به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدينژاد صبح امروز (شنبه) در مراسم معارفه علياكبر محرابيان به عنوان دستيار ويژه رييس جمهور با بيان اين مطلب اظهار كرد: هر كس با هر ايده و اعتقادي كه دارد و متعلق به هر جناحي كه هست بايد سهم خود را در ساختن ايران ايفا نمايد چرا كه ساختن كشور به نفع آرمانها و همه ملت ايران است.

رییس‌جمهور افزود: ایران پیشرفته تنها پشتوانه آرمان‌های ملت ایران است چرا که اگر کشوری پیشرفته نبوده و فقیر، عقب افتاده و ویران باشد، نمی‌تواند در هیچ عرصه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد و اگر بهترین حرف‌ها را هم بزند پژواکی پیدا نکرده و به جایی نمی‌رسد.

احمدی نژاد با بیان این‌که اگر بخواهیم در مناسبات جهانی اثرگذار باشیم که این اثر گذاری حق ملت ایران هم هست، باید به عنوان یک کشور قدرتمند و پیشرفته در صحنه‌های جهانی حضور پیدا کنیم، ‌گفت: ما باید جهانی فکر کنیم تا بتوانیم اثرگذار باشیم و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که کشوری پیشرفته و آباد داشته باشیم، چرا که یک کشور ضعیف، باوجود هزاران مشکل، هرگز نمی‌تواند در مناسبات جهانی و اجتماعی اثرگذار باشد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز بحثاصلی در دنیا موضوع فرهنگ است، تصریح کرد: امروز هر کس اندیشه و فرهنگ متعالی‌تری را برای رفع مشکلات بشر ارائه کند در مناسبات جهانی اثرگذارتر خواهد بود و زمانی یک فرهنگ و اندیشه اثرگذار است که بتواند الگوی عملی مناسب و موفقی را ارائه دهد و در غیر این صورت حتی اگر ما بهترین تئوری‌ها را هم داشته باشیم اما در عمل نتوانیم در جهت پیشرفت و آبادانی کشور قدیم برداریم، هیچ فایده و سودی به همراه نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که تاکید بر ساختن ایران پافشاری بر انجام کاری اعتقادی، انقلابی، دینی و آرمانی است، گفت: اینکه بخش‌هایی از کشور از لحاظ عمران و آبادانی در فقر بوده و فرصت شکوفایی برای مردم نباشد و فاصله طبقاتی وجود داشته باشد، هرگز برای کشور بزرگی مثل ایران مناسب نیست.

رییس‌جمهور شاد کردن دل یک انسان را بالاترین عمل صالح و خدمتی دانست که می‌تواند در جامعه‌ای اتفاق بیفتد و اظهار کرد: باید تلاش کنیم که حداقل‌ها را برای تمام ملت ایران در کشور ایجاد کنیم و این در حالی است که اگر نگاه ما به افق‌های بلند جهانی است، باید بهترین شرایط را در اقصی نقاط کشور به وجود آوریم به طوری که آبادترین مناطق ما روستاها باشند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: شاد کردن دل انسان‌ها دارای ثواب زیادی بوده و ارزشمند است و بخش مهمی از ثواب، آثار اجتماعی ماندگاری است که این کار در جامعه برجا می گذارد چرا که رسیدگی به مشکلات مردم کاری از جنس عشق، محبت و پاکی است.

