پس از فتح خرمشهر، برای " رفع فتنه " جنگیدیم

افكار نيوز: وزير سپاه در ايام دفاع مقدس با اشاره به نامه محسن رضايي براي درخواست تجهيزات، گفت: من نامه رضايي را براي فتح بغداد ميدانم نه پايان جنگ. او گفت اگر ميخواهيد ما بغداد را بگيريم اين امكانات را به ما بدهيد.

محسن رفیقدوست اگرچه شاید برای نسل جوان کشور، شخصیتی ناشناخته باشد اما نقش موثر " حاج محسن " در پایه‌گذاری و تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است.

داستان پررمز و راز پذیرش قطعنامه در تیرماه ۱۳۶۷ از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی، فرصتی بود تا " پدر صنایع موشکی ایران " که اینک به دور از هیاهو و جنجال‌های روزمره سیاسی در دفتر کار خود مشغول فعالیت‌های متنوعی است، در این خصوص سخن بگوید.

هرچند " حاج محسن " که به اعتقاد خویش علی رغم گذشت سالها هنوز هم از سپاه بازنشسته نشده، می‌گوید ناگفته‌ای از ماجرای پذیرش قطعنامه باقی نمانده و همه آنچه باید گفته شود را افراد متعدد با مسئولیت‌های مختلف گفته‌اند، اما بی شک سخنان او به عنوان یکی از عالیرتبه‌ترین فرماندهان دفاع مقدس در این‌باره شنیدنی است.

البته این گفتگو در دو بخش انجام گرفت که قسمت دوم آن با موضوع بررسی حوادثپس از انتخابات ریاست جمهوری و نقش خواص در این ماجرا، در آینده نه چندان دور توسط خبرگزاری فارس منتشر خواهد شد. اما متن زیر حاصل یک ساعت گفتگوی خبرنگاران دفاعی خبرگزاری فارس درخصوص اتفاقات پایان جنگ با اولین و آخرین وزیر سپاه است:

* سپاه به خاطر آماده نبودن ارتش مجبور شد به جبهه برود

محسن رفیقدوست معتقد است بیشترین سؤالی که در جامعه از مسئولان جنگ پرسیده می‌شود این است که چرا ایران پس از فتح خرمشهر آتش‌بس را قبول نکرد و چرا در تیرماه ۶۷ این اتفاق افتاد؟
وی ضمن یادآوری حوادثمقطع وقوع انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی که پیروز شد در مقابل مردم، ارتشی قرار داشت که به دست ملت به شدت تضعیف شده بود. در حقیقت در زمان آغاز جنگ تحمیلی به خوزستانی حمله شد که لشکر ۹۲ زرهی آن فقط ۲ تانک در اختیار داشت و بقیه‌اش توسط مردم از کار افتاده بود.
وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هرچند ایران پیش از انقلاب ژاندارم منطقه و متحد آمریکا بود ولی با وقوع انقلاب، شوروی هم احساس خطر کرد. وقتی من وزیر سپاه بودم سفیر گوباچف آمد ملاقات من و گفت من نیامدم ملاقات وزیر سپاه بلکه آمدم تا با یکی از انقلابیون دیدار کنم. من به او گفتم ما حس می‌کنیم شوروی یکی از دشمنان انقلاب است. گفت درست است؛ مارکسیسم ۷۰،۸۰ سال با این شعار که دین افیون توده‌ها است ۲ میلیارد نفر از مردم جهان را در اختیار داشت اما یکدفعه زیر گوشش یک انقلاب با ایدئولوژی پیروز شد.
رفیقدوست با بیان اینکه صدام با تجهیز از سوی آمریکا و شوروی و با هدف شکست انقلاب به ایران حمله کرد، افزود: طبق اسنادی که پس از سقوط صدام به دست بچه‌های ما افتاده است هدف اول را فتح تهران و برچیدن انقلاب تعیین کردند و اگر نشد، جدا کردن خوزستان تا بهبهان و مسجد سلیمان.
وی ادامه داد: در این زمان سپاه که با تشخیص امام(ره) برای دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن تشکیل شده بود، با شروع جنگ و به خاطر آماده نبودن ارتش مجبور شد به جبهه برود.

