به گزارش مشرق، شنیده های تعامل از دبی حکایت از برگزاری تجمع تعدادی از تجار ایرانی مقابل یکی ازصرافی های کارگزار بانک مرکزی در دبی حکایت دارد که موجبات سفر سفیر جمهوری اسلامی ایران از ابوظبی به دبی را فراهم نموده است.

دلیل تجمع تجار مقابل این صرافی عدم تحویل به موقع درهم در امارات در قبال اخذ ریال در ایران بوده است که با وساطت سفیر ایران و مذاکره وی با بهمنی رییس بانک مرکزی تجمع پایان گرفت.

اما نکته قابل تامل در این مسائل نحوه واگذاری درهم توسط بانک مرکزی به تعدادی از صرافی کارگزار و فروش آن به قیمت های بالا تر توسط این کارگزاران است که خود به نوعی باعثدلالی بیشتر در بازار ارز و ریال می گردد و قیمت ارز را ازقیمت مرجع بانک مرکزی به قیمت بازار آزاد می رساند که در قیمت درهم افزایشی حدود هزار ریال و گاهی حتی بیشتر می باشدکه با توجه به جابجایی حدود ۱۰ میلیارد درهم روزانه در صرافیها می توان تصور کرد چه سودی عاید دلالان این عرصه می گردد.

به راستی چرا بانک مرکزی که برای ارائه ارز در ایران به تجار و مسافران انواع قوانین و ضوابط را درج می نماید،خود اقدام فروش ارز در تعدادی از صرافی ها به عنوان کارگزار با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت ارز مرجع بانک مرکزی می نماید و این قیمت نیز تا قیمت آزاد در بازار در اختیار دلالان می باشد. به راستی سود حاصل از اختلاف این قیمت ها در کجا انباشته می شود ؟