تناقض رفتار بانک مرکزی با گفتار روحانی درباره منابع ارزی

آلبرت بغزیان در خصوص افزایش قیمت دلار گفت:  دلیل اصلی افزایش قیمت ارز را باید از بانک مرکزی پرسید که «چرا ارز به بازار تزریق نکرده است» در حالی که رئیس‌جمهور می‌گوید: «کمبود منابع ارزی نداریم». اگر قیمت دلار در چهارهزار و پانصد تثبیت شود در مرحله بعد شاهد افزایش قیمت کالاهای وارداتی خواهیم بود.
وی افزود: در شرایط کنونی تقاضای بازار برای اسکناس دلار به حدی نبوده است که قیمت‌ها به این شکل نوسان پیدا کند و اگر عرضه به درستی صورت می‌گرفت، این اتفاق نمی‌افتاد. بغزیان گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت ارز را باید از بانک مرکزی پرسید که چرا ارز به بازار تزریق نکرده است، در حالی که رئیس جمهور می‌گوید کمبود منابع ارزی نداریم» در نتیجه یکسری تناقضات وجود دارد. این ایراد به رئیس جمهور وارد نیست بلکه مسئول این موارد بانک مرکزی است. تیم مدیریتی بانک مرکزی به جای اینکه با تیم اقتصادی دولت و وزرای اقتصاد و صنعت هماهنگ باشند، کار خودشان را بدون هماهنگی انجام می دهند.
وی افزود: دیدیم که عرضه از سوی بانک مرکزی انجام نشد و دلار به چهار هزار و هفتصد رسید و در صورت عرضه مجدد این رقم باید کاهشی باشد. در نتیجه چنین فعالیت هایی از سوی بانک مرکزی را می‌توان گفت که بانک مرکزی می‌خواهد دلار یک پله افزایش قیمت داشته باشد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر من دلایل قانع کننده نیست که چنین نوساناتی را عادی بدانیم. این افزایش قیمت را از سوی بانک مرکزی می‌دانم. اگر دولت بخواهد قیمت دلار را بر روی چهار هزار و پانصد تثبیت کند این قیمت را به صورت مقطعی به پنج هزار تومان می رساند و بعد آن را کاهش می‌دهد. به هر صورت این کار بازی با آرامش مردم است.
وی تصریح کرد: قابل قبول نیست که بانک مرکزی اجازه دهد قیمت به یک آستانه‌ای برسد و اگر صدای مردم به اعتراض بلند شد اقدام به عرضه کند و بگوید با صرافی ها عرضه دلار را افزایش می‌دهند. به هر حال بانک مرکزی اطلاع دارد که چه کسانی این چند میلیون دلار را خریداری کرده اند و کد ملی آنها ثبت شده است و در حالی که تمام این اسکناس ها نو هستند نشان می‌دهد که خود بانک مرکزی بازار را متشنج کرده است. وی یادآوری کرد: اگر قیمت دلار بعد از ورود بانک مرکزی کاهش چشم‌گیری داشته باشد در آینده هربار که بازار تشنه می شود مردم بیشتری هجوم می‌آورند و در موارد دیگر ممکن است شاهد افزایش قیمت های به مراتب بیشتری باشیم. در صورتی که قیمت دلار در چهارهزار وپانصد تثبیت شود در مرحله بعد شاهد افزایش قیمت کالاهای وارداتی خواهیم بود، البته واردکننده‌ها فعلا نظاره‌گر هستند چرا که در شرایط کنونی مشتری برای کالاها نیست و اگر قیمت‌ها افزایش یابد شرایط فروش بدتر می شود. در نتیجه این به ضرر کلیت اقتصاد خواهد بود.
این استاد دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: به نظر من آقای رئیس جمهور باید تیم مدیریتی بانک مرکزی را تغییر دهند و هم زمان یک شفافیت کامل در مسئله عرضه و تقاضای ارز در بازار نیز باید در این نهاد ایجاد شود. آدم هایی باید در راس این نهاد قرار بگیرند که به فکر منافع گروه خاصی نباشند بلکه دلسوز مملکت باشند. در غیر این صورت با چنین کارهایی شاهد کاهش روزافزون قدرت خرید مردم خواهیم بود.