* ۶ سال پس از فتح خرمشهر را برای " رفع فتنه " جنگیدیم

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس با بیان اینکه ما با همان امکانات کم به جنگ دشمن مجهز رفته و توانستیم آن را از خاک کشور بیرون کنیم، گفت: پس از اخراج عراق از خاک کشورمان بحثاین بود که آیا جنگ را تمام کنیم یا نه. ما که طرفدار ادامه جنگ بودیم گفتیم هنوز مسئله اصلی حل نشده است. من اخیرا در یک تفسیری که از شعار دوم امام خمینی(ره) یعنی " جنگ جنگ تا رفع فتنه " داشتم گفتم این فتنه که امام(ره) فرمودند همان چیزی است که ما در ۶ سال پس از فتح خرمشهر با آن جنگیدیم یعنی آنقدر به نبرد ادامه دادیم که دنیا را وادار به تسلیم کردیم تا متجاوز را تعیین کرده، قطعنامه ۵۹۸ را با نظر ما تنظیم کنند و بعد امروز هم نتیجه آن ۶ سال را بهره‌برداری می‌کنیم.
رفیقدوست در توضیح اینکه امروز نتیجه آن ۶ سال جنگ را بهره‌برداری می‌کنیم، اظهار داشت: اگر امروز همه مفسرین نظامی جهان می‌گویند حمله نظامی به ایران اثر ندارد، این اقتدار ایران به دلیل فتح خرمشهر نیست بلکه بخاطر ۶ سال جنگ پس از آن است که ما دنیا را عاصی کردیم تا جایی که مستقیما خودشان وارد جنگ شدند و زدن سکوهای نفتی و ساقط کردن هواپیما و غیره پیام‌هایی روشنی از طرف آنها بود.

* توان دفاعی ایران برای دشمنان در هاله‌ای از ابهام است

وی با بیان اینکه در ۶ سال پس از فتح خرمشهر ۲ اتفاق مبارک رخ داد، گفت: یک اتفاق مهم این بود که دنیا فهمید ما فتنه را از بین می‌بریم و اتفاق دوم اینکه ما آنقدر از نظر دفاعی قوی شدیم که امروز هم برای دنیا در هاله‌ای از ابهام هستیم.
این فرمانده عالیرتبه سپاه در جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: یعنی ۶ سال جنگیدیم و شهید دادیم ولی قدرتی را بدست آوردیم که امروز یک قدرت بازدارنده مهم است.

* با امکاناتی که داشتیم تصرف بغداد ممکن نبود

رفیقدوست با تاکید بر اینکه ما جنگ را ادامه می‌دادیم و هد‌ف‌مان نیز که کور کردن چشم فتنه بود، انجام شده بود، تصریح کرد: اما خاتمه جنگ برایمان ۲ تصویر داشت یکی همین پذیرش قطعنامه بود و یکی هم اینکه آنقدر ادامه بدهیم که بغداد را گرفته و صدام را ساقط کنیم اما با امکانات آن روز که داشتیم هدف دوم امکان‌پذیر نبود.
وی افزود: یادم هست مرحوم ظهیرنژاد یک مرتبه گفت: " من مخلص بچه‌های بسیجی هم هستم ولی من یک نظامی‌ام و معتقدم برای جنگ در برابر هر تانک دشمن باید دو تانک داشته باشیم والا برای این نوع جنگیدن شما، همین امکانات کافی است و شما می‌توانید تا ۱۰ سال هم با همین امکانات بجنگید اما بغداد را نمی‌توانید بگیرید. "

* نامه محسن رضایی برای فتح بغداد بود

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس در ادامه با اشاره به نامه محسن رضایی برای درخواست تجهیزات، گفت: من نامه رضایی را برای فتح بغداد می‌دانم. یعنی او گفت اگر می‌خواهید ما بغداد را بگیریم این امکانات را به ما بدهید.
رفیقدوست در خصوص نحوه تعامل سیاسیون و نظامیان در جنگ نیز اظهار داشت: درست قبل از پذیرش قطعنامه ما احساس می‌کردیم که مملکت امکانات وسیع نداشت ولی این مهم نبود مهم این بود که این امکانات آن طور که نظامی‌ها می‌خواستند در خدمت جنگ قرار نمی‌گرفت. یعنی اکثر اوقات در دولت با پیشنهادهایی که برای جنگ می‌شد مخالفت می‌کردند و دائم می‌گفتند شما که می‌دانید نمی‌توانید بغداد را بگیرید چرا ول نمی‌کنید؟ چرا جنگ را تمام نمی‌کنید؟
وی ادامه داد: اما این حرف‌ها در درون دولت زده می‌شد و بیرون که صحبت می‌کردند همه شعار جنگ می‌دادند. برای همین آقای هاشمی من را صدا کرد و گفت: برو در وزارتخانه‌ات بشین، من می‌خواهم توپ را به زمین دولت بیندازم. سپس حکم داد که میرحسین موسوی رئیس ستاد، آقای بهزاد نبوی معاونت لجستیک و آقای خاتمی معاونت تبلیغات جنگ شوند.

