توطئه برانکو علیه شفر؟

برانکو به دلیل نتایجی که در دو سال گذشته با پرسپولیس کسب کرده، محبوبیت زیادی به دست ‌آورده و خود را فرمانده لشکر قرمزها می‌داند. وینفرد شفر هم در مدت کوتاهی توانست محبوبیت خود را افزایش دهد ولی روند حرکتی این محبوبیت سینوسی بوده است. بعد از بحران‌های استقلال در دوران منصوریان، شفر توانست ماشین گلزنی استقلال را روشن کند و هواداران را راضی به خانه‌هایشان بفرستد. در مدت کوتاهی محبوبیت این مربی افزایش پیدا کرد و تعداد فالوورهایش در اینستاگرام، بالا و بالاتر رفت. شفر البته خیلی زود به روزهای سختش هم رسید. استقلال در سه هفته آخر لیگ برتر نبرده تا انتقادهایی از این مربی انجام شود. مشکل شفر اما این انتقادها نیست بلکه سیگنال‌هایی است که از تیم مقابل دریافت می‌کند. او و برانکو، جنگی زیرپوستی را شروع کرده‌اند و دیر یا زود باید منتظر علنی شدنش باشید. شفر و برانکو در اولین برخورد خود در شهرآورد گذشته، رفتار گرمی داشتند و وقتی اخیراً در زمین شماره دو آزادی با یکدیگر ملاقات کردند، گفتند و خندیدند و حتی قرار گذاشتند به نفع زلزله‌زده‌های کرمانشاه، دیدار خیریه برگزار کنند. به نظر می‌رسید رابطه این دو بسیار نزدیک است و هر دو پتانسیل داشتن یک دوستی نزدیک را داشتند. این رابطه اما خیلی زود تیره و تار شد. این شائبه برای وینفرد شفر پیش آمده که برانکو ایوانکوویچ دوست ندارد او به عنوان یک خارجی چهره محبوبی در فوتبال باشد و طبیعتاً از این مسئله هراس دارد که سطح محبوبیتش به این مربی کروات برسد. این مسئله در ذهن وینفرد شفر جا افتاده و در ذهن خود معادلاتی دارد. شاید معادله‌ای به این شکل که تصور می‌کند برانکو می‌خواهد بعد از جام جهانی‌ محبوب‌ترین مربی خارجی فوتبال ایران باشد، کسی که گزینه شماره یک تیم ملی هم خواهد بود. شفر شنیده کارلوس کی‌روش بعد از جام جهانی‌ روسیه تیم ملی را ترک می‌کند، این یعنی محبوب‌ترین مربی خارجی فوتبال ایران می‌رود. با رفتن او، طبیعتاً برانکو با نتایجی که گرفته می‌تواند خود را تبدیل به محبوب‌ترین مربی خارجی ایران کند و این اتفاق در صورتی می‌افتد که وینفرد شفر، در استقلال ناکام بماند. این معادلاتی است که در ذهن مرد آلمانی به وجود آمده و تصور می‌کند نتیجه نگرفتن او، به نفع محبوبیت برانکو ایوانکوویچ است.

شروع ماجرا
شفر با این پیش زمینه، یکسری اتفاقات را در کنار هم می‌گذارد. او معتقد است اینکه برانکو درباره استقلال و اتفاقاتش حرف می‌زند، شبیه به یک توطئه در همین راه است. اخیراً برانکو ایوانکوویچ با مصاحبه‌ای جنجالی، استقلال را نشانه رفت‌؛ چیزی که شفر فکر می‌کند هدفمند بوده است. البته برانکو همواره چهره آرامی داشته و خیلی‌ها می‌گویند بیهوده حرف نمی‌زند و حتماً چیزهایی می‌بیند که سکوتش را شکسته است. برانکو در مصاحبه‌ای گفت سرور جپاروف به خاطر خطایی که در بازی استقلال خوزستان کرد باید محروم می‌شد. او همچنین سازمان لیگ را دوست استقلال خواند و از این گفت که چرا بازی آنها در جام‌حذفی یک روز هم به تعویق نیفتاد ولی سازمان لیگ بازی استقلال و صنعت را به دهم بهمن‌ماه موکول کرد. این حرف‌ها البته واکنش شفر را هم در پی داشت. این مربی آلمانی قبل از بازی سایپا عکس برانکو را به خبرنگاران نشان داد و گفت او رئیس کمیته انضباطی است چراکه جپاروف را روی حرف‌های او محروم کردند. برانکو هم حرف‌های شفر را به تمسخر گرفت و وقتی بعد از بازی سایپا در این باره از سرمربی استقلال پرسیدند گفت: «بیایید درباره چیزهای خوب حرف بزنیم نه درباره حرف‌های برانکو!»
شفر حامی کی‌روش
اختلاف‌های زیرپوستی شفر با برانکو، یک پوئن مثبت برای کارلوس کی‌روش هم بوده است. منابع موثق خبری فاش کردند این اختلاف، وینفرد شفر را به صف حامیان مربی پرتغالی برده و اگر روزی دوباره آتش جنگ روشن شود، آن وقت اثر این حمایت را خواهید دید. شفر بدون آنکه حتی از کی‌روش توضیحی بخواهد، بازیکنانش را به اردوی تیم ملی فرستاد و همواره به کارلوس چراغ سبز نشان داده است. البته دیروز هم برانکو از تمرینات ریکاوری کی‌روش تعریف کرد و به حمایت از سرمربی ایران پرداخت ولی رابطه آنها از آن جنس رابطه‌هایی نیست که بتوان برایش آینده‌ای را پیش‌بینی کرد.