به گزارش مهر، در۲۴ ساعت اخیر خبرگزاری آسوشیتدپرس، رویترز و فرانسه همچنین روزنامه های عربی الحیات و الشرق الاوسط در گزارشهایی به بررسی آخرین تحولات امنیتی تنگه استراتژیک هرمز و رزمایش قریب الوقوع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این منطقه پرداخته اند.

روزنامه الحیات چاپ لندن امروز در این باره نوشت: تنها پس گذشت چند روز از پایان مانور ارتش در تنگه هرمز، سپاه پاسداران از اجرای رزمایشی بزرگ در این منطقه طی ماه آتی خبر داد و تاکید کرد که این رزمایش باعثمی شود واشنگتن از برخی واقعیتها آگاه شود.

در ادامه این گزارش آمده است: نیروی دریایی ارتش ایران دوشنبه گذشته مانور ۱۰ روزه خود را در تنگه هرمز که ۴۰ درصد تجارت جهانی نفت از طریق آن صورت می گیرد، پایان داد. تهران همچنین تهدید کرد در صورت تحریم صادرات نفتی اش این تنگه استراتژیک را می بندد.



تصویری از گزارش امروز روزنامه الحیات
این در حالی است که واشنگتن در واکنش به موضع اخیر مقامات نظامی ارشد نظامی ایران در زمینه عدم بازگشت ناوهای آمریکا به تنگه هرمز تاکید کرد که به عملیات نظامی خود در این منطقه ادامه می دهد و هیچ مانعی را در این راستا نمی پذیرد.

به گزارش الحیات، دریادار " علی فدوی " فرمانده نیروی دریایی سپاه در اظهاراتی صریح تاکید کرد: نیروی دریایی سپاه مانور بزرگی در خلیج فارس و تنگه هرمز به اجرا خواهد گذاشت که با مانورهای قبلی بسیار متفاوت خواهد بود.

وی افزود: این مانورها ثابت می کند که ایران به طور کامل کنترل تنگه هرمز را در اختیار دارد و نیروهای ایرانی تمامی تحرکات در منطقه را رصد می کنند.


ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منطقه(الشرق الاوسط)
در ادامه این گزارش اظهارات اخیر " علاء الدین بروجردی " رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس پوشش داده شده است که اخیرا تاکید کرد: آمریکا پس از مانور نیروی دریایی ارتش برخی واقعیتها را درک کرد.

ز سوی دیگر، الشرق الاوسط در گزارشی با اشاره به مانورهای ایران در تنگه هرمز، از طرح کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در انعقاد قراردادهای جدید تسلیحاتی طی سال ۲۰۱۲ پرده برداشت.

شبکه خبری العربیه نیز در اخباری به پوشش این مانور پرداخت و تاکید کرد: رزمایش سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز از روز ۲۱ ژانویه(اول بهمن ماه) آغاز شده و تا ۱۹ فوریه(۳۰ بهمن ماه) ادامه خواهد داشت. این شبکه به اظهارات اخیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز اشاره کرده که طی آن تاکید شده که کنترل کامل تمامی نقاط تنگه هرمز در اختیار ایران است.

رسانه های عربی و غربی همچنین در مطالبی امروز به نجات ۱۳ صیاد ایرانی توسط یک ناو آمریکایی که در بازداشت دزدان دریایی قرار داشتند اشاره کرده است.