* هاشمی می‌گفت دولت شعار جنگ می‌دهد ولی تماما در خدمت جنگ نیست

این فرمانده عالیرتبه دفاع مقدس خاطر نشان کرد: حالا دولت خودش باید می‌جنگید و آقای هاشمی با این کار دولت را به وسط میدان برد که منجر شد به آن نامه‌ها. آقای هاشمی می‌گفت دولت شعار جنگ می‌دهد ولی تماما در خدمت جنگ نیست باید تکلیف را روشن کنیم.
رفیقدوست با اشاره به کمک‌های همیشگی هاشمی رفسنجانی برای ادامه جنگ، تصریح کرد: من به عنوان وزیر سپاه هر وقت برای کارهای جنگ خدمت آقای هاشمی به عنوان فرمانده جنگ می‌رفتم هر امضایی می‌خواستم می‌دادند. اما سوال آقای هاشمی این بود که آیا جنگ برای ما آینده تمام شدنی دارد؟ اگر هدف ما فتح بغداد و سقوط صدام است چه وقت و با چه امکاناتی؟

* امام(ره) هنگام پذیرش قطعنامه ناراحت نبودند

وی همچنین با اشاره به ایام منتهی به پذیرش قطعنامه گفت: وقتی در دفتر ریاست جمهوری، حاج احمدآقا نامه پذیرش قطعنامه توسط امام(ره) را قرائت کردند اول همه ما شوکه شدیم ولی در حقیقت امام(ره) این امر را زیبا ترسیم کردند و زمانی که قطعنامه را پذیرفتند، برخی فکر می‌کنند امام(ره) ناراحت بودند در حالیکه این طور نیست وقتی آقای هاشمی گفتند اجازه بدید من این کار را بکنم، امام(ره) مخالفت کرده و فرمودند من شعار جنگ را دادم حالا هم خودم این قطعنامه را قبول می‌کنم. چون ایشان می‌خواستند ملت را با خود داشته باشند و جواب مردم را خودشان بدهند. در واقع اگر ما تا آن زمان نظامی می‌جنگیدیم از آن به بعد می‌خواستیم سیاسی بجنگیم.

* خیلی از وزرای دولت موسوی روحیه جنگ نداشتند

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس در خصوص نحوه کمک‌های دولت وقت برای ادامه جنگ با بیان اینکه دولت هم کمک می‌کرد، هم نمی‌کرد و هم نمی‌توانست کمک کند، یادآور شد: حتی اواسط جنگ آقای موسوی از من خواست کامیون‌های سپاه را برای حمل گندم از بندرعباس به سیلوها اعزام کنم تا نان مردم داده شود. در واقع خیلی از وزرا هم روحیه جنگ نداشتند و هم مملکت امکانات آنچنانی نداشت.
رفیقدوست با تاکید بر اینکه نباید با واقعیات جنگ برخورد سیاسی شده و یا دنبال متهم گشت، افزود: واقعیت این است که پایان جنگ جز با پذیرش قطعنامه آینده روشنی برای ما نداشت. آن نامه محسن رضایی نامه درستی بود. او گفت برای سقوط صدام این امکانات را می‌خواهیم و الا او می‌توانست عملیات طراحی کند و می‌توانستیم مناطق مختلفی مثل فاو و یا شهرهایی حتی مثل بصره را بگیریم ولی بغداد را نمی‌توانستیم.
وی افزود: من یک سال قبل از پایان جنگ در یک سخنرانی گفتم هیچ کس به شعار " جنگ جنگ تا پیروزی " معتقد نیست جز شخص حضرت امام(ره). این جمله من به خیلی‌ از بزرگان برخورد ولی من گفتم منظورم شما نیستید، منظور من کل بدنه دولت است.

