حضور پررنگ فیلم‌اولی‌ها در جشنواره فجر

به گزارش فارس، کمتر از ۲۵ روز تا ماراتن جشنواره سیام فیلم فجر باقی مانده است. در فاصله جشنواره بیست و نهم تا سیام، سینمای ایران در تلاش بوده است تا بهترینهای خود را در ویترین هر ساله یعنی حضور در جشنواره فیلم فجر آماده و به نمایش گذارد. سال گذشته سال پرستاره جشنواره بود و در کمتر دورهای شاهد حضور سه نسل از فیلمسازان و حضور پرتعداد صاحبان نام در این عرصه بودهایم که امسال برخلاف سال گذشته کمتر شاهد ستارهها در جشنواره سیام هستیم.
حضور پررنگ فیلمسازان اول و تنوع در نگاه و آثار آنان، دوره‌ای پررونق را برای سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رقم خواهد زد، سال گذشته تعداد زیادی از استعدادهای جوان در جشنواره حضور داشتند و تعدادی از آن‌ها پس از سال‌ها دستیاری یا ساخت آثار موفق کوتاه و بلند وارد عرصه حرفه‌ای فیلمسازی شوند. سال گذشته ۲۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند و از میان آن‌ها ده فیلم توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حمایت و تولید شد.
در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر، بخش فیلم‌های اول و دوم جزیی از بخش‌های جشنواره بود و این بخش به نوبه خود دارای هیئت داوری و انتخاب بود. اما همیشه این بخش از جشنواره با اما و اگرهای بسیاری مواجه بود زیرا عده‌ای معتقدند سینما هنر و صنعت است اگر فیلمساز زبان سینما را بداند و بتواند از آن در انتقال پیامش بهره ببرد پس باید بتواند در عرصه رقابت با دیگر فیلمسازان که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند، رقابت نماید.
در سال‌های اخیر بخش فیلم‌های اول و دوم حذف شد و تمام فیلم‌های اول که موفق به دریافت مجوز پروانه ساخت سینمایی می‌شوند، می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند و در بخش رقابتی قرار گیرند و توسط هیئت داوران قضاوت شوند.
همان قدر که حضور فیلمسازان با سابقه و معتبر در جشنواره مورد توجه است، ورود فیلمسازان جوان و ‌تازه‌کار هم نویدبخش است. اگرچه سابقه سال‌های گذشته نشان داده بسیاری از فیلم‌هایی که اولین ساخته کارگردان محسوب می‌شود رنگ پرده را ندیده یا به صورت محدود اکران می‌شود و همین امر ممکن است باعثدلسردی کارگردان برای ساخت آثار بعدی گردد.

بخش فیلمسازان اول با نیت کشف استعدادها از اهمیت خاصی برخوردار است، به خصوص امسال که سی‌امین دوره از جشنواره را پیش رو داریم و نسلی از فیلمسازان انقلاب وارد این عرصه می‌شوند و امکان رقابت با دیگر فیلمسازان از نسل‌های دیگر برایشان فراهم شده است. امسال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که تنها نهاد حمایت‌کننده از فیلمسازان اول به شمار می‌آید، برخلاف دوره گذشته تنها با ساخت پنج فیلم در گونه‌های مختلف سینما در این بخش حضور دارد.
فیلم‌های «سلام بر فرشتگان»(فرزاد اژدری)، «گیرنده»(مهرداد غفارزاده)، «فیلادلفی»(اسماعیل رحیم‏زاده و مجتبی حسنی‏پور)، «رهاتر از دریا»(حمید طالقانی) و «پنجشنبه آخر ماه»(ماشاءالله شاهمرادی‏زاده) فیلم‌هایی است که مرکز از ساخت آن‌ها حمایت کرده است.

اما در میان آثار شرکت‌کننده در این بخش فیلمسازانی حضور دارند که آن قدر درایت و توانایی داشته‌اند که برای فیلم اول‌شان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار پیدا کنند و بتوانند خودشان را به سینمای حرفه‌ای بقبولانند. از آن جمله می توان به آثاری چون «میگرن»(مانلی شجاعی‌فرد)، «برف روی کاج‌ها»(پیمان معادی)، «بغض»(رضا درمیشیان) و «آزمایشگاه»(حمید امجد) اشاره کرد.
برخی از فیلم‌های اول تنها برای حضور در سینمای بدنه و اکران دورخیز کرده‌اند و جشنواره تنها به عنوان ویترین برای آن‌ها محسوب می‌شود، از آن جمله می‌توان به اولین ساخته رضا عطاران در مقام کارگردان «رضا هرگز نمی‌خوابد»، «پیشونی سفید»(سید جواد هاشمی) ‌، «دزدان خیابان جردن»(وحید اسلامی) و «من همسرش هستم»(مصطفی شایسته) است.

همانقدر که حضور فیلمسازان با تجربه و با سابقه و معتبر در جشنواره حایز اهمیت است، مثل همیشه ورود فیلمسازان جوان و تازهکار نشان از پشتوانه سینمای ایران است. امسال شنیده میشود ۲۵ فیلم اول فرم حضور در جشنواره را پر کردهاند. حال چه تعداد از این فیلمها دارای پروانه ساخت سینمایی هستند و چه تعداد امکان حضور در جشنواره سیام برایشان فراهم میشود، هنوز از سوی دفتر جشنواره مشخص نشده است. اما نکته حایز اهمیت این است که امسال هم بتوانیم در این بخش شاهد تنوع در مضمونها و ساختارها، با گرایشهای متفاوت سازندگانشان باشیم که به رشد و شکوفایی سینمای ایران و رونق جشنواره فیلم فجر منجر شود.