به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد،از ابتداي آذرماه تاكنون- دوره بيشترين رشد نرخ دلار- خريد واحدمسكوني در شهر تهران به طور متوسط ۳۵ درصد افزايش پيدا كرده و پيشخريدها نيز در ۱۵ روز گذشته از ديماه، ۲ برابر شده است.هر چند به طور طبيعي با صعود دلار، ورود نقدينگي به بازار مسكن كمرنگ ميشود؛ اما اينبار رشد ناگهاني ارزش دلار، متقاضيان واقعي مسكن را به خاطر نگراني از تحليل اندوختههاي ريالي، وارد ميدان خريد آپارتمان كرده است.

نمایش این روزهای رشد قیمت دلار در بازار تهران، آرامش معاملاتی بازار مسکن را نه از بابت خرید‌های سرمایه‌ای ملک که به خاطر افزایش خریدهای مصرفی، تحت‌شعاع قرار داده است.

هم‌اکنون بازار مسکن از ورود سفته‌بازها - عاملان خرید‌وفروش مکرر کالاهای دارای حباب‌قیمتی - در امان است؛ اما نگرانی متقاضیان واقعی مسکن از ارزش دارایی‌ ریالی‌شان آنها را وارد میدان خرید ملک کرده است. تقاضای خرید مسکن در شهر تهران که از اوایل نیمه‌دوم امسال، صرفه معامله را در «پیش‌خرید» دیده بود و از بازار خرید «واحدهای آماده» تا حدودی کنار کشیده بود، طی یک ماه‌و‌نیم گذشته، به افزایش عجیب نرخ دلار واکنش نشان داده؛ طوری که در دو هفته گذشته از فصل زمستان، تعداد معاملاتی که برای خرید مسکن در بنگاه‌های املاک به ثبت رسیده با کل معاملات شهریورماه برابری می‌کند.

از جزئیات معاملات مسکن در تهران طی نیمه‌دوم امسال حاکی است: بعد از افت در خرید مسکن طی دو ماه اول فصل پاییز، از آذرماه تاکنون - همزمان با اوج‌گیری قیمت دلار - حجم خرید واحدهای مسکونی ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
همزمان با ترجیح دوباره تقاضای مسکن به «خرید‌قطعی»، حجم پیش‌خریدها نیز فوق‌العاده شده است به طوری که نرخ رشد معاملات پیش‌فروش از ۵۰ درصد در آبان‌ماه به ۱۰۹ درصد در آذر و ۱۳۹ درصد در دو هفته اول دی‌ماه رسیده است.

به این ترتیب رشد ارزش دلار در ۴۵ روز اخیر اگر‌چه نقدینگی‌ها را جذب بازار ارز کرد، اما این رشد قیمت چون در کوتاه‌مدت اتفاق افتاد، باعثشد متقاضیان مصرفی مسکن تصمیم بگیرند برای جلوگیری از تضعیف بیشتر اندوخته ریالی خود، در خرید مسکن تعجیل کنند.

براساس اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن در فصل پاییز امسال ۶۳ هزار فقره انواع معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به پاییز سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافته است.
بیشترین رشد معاملاتی در این مدت، مربوط به پیش‌خرید با ۶۶درصد نرخ رشد بوده است؛ به طوری که در سه ماه پاییز۹۰ بیش از ۲ هزار فقره پیش‌خرید مسکن در پایتخت به ثبت رسیده است. بازار پاییزی خرید مسکن در تهران از آذرماه رویه متفاوتی را طی کرد؛ به طوری که حجم معاملات خرید واحدهای آماده که در مهر و آبان به ترتیب ۰.۷ درصد و - ۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده بود، در ماه سوم ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.

در این ماه پیش‌خرید نیز ۱۰۹ درصد رشد کرد که با توجه به رشد توام «خرید‌قطعی» و «پیش‌خرید» می‌توان گفت در این مدت حجم تقاضا در بازار مسکن زیاد شده است.

بر اساس این گزارش از نتایج رهگیری معاملات مسکن در ۱۵ روز نخست دی‌ماه نیز حاکی است: در این مدت ۱۲ هزار فقره مبایعه‌نامه برای خرید مسکن در بنگاه‌های شهر تهران تنظیم شده است که این میزان معامله خرید نسبت به دو هفته اول دی‌ماه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این نرخ رشد خرید مسکن در حالی است که در شهریورماه امسال به عنوان گر‌‌م‌ترین ماه سال در بازار مسکن، حدود ۱۲ هزار فقره معامله خرید انجام شده بود.

در دو هفته گذشته، معاملات پیش‌خرید نیز ۱۳۹ درصد افزایش پیدا کرده؛ به طوری که در این مدت بیش ‌از ۵۰۰ فقره قرارداد پیش‌فروش تنظیم شده است. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از خریداران مسکن، پیش‌خرید را به خاطر قیمت مناسب آن در مقایسه با خرید قطعی ترجیح می‌‌دهند. آن طور که مشاوران ‌املاک می‌گویند رشد قیمت مسکن در تهران طی ماه‌های اخیر بیشتر از رشد اوایل سال بوده است؛ اما هنوز مراجع رسمی گزارشی در این باره منتشر نکرده‌اند.