بازسازی سوریه چقدر هزینه دارد؟

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امورخارجه، در گفت‌وگو با اعتماد گفت: هدف درازمدت امریکا این است که با ادعای تهدید ایران، حلقه محاصره روسیه را تنگ‌تر کند و نفوذ خود را در مناطق اطراف روسیه افزایش دهد. ایده اصلی در واشنگتن این است که نهایتا با فروپاشی حکومت‌های روسیه و چین، عملا این دو قدرت موسوم به جوامع بسته را وارد آنچه به قول خودشان «جهان آزاد» نامیده می‌شود، بکنند.

الان وضعیت حکومت اسد در سوریه آنچنان تغییر بنیادینی نکرده است. اسد با توجه به حضور روسیه توانسته است حکومت خودش را حفظ کند و بخشی از سرزمین‌های تحت تسلطش را گسترش دهد. الان با کمک روسیه و ایران توانسته است حدود پنجاه درصد از سرزمین‌ها را کنترل کند، اما بحران سوریه پابرجاست و حکومت مرکزی بدون حمایت ایران و روسیه ممکن است حتی برای چند هفته هم نتواند موقعیت خودش را حفظ کند.

باید توجه کرد که در وضعیت سوریه، بین 500 میلیارد تا 1000 میلیارد دلار فقط برای بازسازی این کشور سرمایه‌گذاری مورد نیاز است. در نتیجه نه ایران و نه روسیه به این سادگی نمی‌توانند سوریه را رها کنند، این ارتباطی با وجود یا فقدان داعش ندارد. الان مشکل پیچیده‌تر از زمان داعش شده است، جبهه‌بندی در سوریه به جبهه رویارویی امریکا و روسیه تبدیل شده است. ایران و روسیه اگر نتوانند با امریکایی‌ها برای تشکیل یک دولت فراگیر و مورد توافق طرفین به یک مصالحه برسند، نبرد سوریه بدون اینکه دورنمایی برای پایان آن وجود داشته ‌باشد، ادامه خواهد یافت.