درباره مصاحبه رئیس‌جمهور

1- مصاحبه دوشنبه ‌شب رئیس‌جمهور با سیما قدری متفاوت‌تر از مصاحبه‌های قبل او  بود. سیما با برگزاری این مصاحبه قدری از روابط عمومی دولت فاصله گرفت و بخشی از سؤالات متن مردم را در معرض پاسخگویی رئیس‌جمهور قرار داد.

مصاحبه با قدری جسارت در طرح سؤالات، چالشی بود. البته نباید انتظار داشت مصاحبه کننده، طرف مناظره با رئیس جمهور باشد.
2- اصلاح‌طلبان از مصاحبه دوشنبه ‌شب رئیس‌جمهور راضی نیستند. در روزنامه‌های‌آنها و نیز در فضای مجازی این عدم رضایت دیده می‌شود. آنها به دنبال حاشیه بودند تا از متن بگذرند، اما برعکس برخی نطق‌ها و مصاحبه‌های رئیس‌جمهور، مصاحبه اخیر حاشیه نداشت و بیشتر به متن پرداخته شد.
رزق و روزی اصلاح‌طلبان در فضای مجازی و مکتوب، در حاشیه ‌سازی‌هاست. آنها از حاکمیت دوگانه و شکاف در حاکمیت به هر بهانه‌ای استقبال می‌کنند. این مصاحبه از این باب رزقی برای آنها نداشت.
زدن تیترهایی چون «شب قول»، «گفتگوی دیرهنگام»، «سه وعده روحانی برای سال 97» و... ناکامی آنها و عدم رضایت از نتایج مصاحبه را واتاب می‌دهد.
3- این اولین مصاحبه رئیس‌جمهور است که در آن نه سؤالی از برجام مطرح شده و نه رئیس‌جمهور در مدح و منقبت برجام سخن گفته است.
این را باید یک پدیده نو در نگاه دولت به برجام ارزیابی کرد. آمریکا و اروپا هر دو مأموریت دارند برجام را در بُعد تعهدات خود از خاصیت بیندازند و در بُعد تعهدات ایران،‌ همچنان بر تداوم آن تأکید کنند و پای در وادی زیاد‌ه‌خواهی گذارند.
غرب با استارت برجام 2 و 3 یک فهرستی از مطالبات خود را به بهانه تست موشکی و حقوق بشر بر سر میز گذاشته است و می‌خواهد با اقتدار، امنیت و حیثیت ملی ایرانیان بازی کند.
اشاره رئیس‌جمهور در این مصاحبه که؛ «مسئله تحریم‌های بانکی هنوز حل نشده است»، نشان می‌دهد او هم دل پرخونی از بدعهدی آمریکایی‌ها و شرکای اروپایی آنها دارد و حالا نمی‌خواهد سر درد دل خود را باز کند.
4- پرسش‌های زیادی در باره اوضاع اقتصادی کشور، نرخ ارز، موضوع مال‌باختگان مؤسسات اعتباری غیر مجاز، مسکن مهر، آلودگی هوا، قاچاق کالا و... مطرح شد. رئیس‌جمهور با صبوری به آنها پاسخ داد. اقدامات دولت برای حل این مشکلات را توضیح داد و اقداماتی را هم که در آینده باید دولت انجام دهد، تشریح کرد. گذشته از اینکه این پاسخ‌ها از چه درجه‌ای از اتقان و درستی برخوردار است، نشان می‌دهد به هر حال دولت در حل مشکلات مردم دغدغه‌مند است و در حد وسع خود دارد کارهایی می‌کند. البته پاسخ‌ها هم تا اندازه ای امید بخش بود.
5- رئیس‌جمهور علاوه بر برجام، در مورد میزان موفقیت و دستاورد دولت در مهار تورم و گرانی و بیکاری زیاد صحبت نکرد و وارد این موضوع نشد. فقط راه‌حل‌های آن را به تصویب بودجه 97 از سوی مجلس حواله داد. راجع به مدیران دوتابعیتی و حقوق‌های نجومی هم سخنی به میان نیامد. شاید محدودیت زمانی مصاحبه اجازه نداد به این مباحث مهم پرداخته شود.

 محمدکاظم انبارلویی