چرا کفاشیان به حکم کمیته اجرایی اعتراض نکرد

 پس از مناقشه سیاسی ایران و عربستان، AFC اعلام کرد که دیدار نمایندگان کشورمان با سعودی‌ها در کشور ثالث برگزار شود و همین اتفاق هم رخ داد و در سال گذشته، بازی‌ها در عمان و یا قطر برگزار شد. در این فصل هم سعودی‌ها و اماراتی‌ها پا را فراتر گذشتند و اعلام کردند در کشور‌های ایران و قطر حاضر نمی‌شویم، که با قدرت قطری‌ها در AFC، این موضوع برای عنابی‌ها (لقب قطر) منتفی شد و پس از اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال شکسته خوردند، بیان کردند که قطر میزبان نمایندگان ما با عربستانی‌ها باشد، اما به یکباره کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد عمان میزبان ایران و سعودی‌ها است تا این موضوع پیچیده‌تر از قبل شود.

با وجود تلاش‌های فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر میزبانی از تیم‌های عربستانی، اما این موضوع همچنان مسکوت مانده است و قرار است مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران (سه شنبه) راهی زوریخ سوئیس شود تا با اینفانتینو دیدار کند تا بلکه مشکل میزبانی ۲ نماینده فوتبال کشورمان (استقلال، تراکتورسازی) مقابل عربستانی‌ها حل شود.

اما دلیل حل نشدن این مشکل چیست، هرچند اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در نشست هیئت اجرایی AFC بیان کرد: "برگزاری بازی در کشور‌های بی طرف معنا ندارد و بازی‌ها باید در کشور‌های میزبان و مهمان برگزار شود. "

پس از این صحبت ها، علی کفاشیان که به عنوان نماینده ایران قرار بود از حق فوتبال کشورمان دفاع کند، صحبت هایش را در جلسه دفاعیه مطرح کرد و سپس نمایندگان قطر، عربستان و امارات اسناد خود را تقدیم AFC کردند و دفاعیه خود را هم ارائه دادند و سپس کفاشیان تصور می‌کرد که با مستندات ارائه شده، قرار است تیم‌های عربستانی و اماراتی به ایران بیایند از طریق فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیروزی بزرگ برای فوتبال ایران.

اما چه پیروزی بزرگی؟ پیروزی که در ۲-۳ هفته به شکست تبدیل شد و حتی AFC اجازه نداد میزبان دیدار نمایندگان کشورمان با سعودی‌ها را خودمان انتخاب کنیم و کنفدراسیون فوتبال آسیا خودش عمان را به عنوان میزبان انتخاب کرد. آشنا نبودن به قوانین، به خدمت گرفتن وکیل سوئیسی و آشنا نبودن با زبان انگلیسی سبب شد تا بازهم کشوری با رده نخست آسیا در رنکینگ جهانی و... مطیع امر کشور‌های سعودی شود.

کفاشیان که به آقای خنده فوتبال ایران معروف است، در جلسه دفاعیه حضور داشت و پس از اینکه نشست به اتمام می‌رسد، مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار نمایندگان ایران و عربستان را در کشور ثالث اعلام می‌کنند و مشخص نیست به چه دلیلی، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال فکر می‌کند رای به نام کشورمان صادر شده و جلسه را ترک می‌کند. پس از انتشار نامه صورت جلسه، اصحاب رسانه اعلام می‌کنند که نام ایران در این نامه وجود ندارد، اما سئول نشین‌ها بیان کردند، موضوع خاصی نیست و رای به سود فوتبال ایران صادر شده تا اینکه، هفته پیش جلسه کمیته اجرایی AFC با حضور ۱۴ نفر برگزار و سرانجام تصمیم گرفته شد تا عربستانی‌ها و اماراتی‌ها به قطر بروند.

چرا نام ایران در جلسه کمیته اجرایی صدور حکم حضور نداشت؟

جواب این سوال ساده است. پس از اینکه کفاشیان دفاعیه خود را در جلسه هیئت اجرایی ارائه می‌دهد، مسئولان اعلام می‌کنند، بازی‌های نمایندگان کشورمان با عربستانی‌ها باید در کشور بی طرف برگزار شود و به همین دلیل تنها ۳ کشور عربستان، امارات و قطر در جلسه نهایی حضور داشتند که نمانیدگان این کمیته و کفاشیان رای را به سود عنابی‌ها دادند و سعودی‌ها و اماراتی‌ها مجبور هستند به این کشور بروند.

حال سوال اصلی آنجاست که چرا کفاشیان که به عنوان نماینده ایران در AFC، پس از حکم جلسه هیئت اجرایی مبنی بر برگزاری بازی در کشور بی طرف با سعوی ها، به این حکم اعتراض نکرد و سپس در برنامه ۹۰ اعلام کرد: هرچند نام ایران در صورت جلسه کمیته اجرایی نبوده است، اما این رای در حضور اینفانتینو امضا شده ؛ بنابراین شک نکنید نمایندگان ایران در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا در کشورمان از عربستانی‌ها میزبانی می کنند و حالا بهتر است به چند پاراگراف بالاتر بروید و این موضوع را بخوانید که AFC نه تنها با میزبانی نمایندگان ایران مقابل سعودی‌ها در کشورمان مخالفت کرد و حتی اجازه نداد ایران در قطر پذیرای عربستانی‌ها باشد و خودش عمان را به عنوان میزبان انتخاب کرد.