عامل نجات تیم های ایرانی از بازی مقابل نمایندگان عربستان در کشور ثالث

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان درمورد لغو قانون بازی در کشور ثالث بین تیم های ایرانی و عربستانی و درحالیکه انتظار می رفت طبق مصوبه هیئت اجرایی AFCمبنی بر سفر نمایندگان سعودی و اماراتی به قطر برای برگزاری بازی با تیم های این کشور، تیم های ایرانی هم از موهبت میزبانی از عربستانی ها در خانه خودشان بهره مند شوند اما این قانون در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هم به قوت خود باقی ماند.

باوجود اینکه از همان ابتدا هم در مصوبه هیئت اجرایی AFC نام ایران قید نشده بود و میزبانی تیم های قطری از عربستان و امارات موضوع مورد بحث اعضای هیئت اجرایی بود اما شتاب زدگی و سوء برداشت مسئولان فدراسیون فوتبال سبب شد علاقه مندان به این رشته در کشورمان برای مدتی دلشان به احقاق حقوق تیم های ایرانی خوش شود که البته این امر تداوم نداشت و به سرعت چشمه امید آن ها تبدیل به سراب شد.

در واقع دیپلماسی ضعیف مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و اهمال آن ها نسبت به این پرونده حساس، اصلی ترین عاملی بود که منجر به محروم شدن تیم های ایرانی از میزبانی عربستانی ها برای سومین سال متوالی شد و فرصتی طلایی را از آن ها گرفت.

تراکتورسازی در هفته نخست لیگ قهرمانان در ورزشگاه سیب مسقط عمان از الاهلی میزبانی کرد و در نهایت با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. با توجه به اوج گرفتن تراکتورسازان در هفته های اخیر لیگ برتر و تضعیف الاهلی نسبت به فصل گذشته لیگ قهرمانان اگر شاگردان ارطوغرول ساغلام می توانستند در ورزشگاه یادگار امام تبریز از حریف عربستانی میزبانی کنند، بدون شک روز سختی را برای این تیم رقم می زدند و به همین راحتی سه امتیاز را از دست نمی دادند.

استقلال هم در هفته دوم لیگ قهرمانان باید از الهلال عربستان در همین ورزشگاه سیب میزبانی کند و ناگفته پیداست که فوتبال دوستان عمانی همانگونه که هم زبان های خود را در دیدار تراکتور و الاهلی تنها نگذاشتند، اجازه نمی دهند در تقابل استقلال مقابل الهلال هم به هیج وجه آب در دل شاگردان رامون دیاز تکان بخورد.

بحث درباره زیان مالی تیم های ایرانی به دلیل میزبانی در کشور ثالث در کنار آسیب هایی که از لحاظ فنی به آن ها می رسد، تکرار مکررات است و در فصل جاری لیگ قهرمانان هم باید نمایندگان ایران و عربستان بازی هایشان را در کشور ثالث انجام دهند اما کلید باز شدن این قفل بزرگ بازهم در دستان مهدی تاج و همکارانش است و آن ها باید از رویداد بزرگی که پیش رو دارند به بهترین شکل استفاده کنند.

این اتفاق ویژه هم به سفر آتی جیانی اینفانتینو، رئیس سوئیسی فیفا به کشورمان در روز ۹ اسفند بازمی گردد.

در هفته های اخیر مسئولان فدراسیون بارها اعلام کرده اند که با توجه به جدایی سیاست از ورزش برای احقاق حق تیم های ایرانی نامه هایی را به فیفا و AFC ارسال کرده و به این شکل اعتراض خود را به حکم ناعادلانه و سیاسی ای که ۲ سال پیش هیئت اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیاصادر کرد، مطرح کرده اند اما باید پذیرفت که سفر اینفانتینو به تهران می تواند بسیاری از معادلات را به سود کشورمان بازگرداند.

مراسم رونمایی از پیراهن جدید تیم ملی، بازدید رئیس فیفا از امکانات مرکز ملی فوتبال و ساختمان پک، جلسه او با کارلوس کی روش، حضور در جشنواره فوتبال بانوان، برگزاری یک مسابقه نمادین فوتبال با حضور پیشکسوتان سرشناس فوتبال ایران و در نهایت تماشای دربی پایتخت جزء برنامه هایی است که از سوی فدراسیون فوتبال برای سفر اینفانتینو به تهران پیش بینی شده است اما تمام این برنامه ها درصورتی به سود فوتبال ایران تمام می شود که رئیس فیفا به این نتیجه برسد که فارغ از جوسازی های سیاسی و امنیتی سعودی ها و هم پیمان هایشان، ایران هیچ مشکلی برای میزبانی از آن ها ندارد.

اینفانتینو یک بار به عنوان دبیرکل یوفا به ایران سفر کرده است که البته در آن سفر بیشتر روی اهداف تبلیغاتی اش برای رسیدن به سمت ریاست فیفا تمرکز داشت اما درحال حاضر که به عنوان بالاترین مسئول جهان فوتبال پا به ایران می گذارد، باید ثابت کند که وعده های انتخاباتی اش را فراموش نکرده است و به جدایی سیاست از فوتبال به عنوان یک اصل انکار ناپذیر احترام می گذارد.

در حقیقت دربی ۸۶ پایتخت به عنوان بزرگ ترین رقابت باشگاهی آسیا می تواند اینفانتینو را به این باور برساند که ایران برای میزبانی از عربستانی ها امنیت کاملی دارد و او باید هرچه سریع تر از هیئت اجرایی AFC بخواهد که با بررسی گزارش مثبتی که گروه ویژه امنیتی در اختیار مسئولان عالی کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار داده است، در این تصمیم سیاسی تجدید نظر کنند.

مهدی تاج و همکارانش باید در این سفر به شکلی عمل کنند که حضور اینفانتینو در کشورمان تنها به یک نمایش تبدیل نشود چراکه در صورت وقوع این امر بسیار بعید است تیم های ما در فصل ۲۰۱۹ لیگ قهرمانان هم موفق شوند از عربستانی ها در خاک ایران میزبانی کنند.

جیانی اینفانتینو در آستانه آزمونی بزرگ قرار گرفته است و می تواند پس از سفر به ایران با اقدامی هوشمندانه اقتدار فیفا را نشان دهد و اثبات کند سیاست و فوتبال ۲ اتوبان موازی هستند که هیچگاه و در هیچ نقطه ای نبایست به هم برخورد کنند.