روایتی متفاوت از اسیدپاشی در «شب لرزه»

محمدرضا رحمانی کارگردان فیلم سینمایی «شب لرزه» (پری‌سا) درباره روند تولید فیلم گفت: هم اینک بخش‌هایی از فیلم که نیاز به فیلمبرداری موبایلی دارد و بدون حضور بازیگر است باقی مانده است. این بخش‌ها بیشتر مستندسازی است و شرایط خاصی برای تولید نیاز ندارد. تدوین فیلم برعهده مهدی سعدی است اما ایشان هم اینک مشغول آماده سازی فیلم آقای نعمت‌الله هستند و هنوز امکان تدوین فیلم فراهم نشده است .

وی درباره تغییر نام فیلم توضیح داد: هنوز به نام قطعی که بتواند هم گیشه را با خود همراه کند هم با فیلم ارتباط درستی داشته باشد انتخاب نکردیم باید با آقای سعدی مشورت کنیم که ایشان به دلیل حضور فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» در جشنواره درگیر هستند و امکان مشورت فعلا وجود ندارد. 

وی درباره داستان فیلم توضیح داد: فضای فیلم در مورد تاثیرات و موجی است  که شبکه های اجتماعی در میان افراد جامعه به راه می‌اندازند و  روی جامعه تاثیر می‌گذارد. فیلم در بستری اتفاق می‌افتد که اسیدپاشی رخ می دهد و این آسیب دامنه دار می‌شود. 

از نمایش چهره فرد آسیب دیده پرهیز کردم

رحمانی درباره نمایش صحنه‌های اسیدپاشی در فیلم و تاثیر آن بر مخاطب همچنین تاثیری که فیلم «لانتوری» بر مخاطب داشت گفت: من در همه کارهایی که انجام دادم تحقیق و پژوهش انجام می‌دهم در این فیلم از نمایش زشتی چهره فرد آسیب دیده پرهیز کردم . معتقدم افرادی که در اطراف فرد آسیب دیده قرار گرفتند هم دچار مشکل می‌شوند. وقوع یک حادثه  تاثیرش روی اطرافیان هم از اهمیت خاصی برخوردار است این یک الگو  در جامعه‌شناسی است که از فرد آسیب دیده عدول کرده و  روی افراد دیگر تاثیر واقعه را بررسی می‌کنند. 

جشنواره فیلم هرسال نحیف‌تر می‌شود

وی درباره آماده‌سازی فیلم برای اکران یا جشنواره فیلم فجر گفت: این که فیلم در جشنواره بین الملل حاضر شود یا اکران  عمومی شود، بستگی به نظر تهیه کننده دارد اما نکته حایز اهمیت این است که فیلمسازان از برگزاری جشنواره دلخور هستند جشنواره فیلم فجر هرسال  نحیف تر و کوچک تر و به نوعی خصوصی‌تر می شود که هشدار بزرگی برای سینمای ایران به شمار می آید. همه این ساز و کار برای دو سه فیلم در نظر گرفته می شود. در سالهای گذشته فیلم کوتاه خوب دیده می شد اما با این روند فیلم های بلند هم دیده نمی‌شود.از مکان برگزاری جشنواره  تا حذف بخش های مختلف ضربه بزرگی به جشنواره فیلم فجر می‌زند. 

حذف بخش‌های مختلف جشنواره باعث کم رونقی آن شد

کارگردان فیلم سینمایی «گاهی» گفت: در گذشته جشنواره ملی و بین المللی در کنار هم بود و همین امر باعث می شد تا افرادی که علاقمند به دیدن آثار خارجی بودند به سالن سینما بیایند و جشنواره فجر رونق بیشتری داشته باشد. اما در سالهای اخیر شور و شوقی در میان مردم احساس نمی‌شود . اگر در جشنواره‌های دنیا هم توجه کنیم، خواهیم دید علاوه بر بخش اصلی بخش‌های مختلف برای استعدادیابی و مرور آثار وجود دارد تا با برگزاری برنامه‌های مختلف و بازار فیلم باعث رونق جشنواره و دیده شدن برنامه این رویداد شود اما متاسفانه در این چند سال درباره جشنواره فیلم فجر به گونه ای رفتار شده که تمایل به کوچک شدن و از بین بردن جشنواره دیده می‌شود. به عقیده من مسئولین راه را اشتباه رفتند. 

جداسازی بخش ملی از بین الملل اشتباه بود

وی در ادامه به جداسازی بخش ملی از بین الملل اشاره کرد و گفت: مدت‌هاست درباره  اقتصاد مقاومتی شعار می دهیم و این مهم در سینما فقط شعاری است. اگر  جشنواره ملی و بین الملل را باهم برگزار کنند در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد و اقبال مخاطبان هم بیشتر می‌شود. 

رحمانی در خاتمه گفت: باید درباره مهمترین رویداد سینمای کشور آسیب شناسی درستی صورت گیرد. نحوه فیلمسازی متفاوت شده است  دو سه فیلم که هزینه میلیاردی دارند با حمایت دولت و ارگان‌ها ساخته می شود و جشنواره برای آنها خواهد بود زیرا جشنواره هم توسط دولت برگزار می شود.