* در هیچ زمان حتی پایان جنگ با کمبود نیرو روبرو نبودیم

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس با بیان اینکه من به زور می‌رفتم کارخانجات دولتی را تسخیر می‌کردم و در آنها مهمات می‌ساختم، گفت: وقتی تصمیم گرفتیم مهمات انبوه در داخل تولید کنیم، با همه کارخانجات صحبت کردیم و گفتیم بدون اینکه اجازه بگیرید باید مثلا فلان پوکه را برای ما ریخته‌گری کنید و …
رفیقدوست ادامه داد: وقتی دولت مسئول ادامه جنگ شد، فهمید که با این امکانات نمی‌شود جنگید. وقتی به من گفتند فلان مهمات را می‌خواهیم من دیدم برای خرید آن ۳ میلیارد دلار ارز لازم است اما اگر این مهمات را در داخل بسازیم با ۳۸۰ میلیون دلار ساخته می‌شود و این کار را کردم. ولی این روحیه در دولت وجود نداشت.
وی افزود: یکی از دلایل عدم وجود این روحیه در دولت آن وقت این بود که آنها واقعا می‌خواستند مملکت را اداره کنند.
این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح در ایام جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: کل نیرویی که در زمان پایان جنگ با جبهه‌ها در ارتباط بودند تعداد کمی را نسبت به کل جمعیت کشور شامل می‌شد و بقیه مردم زندگی خودشان را می‌کردند.
رفیقدوست با بیان اینکه تعداد نیروهای بسیجی که با جبهه در ارتباط بودند از اول تا آخر جنگ از ۲ میلیون نفر تجاوز نمی‌کرد، اظهار داشت: دولت هم می‌خواست زندگی بقیه مردم را تامین کند. البته خیل عظیمی از همان بقیه به ما کمک می‌کردند و ما ممنون ملت هستیم که بخش عظیمی از نیازهای جنگ را آنها تامین می‌کردند.
وی با تاکید بر اینکه ما در هیچ زمان حتی پایان جنگ با کمبود نیرو روبرو نبودیم، تصریح کرد: البته از مجلس سوم به بعد در پشت جبهه دو دستگی ایجاد شد که این امر در جنگ هم بی‌اثر نبود.

* ماجرای ۹۰ میلیون مارک مابه‌التفاوت خرید بنزها

رفیقدوست همچنین به برخی اشکالات در تامین نیازهای جنگ اشاره کرد و گفت: یک زمانی قرار شد ما ۵۰۰۰ دستگاه ماشین بنز ۹۱۱ بخریم. چون در داخل امکان ساخت نبود مجبور بودیم از خارج بخریم. من رفتم با شرکت بنز صحبت کردم و آنها حاضر شدند به ما بفروشند اما دولت معتقد بود چون نمایندگی بنز را شرکت خاور دارد، باید شرکت خاور بخرد. تفاوت آن برای مملکت ۹۰ میلیون مارک بود اما آخر سر به من این حق را ندادند و این کار را توسط وزارت صنایع سنگین انجام دادیم. حالا آن ۹۰ میلیون مارک در جیب وزارت صنایع رفت یا آلمان، نمی‌دانم ولی حتی وقتی مسئله به نخست وزیر کشیده شد و او موضوع را به مشاور نظامی‌اش که یک سرتیپ شهربانی و آدم خوبی بود، ارجاع داد، ایشان هم نظر داد که این کار باید توسط وزارت سپاه صورت بگیرد ولی نخست وزیر نوشت نه توسط وزارت صنایع انجام شود. یعنی حاکمیت آنها در دولت بیشتر بود.
وی ادامه داد: وزارت بازرگانی نمی‌فهمید وقتی ما می‌خواهیم یک کالای غیرنظامی مورد نیاز را وارد کنیم، با یک بازاری یا تاجر فرق داریم. می‌گفتند نه اول باید ما قیمت بگیریم و …
یک بار من جنسی را با تخلف قانونی وارد کردم و دادم کارخانه‌ها و پس از آنکه کالای مورد نظرمان تولید شد، تازه وزارت بازرگانی پیغام داد که ما این کالا را ۷ دلار در تن ارزان‌تر پیدا کردیم که من به آنها گفتم که اگر می‌خواستم منتظر شما بمانم الان هم چند هزار شهید داده بودیم و هم کاری انجام نشده بود. این روحیه عمومی حاکم بر دستگاه‌ها بود که بخشی نگاه می‌کردند. ما فکر جنگ بودیم اما آنها به وزارتخانه خود فکر می‌کردند.