رییس‌جمهور پشتوانه حاکم شدن عدالت، ارزش‌های الهی و توحید در جامعه را عمران، ‌آبادانی، برقراری عدالت و رفاه برای اقشار مختلف و انجام کارهای زیربنایی در کشور برشمرد و گفت: ‌دستیابی به این آرمان‌ها شعار دولت نهم و دهم و در حقیقت شعار انقلاب است چرا که انقلاب آمد تا ایران ساخته و پیشرفته شود و تمام نهادهایی که امام راحل(ره) در اوایل انقلاب تاسیس کردند در راستای سازندگی، رفع فقر و مشکلات اجرای عدالت در کشور بود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: آبادانی کشور به این شکل نیست که هرگاه عده‌ای به رفاه نسبی رسیدند از ادامه کار دست بکشیم بلکه باید آن‌قدر ادامه دهیم تا با ظهور حقیقت عدالت، تمام ذخایر زمین به روی انسان باز شده و درهای علم و دانش برای بشر گشوده شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که شعار دولت نهم و دهم ساختن کشور بر پایه عدالت، محبت و عشق بوده است، گفت: به رغم تزریق گسترده و مستمر ضعف، عدم توانایی و سرکوب خودباوری از سوی عده‌ای که مدام در برابر انجام کارهای بزرگ در کشور «نتوانستن» را فریاد زدند و مردم و مسوولان را از انجام اینگونه کارها ترسانده‌اند، کارهای بزرگی طی ۶-۵ سال اخیر در کشور صورت گرفته است در حالی که برخی از این کارها ۱۰ سال در قوانین برنامه‌های متعدد مطرح می‌شد و ده‌ها برابر زمانی که باید برای کارشناسی اجرای این کارها صرف می‌شد در سمینارها، کنفرانس‌ها و کنگره‌های مختلف تلف می‌شد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی که مدعی بود راه و الگوی جدیدی برای بشریت آورده است با وجود برخی افراد کارش به جایی رسید که به آن لقب مقتبس دادند و تبدیل به اقتباس کننده دسته سوم طرح‌های زمین خورده استعماری شد و این طرح‌ها مبدل به دستاوردهایی علمی در دست کسانی شد که برای فشار به دولت‌ها از آن بهره می‌بردند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بعد از جنگ جهانی اول دلار به عنوان مبدا تجارت جهانی مطرح شد و فرصت خوبی را برای آمریکا به وجود آورد تا سلطه جهانی خود را کامل کند، گفت: پس از آن معاهده‌ای منعقد شد که بر اساس آن آمریکایی‌ها متعهد شدند ارزش دلار را ثابت نگه داشته و پشتوانه آن را طلا قرار دهند ولی در سال‌های بعد آمریکایی‌ها تولید ناخالص ملی خود را به عنوان پشتوانه دلار قرار دادند و با این کار تاکنون بیش از هزار میلیارد دلار دارایی تقلبی به اقتصاد جهان تزریق کرده‌اند.

احمدی‌نژاد افزود: این ایده که تولید ناخالص داخلی پشتوانه پول ملی باشد، تبدیل به متون درسی دانشگاه‌ها شد و بسیاری افراد مقاله‌های علمی برای اثبات حقیقت این ایده نوشتند و این اتفاق از آن رو رخ داد که وقتی خودباوری وجود نداشته باشد، آمریکایی‌ها به مدد برخی دستاوردهای موجود و عقل و اندیشه برتر شناخته می‌شوند و به راحتی می‌توانند نظرات خود را به دیگر کشورها تحمیل کنند.

