رژیمی برای پیشگیری از آلزایمر

هدف از رژیم MIND، پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر از طریق مصرف مواد غذایی مفید برای مغز است. این رژیم ادعا می‌کند که شما می‌توانید با پیروی از آن، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش بدهید. رژیم MIND با ترکیب دو رژیم اثبات‌شده دیگر، یعنی رژیم مدیترانه‌ای و رژیم DASH، طراحی شده و روی مصرف مواد غذایی خاصی که به‌طور خاص بر مغز تاثیر می‌گذارند، متمرکز شده است. 

تاکید اصلی در رژیم MIND، مصرف ۱۰ گروه غذایی ویژه است که برای مغز مفید هستند. این گروه‌های غذایی عبارت‌اند از سبزی‌های برگ سبز، انواع سبزی‌های دیگر، مغزها، توت‌ها، حبوبات، غلات سبوس‌دار، ماهی، مرغ، روغن زیتون و سرکه سیب یا سرکه قرمز طبیعی. علاوه بر این، افرادی که از رژیم MIND پیروی می‌کنند، باید تا حدود زیادی از ۵ گروه غذایی ناسالم دوری کنند. این ۵ گروه غذایی ناسالم بدین ترتیب هستند: گوشت‌های قرمز، کره و مارگارین، پنیر، شیرینی‌ها، غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فودها. 

رژیم MIND توسط دکتر مارتا کلیر موریس (اپیدمیولوژیست تغذیه‌ای و از اعضای دانشگاه راش) و همچنین سرمایه‌گذاری مالی National Institute on Aging طراحی شده است. این محقق و همکارانش در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که پیروی نسبی از رژیم MIND، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را حدود ۳۵ درصد کاهش می‌دهد و اگر پیروی از رژیم MIND با جدیت کامل انجام بگیرد، این کاهش خطر به ۵۳ درصد می‌رسد. 

دکتر موریس بعد از این مطالعه اعلام کرد که یافته‌های‌شان درباره رژیم MIND قطعی نیستند و به مطالعات مقایسه‌ای، تصادفی و بلندمدت‌تری نیاز دارند. با این ‌حال، آنان پس از به انجام رساندن این مطالعات تکمیلی اعلام کردند که رژیم MIND در مقایسه با رژیم مدیترانه‌ای و رژیم DASH، اثربخشی بیشتری از نظر پیشگیری از ابتلا به زوال شناختی دارد.

رژیم MIND چطور عمل می‌کند؟

شما باید روزانه حداقل ۳ وعده مصرفی از غلات سبوس‌دار، یک بشقاب سالاد به همراه سبزی‌های دیگر و حدود یک لیوان سرکه سیب یا سرکه قرمز طبیعی مصرف کنید. در بیشتر روزها نیز باید از مغزهای خام به‌عنوان میان‌وعده استفاده کنید و بعضی از روزها نیز نصف فنجان حبوبات را به‌عنوان میان‌وعده بخورید. حداقل ۲ بار در هفته نیز باید مرغ و نصف فنجان توت (ترجیحا بلوبری) مصرف کنید. میزان استفاده از ماهی پخته‌شده یا گریل‌شده نیز حداقل باید یک بار در هفته باشد. روغن زیتون نیز باید تنها روغن مورد استفاده در تهیه انواع غذاها و سالادهای شما باشد. 

محدودیت‌های لازم برای غذاهای ناسالم: مصرف گوشت‌های قرمز و فرآورده‌های آن‌ها باید به کمتر از ۴ وعده مصرفی در طول هفته برسد. میزان مصرف شیرینی‌ها و محصولات مشابه نیز باید کمتر از ۵ وعده مصرفی در طول هفته باشد. میزان استفاده از کره نیز باید کمتر از یک قاشق غذاخوری در روز و میزان مصرف پنیر، غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فودها نیز باید کمتر از یک وعده مصرفی در طول هر هفته باشد. به‌گفته دکتر موریس، هیچ محدودیت کالری مشخصی برای رژیم MIND وجود ندارد، اما حفظ وزن در محدوده سالم از اولویت‌های این رژیم غذایی است.

رژیم MIND چقدر هزینه دارد؟

انواع توت‌ها، سبزی‌های تازه و روغن زیتون مرغوب، عمدتا گران‌قیمت‌تر از غذاهای شیرین، چرب و فرآوری‌شده هستند.