* شروط امام(ره) برای استفاده از کامیون‌های مردم به صورت اجباری

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس گفت: در یکی از عملیات‌ها، نیروها را به غرب برده بودیم که آنجا لو رفت و قرار شد ظرف ۱۵ روز ۳ لشکر سپاه و ۳ لشکر ارتش به اهواز منتقل شوند. برای این کار رفتم از شخص امام(ره) اجازه گرفتم و به مرحوم صنیع‌خانی که مسئول ترابری سپاه بود حکم دادم هر کامیونی که از پلیس راه رد می‌شد با خود به اهواز ببرد. وقتی موضوع را با امام(ره) درمیان گذاشتم، ایشان با کرامت پرسیدند آیا چاره دیگری نیست، گفتم نه. فرمودند ۴ شرط دارم، اول اینکه به اندازه نیاز بگیرید، دوم کرایه بیش از معمول به آنها بدهید، سوم اگر راننده نخواست برود مجبورش نکنید و چهارم اگر ماشین او خراب شد به بهترین نحو جبران کنید.

* تلاش‌ هاشمی برای پذیرش قطعنامه یک انتحار سیاسی بود

وی همچنین تلاش هاشمی رفسنجانی برای قبول قطعنامه و پایان جنگ را یک خدمت بزرگ و یک انتحار سیاسی برای او دانست و گفت: هاشمی فرمانده جنگ بود و اوضاع را می‌دید و آزمود و دید که نمی‌شود با این وضع ادامه داد. بنابراین یک فرمانده جنگ باید چه کار بکند؟ او مجبور بود برود امام(ره) را قانع کند که الان زمانی است که باید آتش بس پذیرفته شود و من معتقدم اگر هاشمی نظر خیر نداشت، هیچگاه به امام(ره) نمی‌گفت بگذارید من این کار(پذیرش قطعنامه) را انجام دهم.
رفیقدوست خود را یکی از ارادتمندان هاشمی رفسنجانی معرفی کرد و اظهار داشت: من ایشان را از قبل از سال ۱۳۴۰ می‌شناسم و آقای هاشمی یکی از افرادی است که ما را به امام(ره) دلالت کرد.
این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح در ایام جنگ تحمیلی با بیان اینکه من خود ایشان را خوب می‌شناسم، افزود: آقای هاشمی در بسیاری از بزنگاه‌های انقلاب از خودگذشتگی نشان داد و خودش را فدا کرد و مقطع پذیرش قطعنامه هم یکی از آن مقاطع بود. لذا این طور فکر کنید که ما تا کی باید با آن روش به جنگ ادامه می‌دادیم؟
رفیقدوست ادامه داد: من معتقدم اگر امام(ره) نمی‌خواستند، هرگز قطعنامه را نمی‌پذیرفتند چراکه در مورد عزل آقای منتظری، آقای هاشمی بیش از قطعنامه اصرار کرد ولی امام(ره) قبول نکردند.

* تعامل وزارت خارجه با نظامیان مطلوب بود

وی درخصوص ارزیابی عملکرد دستگاه دیپلماسی در ایام جنگ تحمیلی نیز به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: بعد از آنکه ما موشک دوم را به بغداد زدیم، معمر قذافی نامه‌ای به امام(ره) نوشت و خواست که به جنگ شهرها پایان دهیم. گویا عین همین نامه را برای صدام هم نوشته بود. امام(ره) هم جواب قذافی را دادند و قرار شد تا من و آقای ولایتی نامه را برای او ببریم. یادم هست در چادر محل ملاقاتمان جا کم بود و من مجبور شدم در کنار قذافی بایستم. آقای ولایتی نامه را خواند و به قذافی داد. قذافی نامه امام(ره) را گرفت و بوسید و رو کرد به ولایتی و گفت همانطور که گفتم و امام(ره) هم جواب دادند، جنگ شهرها را قطع کنید و بعد برگشت رو به من و با صدای بلند گفت " ولی بزنید پدر صدام را در بیاورید! " ما تعجب کردیم. قذافی گفت تعجب نکنید. آن جواب سیاسی بود و این جواب انقلابی است.
وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس سپس ادامه داد: نباید توقع داشته باشیم که وزرات خارجه همان گونه برخورد می‌کرد که ما در میدان جنگ برخورد می‌کردیم. من از کسی دفاع یا به کسی حمله نمی‌کنم اما انصافا همان موقع هر وقت از وزارت خارجه کمک می‌خواستیم، بی‌دریغ کمک می‌‌کردند. اما بالاخره در خود وزارت خارجه هم دو دستگی وجود داشت ولی اینکه دستگاه دیپلماسی خوب عمل می‌کرد یا نه من نمی‌توانم بگویم.

