به گزارش فارس، روز گذشته چهارصنف خانه سینما متشکل از کانون تدوینگران سینمای ایران، انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند ایران، انجمن فیلمبرداران سینمای ایران و کانون آهنگسازان سینمای ایران برای حضور در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شرط گذاشتند.
در این بیانیه همکاری و حضور در جشنواره فیلم فجر منوط به رفع مشکلات پیش‌آمده قضایی از سوی معاونت سینمایی عنوان شده است.
پیش از این نیز انجمن مستندسازان سینمای ایران و کانون کارگردانان سینمای ایران در بیانیه دیگری تصریح کرده بودند برای هرگونه همکاری موثر با جشنواره تا رفع این تناقض از سوی مسئولان امور سینمایی‌ منتظر می‌مانند.

* فرار رو به جلو خانه سینما

این اقدام صنوف خانه سینما در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش «محمد خزاعی» دبیر جشنواره فیلم فجر با حضور در خانه سنیما برای مشارکت اصناف سینمایی در جشنواره با نمایندگان صنوف دیدار و گفت‌وگو کرد. خزاعی برای پایان دادن به اختلافات به خانه سینما رفت اما گویا حضور وی نه‌تنها نتیجه‌ای در بر نداشت، بلکه آ‌ن‌ها معنای دیگری از ان استناط کردند و بیش از اینکه این دیدار همکاری صنوف را در پی داشته باشد، فرار رو به جلو صنوف و شرط‌گذاری آ‌ن‌ها را در پی داشته است.

* مقابله با معاونت سینمایی یا دهن‌کجی به نظام

اقدام جدید چهار صنف خانه سینما را که به عنوان یک اهرم فشار از سوی مدیریت خانه سینما علیه معاونت سینمایی وزارت ارشاد برای از بین بردن فشار این معاونت در زمینه انحلال خانه سینما صورت می‌گیرد، دیگر نمی‌توان به عنوان دعوای خانه سینما با معاونت سینمایی ارزیابی کرد.
حالا بحثبزرگ‌ترین جشنواره ملی کشور یعنی جشنواره فجر مطرح است؛ جشنواره که سی‌امین دوره خود را می‌گذارند و قرار است امسال به صورت ویژه هم‌زمان با سی‌وسومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شود. این اقدام دیگر یک دعوا نیست، به نوعی دهن‌کجی به نظام محسوب می‌شود و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.
مسئولان وزارت ارشاد که تا چند روز آینده در دادگاه شکایت از خانه سینما حضور می‌یابند تا انحلال این خانه را بررسی کنند، با این اقدام جدید باید مصمم‌تر شده و جدی‌تر کار را ادامه دهند.

* انگلیس و بی‌بی‌سی فارسی مهم‌تر از ایران و فجر

ضمن اینکه کسانی که برای جشنواره فیلم فجر شرط می‌گذارند، کسانی بودند که از مستندسازان بازداشت‌شده به جرم همکاری با شبکه ضد انقلاب بی‌بی‌سی فارسی حمایت کردند. گویا برای این آقایان، انگلیس و بی‌بی‌سی فارسی از ایران و جشنواره فیلم فجر خیلی مهم‌تر است.
ناچار رفتار این اصناف خانه سینما که معلوم نیست بیانیهشان چه اندازه نظر تمامی صنف باشد و یا تحت القائات کسانی که خانه سینما را وارد فازهای غیر صنفی کردند منتشر شده؛ رفتار عطوفانه معاونت سینمایی و دیدار دبیر جوان و نیک سرشت جشنواره سی ام را هم آماج انتقاد قرار خواهد داد که چرا آزموده را میآزمایند؟