درآمد ارزی نفت به کشور نمی‌آید؟!

 افزایش قیمت ارز آن هم به این شکل که امکان هر پیش‌بینی از آینده بازار را ناممکن کرده است، آسیبی جدی به تولید و اقتصاد کشور خواهد زد. در این وضعیت دولت باید با دخالت در بازار در مقابل این روند افزایشی بایستد. با این همه به نظر می‌رسد با وجود بهبود وضعیت اقتصادی دولت و افزایش فروش نفت، اسکناس کافی برای سرازیر شدن به بازار وجود ندارد و شاید این دلیل اصلی عدم دخالت فعالانه دولت در بازار ارز باشد. این روزهای کشور مشابه روزهای پایانی سال دهه ٨٠ شده است. آن زمان در حالی که فشارهای بین‌المللی بر دولت افزایش یافته بود، ناگهان بازار ارز به یکی از جذاب‌ترین بازارها تبدیل شد و سرمایه‌های بسیاری در این بخش آمدند و دولت برای کنترل قیمت مجبور شد تا تمام ذخایر ارزی را به بازار سرازیر کند ولی نهایتا موفق نشد تا در مقابل سیل افزایش قیمت بایستد. با این همه دولت هنوز به شکل فعالانه با این مساله برخورد نکرده است.
هر چند در سال‌های گذشته با افزایش فروش نفت وضعیت ارزی دولت بهتر شده اما نباید فراموش کرد تمام پول نفت به شکل اسکناس دلار وارد کشور نمی‌شود و بسیاری از خرید و فروش‌ها از طریق اعتبارات انجام می‌شود. در بازار ارز ایران رویه برعکس است و تقریبا تمام مشتریان ارز به دنبال اسکناس هستند چرا که با توجه به برقرار نشدن روابط بانکی با دیگر کشورها، اعتبارات ارزی کارایی چندانی در ایران ندارد.
یادداشت روزنامه اعتماد در حالی است که دولتمردان و رسانه‌های حامی آنها ادعا می‌کردند آورده روزانه توافق 170 میلیون دلار خواهد بود آیا محاسبه 2 سال اجرای برجام باید 60 میلیارد دلار ارز به کشور آمده باشد. اما روزنامه اعتماد با زبان بی‌زبانی می‌گوید که محدودیت‌های انتقال درآمد نفت به کشور همچنان برقرار است.