* نامه رضایی برای درخواست تجهیزات عین استراتژی مرحوم ظهیرنژاد بود

رفیقدوست بار دیگر به نامه محسن رضایی درخصوص درخواست تجهیزات در پایان جنگ اشاره کرد و گفت: متن نامه رضایی دقیقا عین استراتژی مرحوم ظهیرنژاد بود که گفتم. البته در آن نامه با من مشورت نشد و من هم هیچ‌گاه فکر نکردم که اگر نامه را من نوشته بودم چه می‌گفتم.
وی درباره این نقل قول از سردار علی فضلی مبنی بر اینکه " ما در ابتدای جنگ هیچ نداشتیم و همه چیز داشتیم اما در پایان جنگ همه چیز داشتیم و هیچ نداشتیم " تصریح کرد: من سردار فضلی را هم دوست دارم و هم به ایشان اعتقاد دارم، ولی ما با دو بحثروبرو هستیم. یکی اینکه وقتی ما دشمن را از خاک خود بیرون کردیم انگیزه ما قوی‌تر از آنها بود و عراقی‌ها انگیزه‌ای برای ادامه جنگ نداشتند اما وقتی ما وارد خاک عراق شدیم انگیزه ما سرجایش بود ولی آنها هم انگیزه پیدا کردند. برای همین است که می‌بینیم بیشتر اسرای عراقی که ما گرفتیم مربوط به مقطع تا فتح خرمشهر است.

* ادامه جنگ برای ما هیچ فایده‌ای نداشت

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس در فراز پایانی گفتگوی خود با خبرگزاری فارس تصریح کرد: من اصرار دارم که نسل جوان بداند که ما در جنگ به اهدافمان رسیدیم و اگر امروز خیالمان راحت است که تهدید بزرگ نظامی پیش رویمان نیست بخاطر همان ۶سال نبرد پس از فتح خرمشهر است.
رفیقدوست اضافه کرد: من معتقدم ما در این مدت هیچگاه بی‌برنامه نجنگیدیم و اگر امروز بسیج با این قدرت اثرگذار را در اختیار داریم محصول آن ۶ سال است. حضور وسیع بسیج در جنگ مربوط به پس از فتح خرمشهر است و تا قبل از آن بیشتر بدنه سپاه و ارتش بود.
وی افزود: نسل جوان باید بداند که هم فرماندهان و رزمندگان از جنگ خسته نشده و مطیع محض رهبری بودند و هم کسانی که بین ما و امام(ره) قرار داشتند مثل آقای هاشمی یا آقای خامنه‌ای.
این فرمانده عالیرتبه نیروهای مسلح در ایام جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: ما در زمانی قطعنامه را پذیرفتیم که به اهداف مقدسی رسیده بودیم. برداشتی وجود دارد مبنی بر اینکه ما وقتی قطعنامه را قبول کردیم از نظر نظامی ضعیف شده بودیم اما خدا خواست که حمله مجدد صدام بعداز قطعنامه صورت بگیرد تا توسط رزمندگان اسلام به شدت سرکوب شود.
رفیقدوست با اشاره به امکانات و تجهیزات سپاه در طول دوران دفاع مقدس، گفت: وقتی خرمشهر آزاد شد، سپاه فاقد توپخانه بزرگ بود ولی وقتی جنگ تمام شد سپاه دارای ۳ نیرو بود که نیروی زمینی آن قدرتمندترین نیروی زمینی منطقه محسوب می‌شد.
وی با بیان اینکه در آن ۶ سال ما صنایعی را پایه‌گذاری کردیم که امروز از وجود آنها بهره‌مندیم، افزود: این خودکفایی واقعی دفاعی و موشک‌هایی که خیلی از غربی‌ها فاقد آن هستند، همگی محصول آن ۶ سال نبرد پس از فتح خرمشهر است.

* در صورت حمله موشکی امریکا، اسراییل را هدف قرار خواهیم داد

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس قدرت دفاعی امروز کشور را در حد بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امروز برای دنیای استکباری فکر حمله به ایران از بین رفته است و آنها می‌دانند اگر موشکی به سمت ما شلیک کنند ما هم مقابله به مثل خواهیم کرد. در حقیقت برای ما آمریکا و اسرائیل یک هدف هستند اگر آمریکا ما را بزند ما هم اسرائیل را خواهیم زد.
رفیقدوست افزود: نظام اسلامی ما توانایی آماده کردن چندین میلیون رزمنده را در مدت زمان بسیار کوتاهی دارد که این‌ها همه نتیجه ادامه جنگ پس از آزادی خرمشهر است و باز هم تاکید می کنم که به نظر بنده ادامه جنگ فایده‌ای نداشت.

انتهای پیام / ب.