به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمدرضا رحیمی در نشست ملی صادرات کالا ها و خدمات دانش بنیان که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود افزود: گروه اندکی با معاملات صوری و هماهنگ با بیگانگان با خرید و فروش دلار سعی می کردند بازار را متشنج کنند که باید مراقبت کنیم زیرا می خواهند مشکل ایجاد کنند اما راه حل هم وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: ستادی وجود دارد به نام ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که به همت آقای سعیدلو بنیان نهاده شد و امروز در حوزه معاونت اول رئیس جمهور به فعالیت خود ادامه می دهد.
رحیمی گفت: این ستاد همه راه ها را مورد بررسی قرار می دهد اما آنها نمی خواهند بگذارند با خوشی و شادمانی راه را طی کنیم.
وی افزود: هر چقدر صادرات افزایش یابد به تامین مصالح کشور در بخش اقتصادی و معیشت مردم نزدیک می شویم.
رحیمی گفت: وظیفه دولت مستعد کردن زمینه های تولید محصولاتی است که زاییده علم و دانش است اگر در کشور هماهنگی بوجود آید راه های طی نشده را در زمان کوتاهی طی خواهیم کرد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز فاصله بسیار زیاد ما در ۲۵ سال گذشته با کشورهای پیشرفته کاهش یافته آن هم در شرایطی که هشت سال در دفاع مقدس قرار داشتیم و قبل و پس از آن با تحریم های ظالمانه مواجه بودیم.
رحیمی گفت: در عرصه علم و فناوری و تولیدات با تحریم مواجه هستیم و پی درپی موانعی برای ما ایجاد می کنند اما همه آنها تبدیل به فرصت شد.
وی افزود: پس از هشت سال دفاع مقدس هزار میلیارد دلار خسارت دیدیم و همه توان کشور در دوران دفاع مقدس به جنگ تحمیلی معطوف شد البته پس از آن هم دشمنان دست از مخاصمه برنداشتند و سعی کردند راه را ناهموار کنند.
معاون اول رئیس جمهور گفت: برخلاف تصور آنها راههای علم و دانش هموار شد.
رحیمی افزود: دشمنان اخیرا به دنبال تحریم های شدیدتر و بزرگتر رفتند و اخلالی به وسیله آنها و به دست عوامل آنها در کشور ایجاد شد.
رحیمی افزود: ۹۰ میلیارد دلار نفت با قیمت اندکی بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صادر می شود و هدف گذاری صورت گرفته برای صادرات غیرنفتی هم ۴۵ میلیارد دلار در سال است.
وی گفت: کمتر از ۷۰ میلیارد دلار هم واردات داریم که اگر رقم قاچاق کالاها را که بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است به آن اضافه کنیم باز هم ارز فراوانی در اختیار داریم.
معاون اول رئیس جمهور افزود: بانک مرکزی ما در واقع بانک ذخیره ارز و طلا است و برای بیش از ۱۵ سال طلای مورد نیاز را ذخیره کرده ایم.
وی گفت: اگر همه هزینه های دلاری را جمع کنیم و دست بالا هم بگیریم در سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار اضافه داریم که هر سال به این رقم افزوده می شود.
رحیمی افزود: در پارس جنوبی که سرمایه گذاری های عظیمی شکل گرفته در صورت راه اندازی هر فاز ۴ میلیارد دلار در سال ارزآوری دارد.
وی گفت: پارس جنوبی ۳۰ فاز دارد که اگر هر کدام ۴ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد می شود در سال ۱۲۰ میلیارد دلار.
رحیمی افزود: در همین نمایشگاه صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان شاهد صادرات ۷۰ میلیون دلاری هستیم و اگر با همین سرعت به پیش رویم صادرات غیرنفتی بر صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت.
معاون اول رئیس جمهور گفت: زمانی در آرزوی آن بودیم که رقم ۳ تا ۴ میلیارد دلاری صادرات به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برسد اما سال گذشته این رقم به ۳۲ و نیم میلیارد دلار رسید و فراتر از آن نیز رفت.
وی افزود: هدف گذاری صورت گرفته برای امسال ۴۵ میلیارد دلار است و در سالهای آتی تعادلی در واردات و صادرات برقرار خواهد شد.