ایران با اعلام مخالفت خود با این موضوع تاکید کرد: نباید پرونده هسته ای و مسائل دیگر را به یکدیگر ربط داد.

وزارت خارجه ایران در اعتراض به موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تمدید توافق هسته ای برای آخرین بار بیانیه ای رسمی در 9 بند منتشر کرد که ملاحظات ایران در آن مطرح شده است.

در همین حال روسیه و چین از این اقدام آمریکا انتقاد کردند اما درعین حال چین متعهد شد نقش سازنده ای در حمایت و اجرای توافق نامه هسته ای با ایران ایفا می کند.

دونالد ترامپ به هم پیمانان اروپایی خود 120 روز مهلت داد تا مذاکرات درباره برنامه موشک های بالستیک ایران را شروع کنند. این در حالی است که ترامپ از تهدیدهای سابق خود درباره خروج از توافق هسته ای عقب نشینی کرد. ترامپ با تاکید بر لزوم بررسی نقص های توافق هسته ای با ایران چهار شرط را برای عدم خروج آمریکا از این توافق تعیین کرد.

الشرق الاوسط با بازتاب بخشهایی از سخنان ترامپ به نقل از وی نوشت تلاش می کنم با همکاری کنگره یک قانون جدید درباره توافق هسته ای به تصویب برسانم. نخستین شرط این است که ایران باید اجازه بازرسی فوری از همه تاسیسات مورد درخواست بازرسان بین المللی  را بدهد.

دومین شرط، بندهایی که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد، باید دائم باشد و دارای تاریخ انقضا نباشند.

شرط سوم این است که توافق هسته ای نباید محدویت زمانی داشته باشد واین به معنای لغو محدودیت های تدریجی تهران نیست.

چهارمین شرط رئیس جمهور آمریکا این است که قانون آمریکا باید ارتباطی بین دو برنامه سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک قائل شود تا انجام آزمایش‌های موشکی از جانب تهران عاملی برای اعمال تحریم های سخت علیه این کشور باشد.