با ورود موتورهای سهچرخه چینی به غزه قیمت درازگوشها پائین آمده است.


به‌گزارش سرویس بین‌الملل افکار و به نقل از پایگاه خبری الجزیره، موتورسه‌چرخه‌هایی که در غزه " توک توک " نامیده می‌شوند از وسایل نقلیه تقریبا اساسی به‌شمار می‌روند. مردم غزه پس از اینکه قیمت‌های خودروها بخاطر ممنوعیت واردات آن به این منطقه از سوی رژیم صهیونیستی افزایش یافت برای برطرف کردن مشکلات حمل و نقلی خود از این وسیله استفاده می‌کنند.


با آمدن " توک توک " بازار باربندهایی که پیش از این پشت درازگوش‌ها و قاطرها بسته می‌شد و بیشترین افراد در مشاغل ساده ماننده زراعت‌کاران و توزیع‌کنندگان مواد غذایی استفاده می‌کردند کساد شده است. علت رونق " توک توک " سهولت واردات آن از تونل‌هایی است که در مرزهای بین مصر و نوار غزه زده شده است.


از مزایای استفاده " توک توک "، کوچک بودن و مصرف پائین سوخت آن است. از این وسیله نقلیه برای جابه‌جایی کالاها در ازدحام شدید خیابان‌ها مخصوصا در نبود سازمان‌دهی مناسب واحد‌های مسکونی در نوار غزه و اردوگاه‌هایی که بیش از یک سوم مردم این منطقه در آن ساکن‌ هستند می‌توان استفاده کرد.


" احمد ابوحطب " یکی از توزیع‌کنندگان مواد غذایی می‌گوید " الان چند ماهی است پس از اینکه کار با درازگوشی که باربند پشت آن بسته شده بود وی را خسته کرده بود، یک توک توک خریده است. "


مردم غزه اقبال بسیاری به " توک توک " پیدا کرده و اکنون وسیله‌نقلیه متداولی در این منطقه به‌شمار می‌رود. به‌طور متوسط قیمت " توک توک " با توجه به حجم و قدرت موتور و میزان مصرف سوخت آن بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است.


در سه سال گذشته قیمت باربندهای درازگوش و قاطر در این منطقه بالا رفته بود. حالا "توک توک" به بخشی از مدل زندگی مردم غزه در سایه حصر رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.