ذخیره ۱۰۰ هزار تن سیب و پرتقال شب عید

به گزارش افکارنیوز،محمدعلی ضیغمی در گفتگو با مهر گفت: امسال برای تامین میوه ایام پایانی سال تمهیدات مناسبی صورت گرفته و خوشبختانه با فعالیتی که استانها انجام دادهاند و برنامهریزیهایی که از چند ماه قبل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، خرید، نگهداری و ذخیرهسازی میوه برای تامین نیاز مردم در شب عید، به اندازه کافی تدارک دیده شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قراردادهای خرید با مباشران به امضا رسیده و با توجه به آمارهای دستگاههای تولیدی، میوه به اندازه کافی وجود دارد و وضعیت امسال نسبت به سال گذشته در ارتباط با سیب و پرتقال، از وضعیت مناسب‌تری برخوردار است و کمبود خاصی در بازار میوه شب عید پیش‌بینی نمی‌شود.

ضیغمی در پاسخ به این سئوال که آیا تعرفه واردات سیب و پرتقال بهمن‌ماه امسال نیز مطابق با سنوات قبل به صفر خواهد رسید، گفت: مسئولیت تصمیم‌گیری در مورد تعرفه واردات سیب و پرتقال برای تنظیم بازار شب عید بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و این وزارتخانه مطابق با قانون بهره‌وری کشاورزی و برنامه پنجم توسعه، اختیار تصمیم‌گیری در این رابطه دارد.

وی اظهارداشت: به طور قطع اگر وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه برسد که باید تعرفه کاهش یابد، این کار صورت خواهد گرفت؛ به هرحال تصمیم گیری در رابطه با تعرفه‌ها به عهده وزارت جهاد کشاوزی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اگر ضرورت داشته باشد، وزارت جهاد به طور قطع تعرفه را کاهش خواهد داد.

وی اظهارداشت: مطابق با توافقات انجام شده ۶۰ هزار تن پرتقال و ۳۰ تا ۴۰ هزار تن سیب نیز برای تنظیم بازار شب عید، ذخیره‌سازی خواهد شد.

موز ممنوعیت واردات ندارد

ضیغمی در مورد تامین موز برای شب عید نیز گفت: تجار و فعالان اقتصادی مطابق معمول هر سال کار واردات موز را انجام میدهند، این درحالی است که واردات موز هم اکنون ممنوع نیست و این میوه جزء اقلامی است که وزارت جهاد کشاورزی واردات آن به کشور را به دلیل نداشتن تولید داخلی، مجاز دانسته است.