رییس‌جمهور موضوع استقراض خارجی را از دیگر موضوعاتی دانست که توسط سلطه گران و برای چپاول ثروت ملت‌ها به وجود آمد و تصریح کرد: موضوع استقراض همواره مذموم بوده اما آمریکایی‌ها و سلطه‌گران این ایده غلط را به راحتی به کشورها تحمیل کردند که باید با استقراض امور کشور خود را پیش ببرند و در این راستا اکثر کشورها به امید دریافت وام درآمدهای ارزی خود را به بانک‌های آنها انتقال دادند و در برابر تنها کشورهایی که وام دریافت کردند کشورهای آمریکایی، اروپایی و ژاپن بودند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت آمریکا ۱۵ هزار میلیارد دلار و ژاپن ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارند که معادل دو برابر تولید ناخالص داخلی این کشور هاست، گفت: هنگامی که یکی از کشورهای خارج از حلقه دوستان آمریکا بخواهد یک میلیارد دلار وام بگیریم، هزاران ضابطه برای دریافت قرار می‌دهند و این در حالی است که هیچ استحکام و ضابطه‌ای برای کشورهای عضو حلقه دوستان آمریکا وجود ندارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: تئوری‌ها و برنامه ریزی‌های توسعه در طول سالیان متمادی در جهان ایجاد شده اما هیچ کس به نتیجه استفاده از آن‌ها نگاه نکرده و تنها به این دلیل که توسط برخی کشورهای به ظاهر قدرتمند مطرح شده است، همگان از آن استفاده کرده‌اند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: اینکه برخی کشورها مازاد درآمد ارزی داشته باشند به معنای زیاده طلبی و بی عدالتی بی پایان و توسعه فاصله طبقاتی در دنیا و القاء عدم خودباوری در بین مردم جهان است.

رییس‌جمهور با اشاره به برخی از کارهایی که در دوران دولت نهم و دهم صورت گرفته از دستیابی ایران به تکنولوژی استفاده از انرژی هسته‌یی به عنوان یکی از مهمترین کارها یاد کرد و گفت: هنگامی که ایران قصد داشت تا در عرصه هسته‌یی قدم بگذارد، بسیاری از افراد مدام با القاء ناباوری و ناتوانی به دولت فشار می‌آوردند که این کار نشدنی است و ارزش ایستادگی ندارد که البته برخی از این برخوردها نیز سیاسی بود؛ اما ایران در نهایت با ایستادگی مردم هسته‌یی شد و امروز دشمنان ملت هر چه کارشکنی کنند نمی‌توانند وضعیت را به گذشته برگردانند.

احمدی‌نژاد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور را از دیگر اقدامات موفق دولت برشمرد و گفت: موضوع هدفمندی یارانه‌ها طی چندین سال در چند قانون برنامه مطرح بود و عده‌ای دائماً انجام این کار را نشدنی دانسته و معتقد بودند، ‌با اجرای این قانون وضعیت کشور برهم خواهد خورد و بحران‌های اجتماعی در کشور زیاد خواهد شد اما دیدیم که عده‌ای تصمیم به انجام این کار گرفتند و به هر نحو پای آن ایستادند و در نهایت توانستیم توزیع یارانه‌ها را در کشور با کمترین تبعات هدفمند کنیم.

رییس‌جمهور ساماندهی موضوع مسکن را از دیگر اقدامات مهم دولت برشمرد و گفت: دولت در راستای حل مشکل مسکن با وجود کارشکنی‌های بسیاری که برخی افراد صورت دادند توانسته با ایجاد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکن که یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آن به روستاها تعلق دارد تا حدودی مشکل مسکن را در کشور حل کرده و تب مسکن را در کشور کنترل کند.

احمدی‌نژاد کنترل مصرف سوخت در کشور را از دیگر کارهای مهمی دانست که در دولت به انجام رسیده است و گفت: در حالی که بسیاری افراد در کشور سهمیه بندی سوخت را موجب برهم زدن امنیت در کشور می‌دانستند اما امروز به جای اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۲۰ میلیون لیتر باشد به ۶۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و مصرف گازوئیل نیز به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه می‌توان کشور را به شکلی ساخت که اقتصاد ما بهترین اقتصاد در دنیا باشد و نیز می‌توان پروژه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام رساند، گفت: برخی تصور می‌کنند مشکل کشور پروژه‌ها و کارهای عمرانی پول است، اما در حقیقت مشکل عدم پیگیری و استفاده ناصحیح از منابع مالی است چرا که بودجه عمرانی کشور امسال نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان است که اگر منابع وزارت نفت را هم به آن اضافه کنیم بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در کشور خواهیم داشت.

