نکات طلایی درباره خرید شب‌ عید که حتما باید بدانید

امسال نیز البته شب عید زودتر شروع شده و بسیاری از فروشگاه‌های تهران و کلانشهرها،‌ گویی دنبالشان کرده باشند، مسابقه‌ای را آغاز کرده‌اند که هرچه زودتر و با تخفیف‌های ریز و درشت بیشتر به استقبال زودهنگام شب عید بروند.

با این حال، این خرید زودهنگام در کنار مزایایی که دارد حتما معایبی هم دارد. لذا نکاتی که به شما پیشنهاد می‌کنیم در خرید بهینه شب عید موثر است.

هرگز گول درصدهای رنگارنگ تخفیف را نخورید. قبل از خرید در فروشگاه‌هایی که به اصطلاح «آف» دارند، بررسی کنید که آیا تخفیف شامل همه اجناس می‌شود یا فقط بخشی از قفسه‌ها را دربرمی‌گیرد؟ ضمن‌ این‌که برخی تخفیف‌ها، مشروط است؛ یعنی در صورتی که مثلا پنج تکه جنس بخرید، به 50 درصد تخفیف دسترسی می‌یابید.

در حراج‌های شب عید، بخصوص در زمینه مواد غذایی یا شوینده‌ها،‌حتما به تاریخ مصرف آنها نگاه کنید. حتی این روزها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم که سر می‌زنید، مشاهده می‌کنید برخی اجناس در برخی قفسه‌ها یا فضای راهرو با درصدی بیشتر از معمول حراج شده‌ است. اینها معمولا اجناسی بوده که تاریخ مصرفشان رو به اتمام است. لذا یا از این اجناس برندارید یا اگر برمی‌دارید به گونه‌ای باشد که خیلی زود آنها را به مصرف برسانید. در نهایت نیز توصیه این است که از آن اجناس به صورت انبوه خرید نکرده و گول درصد تخفیف بالایش را نخورید.

شب عید،‌ حراج‌های کنار خیابانی خیلی مرسوم می شود که انصافا در مواردی از قیمت و کیفیت نسبی نیز برخوردار است. با این حال خرید از این حراج‌ها نکات ریز و تعیین‌کننده‌ای دارد. به عنوان مثال هیچ‌گاه در شب و تاریکی هوا از آنها خرید نکنید، چرا که ممکن است جنسی بخرید که ایراد داشته و در تاریکی قابل تشخیص نباشد.

نکته بعدی این است که اگر جنس را در دست فروشنده مشاهده کردید، همان جنس را تحویل بگیرید و از تحویل گرفتن جنس داخل نایلون خودداری کنید، چرا که جنس‌های دستفروشی معمولا تفاوت جنس، سایز و حتی مدل دارد و اصلا تضمینی نیست. جنس دست‌ فروشنده، همان جنس داخل بسته‌بندی است که به شما تحویل شده است. لذا خیلی موارد، جنس را که به خانه می‌آورید می‌بینید با آنچه دیده‌اید تفاوت دارد و پولتان هدر رفته است.

برای خرید شب عید در روزهای اول اسفند عجله نکنید. معمولا یکی از ترفندهای بازاریابی، تلاش برای فروش در روزهای اول اسفند از طریق افزایش درصدهای تخفیف و تبلیغات است. خیلی‌ها نیز از بیم آن‌که جنس کم نشود، برای خرید هجوم می‌آورند.

این در حالی است که معمولا انبارهای فروشندگان پر از کالاست و هرچه فروخته شود باز هم جنس جدید جایگزین آن خواهد شد. پس اجازه بدهید که هیاهوی خرید در روزهای اولیه اسفند فروکش کند و سپس در نیمه اسفند با آرامش خرید کنید.

یکی دیگر از ترفندهای بازاریابی شب عید، تخفیف دادن کالاهای فصل بهار است. در این صورت شما برای خرید وسوسه می‌شوید.

حال آن‌که توجه کنید در فصل بهار اجناس تنوع بسیاری یافته و دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد؛ ضمن این‌که هوای بهار مانند هوای پاییز به اصطلاح «بلاتکلیف» است و نمی‌توان کفش و لباس خاصی را برای آن متصور بود.

گول این ترفند را نخورید و فقط سراغ نیازهای واقعی‌تان بروید و پس‌انداز یا عیدی‌تان را به تکنیک‌های بازاریابی نسپارید که آخرش چیز زیادی برایتان باقی نخواهد ماند.