احمدی‌نژاد افزود: مشکل اصلی در ساختن کشور، عدم تمرکز، پیگیری و طراحی‌های بومی است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: زمانی اگر بیان می‌شد که در این کشور می‌خواهیم پتروشیمی ایجاد کنیم، لرزه بر اندام همه مسوولان می‌افتاد، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور در طول این سال‌ها بیش از ۲ برابر شده است.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: ‌ طی ۶-۵ سال گذشته ۲۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق کشور اضافه شده و این در حالی است که ظرفیت ایجاد شده در کل تاریخ وزارت نیرو در کشور ۳۸ هزار مگاوات بوده است.

رییس‌جمهور با انتقاد از اینکه سیستم و ادبیات اداری در کشور برمبنای دریافت پول از خزانه نهادینه شده است، گفت: همه این قوانین و ادبیات باید اصلاح شده و ما نیازمند اصلاحات اساسی در برنامه‌های خود هستیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه همه وزارتخانه‌ها باید برای اجرای پروژه‌های مصوب استانی که مجموعه دولت آنها را تصویب کرده است، قدم بردارند، گفت: برای اینکه از زحمات صورت گرفته در کشور نتیجه بیشتری بگیریم نیاز به پیگیری، هماهنگی و انسجام بیشتر داریم.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه ۶ سال پیش در کشور با مشکل سیمان مواجه بودیم، گفت: با همت همه افراد مرتبط با این موضوع تولید سیمان از ۳۳ میلیون تن در سال امروز به ۷۶ میلیون تن ظرفیت سالانه رسیده است.

احمدی‌نژاد اجرای طرح‌های عظیم حمل و نقل، اجرای طرح‌های بزرگ آب و نیز طرح‌های بزرگ اقتصادی را از کارهایی دانست که باید در کشور انجام شود، گفت: در طول سال‌های گذشته از عمر این دولت اقدامات بسیار بزرگی از جمله دستیابی به انرژی هسته‌یی، دستیابی به فناوری نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی، قرار گرفتن ایران در جمع کشورهای دارای فناوری فضایی، توزیع سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها، ایجاد مسکن مهر و نیز چند برابر شدن خدمات در بخش‌های صنعت، عمران، آبادانی و تجارت خارجی در کشور صورت گرفته است.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه مصوبات سفرهای استانی باید پیگیری و همگی آنها تا پایان این دولت اجرایی شوند، گفت: تمام پروژه‌های مصوب سفرهای استانی باید در ردیف قانون بودجه قرار گرفته و عملیات اجرایی آنها به سرعت آغاز شود چرا که تمام آنها حاصل کار، تلاش، ‌تصمیم گیری و برنامه ریزی گسترده همه افراد دولت است.

احمدی‌نژاد افزود: تمامی سرمایه گذاری‌هایی که برای گسترش صنایع مختلف مانند فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی صورت گرفته است باید اجرایی شود و باید در مسیری قرار بگیرد که نسبت به دستیابی به آن اطمینان وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه باید میان دستگاه‌های مرتبط و دخیل در اجرای پروژه‌ها در عمل هماهنگی وجود داشته باشد، انتصاب علی اکبر محرابیان به عنوان دستیار ویژه رییس جمهور با اختیارات ویژه را به منظور پیگیری همه پروژه‌های اصلی کشور و به ثمر رساندن آن‌ها توسط وی عنوان کرد.

احمدی‌نژاد محرابیان را مدیری توانمند، قوی و با انگیزه دانست که در وزارت صنایع خدمات شایانی به کشور ارائه کرده است و گفت: ستاد وزارتخانه‌ها و دولت باید در انجام امور محوله قوی، پیگیر و هماهنگ باشند و همه اعم از وزراء، معاونین، روسای کل و استانداران به طور همه جانبه در پیگیری و انجام کارها کمک کنند.

رییس‌جمهور حجم کار در کشور را بالا و کار ستادی در را کشور بسیار سنگین توصیف و تصریح کرد: از اول دولت نهم تاکنون ۷۰۰ هزار نفر از پرسنل دولت کاهش یافته و این در حالی است که کوچک کردن دولت در گذشته آرزوی بزرگی به شمار می‌رفت و مشخص است که با کوچک شدن بدنه دولت کار در حوزه ستادی سنگین‌تر خواهد شد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه بنا داریم تمام پروژه‌های اصلی کشور را تا پایان این دولت به نتیجه برسانیم، گفت: باید همت کنیم و در راه سازندگی ایران تلاش داشته باشیم چرا که لحظه به لحظه خدمت به مردم دارای اهمیت است و می‌خواهیم یادگارهای خوبی از ما برای نسل‌های آینده ملت ایران باقی بماند.

احمدی‌نژاد با اشاره به مخالفت‌های بسیاری که در برابر سفرهای استانی دولت از ناحیه برخی افرادی که قبلاً در درون دولت بودند و امروز تبدیل به مدعیان انقلاب و مخالفان دولت شده‌اند، صورت می‌گرفت، گفت: تا امروز ۹۷ سفر استانی در کشور انجام شده که اگر ۶۰ درصد پروژه‌های مصوب هم به انجام رسیده باشد کار بزرگی در کشور انجام شده است.

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم بازنگری ضرورت‌ها و طراحی‌ها و نیز پیگیری مستمر آنها اظهار امیدواری کرد تا حضور محرابیان در سمت دستیار ویژه رییس جمهور کانون همدلی و پیگیری کارها در کشور برای انجام امور با کیفیت بالا و هزینه کم و شروع یک نهضت جدید در آبادانی و سازندگی کشور باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه این دولت در طول مدت زمانی که در کشور مشغول به کار است چندین موج بزرگ سازنده را در عرصه‌های مختلف سازندگی، اقتصادی، عمران و آبادانی کشور به وجود آورده است، گفت: عناوین کارهایی که در گذشته مطرح شد و به انجام نرسید و در زمان این دولت انجام شد، بیش از ۳۰ مورد است و در ذهن ملت ایران و تاریخ ایران این دوره ۶-۵ ساله یک دوره درخشان است چرا که با وجود ضعف‌هایی که در کارها وجود دارد اما با مقایسه‌ای که نسبت به گذشته صورت می‌گیرد کارهای بزرگی در کشور به انجام رسیده است.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که برخی در مسیر اقدامات دولت با هیاهو و جنجال قصد کارشکنی و اخلال دارند، گفت: بدترین مدیریت برای کسی است که مدیریت زمان و اندیشه خود را در اختیار عده‌ای قرار دهد که با انتشار یک روزنامه یا یک مطلب بخواهند کارهای او را هدایت کنند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ما نوکر و خادم ملتی بزرگ هستیم که راه، آرمان، تاریخ و یک موج عظیم جوانی را ایجاد کرده است و نباید در مسیر خدمت، وقت خود را معطل بازی‌های بچه گانه برخی افراد کنیم.

علی‌اکبر محرابیان دستیار ویژه رییس جمهور نیز در این مراسم خدمت به مردم را بزرگترین افتخاری که خداوند به بنده‌ای اعطا می‌کند و مسیری کوتاه برای رسیدن به قرب و رضای الهی برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا با همکاری دستگاه‌های مختلف کشور در حوزه اجرایی در راستای تسریع در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های موجود در کشور به گونه‌ای عمل شود که مصوبات دولت تا پایان عمر دولت دهم به سرانجام برسد.

محرابيان با اشاره به سياهنماييهايي که عليه خدمات دولت صورت ميگيرد، بر لزوم اطلاع رساني دقيق از انجام پروژهها و مصوبات دولت تاکيد کرد و گفت: آمار بايد به نحوي به اطلاع مردم برسد که مرتب، منظم و همهگير بوده و به زبان ساده ارائه شود.