به گزارش فارس ،در ترکیه، در حالی که دولت ترکیه امکانات و تسهیلات لازم برای ادای حج عمره به جوانان و به خصوص دانش آموزان و دانشجویان را افزایش داده و این امر با استقبال گسترده جوانان مسلمان این کشور روبرو شده، محافل لائیک ترکیه در واکنش به اقبالی که اعمال حج با آن روبرو شده، شعار تبدیل آموزش در این کشور به آموزش دینی و لرزیدن پایه های اصل لائیک سرداده اند.

سازمان امور دیانت ترکیه به منظور تشویق دانش آموزان برای عزیمت به حج عمره اقدام به اجرای برنامه ای ویژه برای تعطیلات میان ترم دانش آموزان کرده است.

این برنامه که شامل پنج روز اقامت در مکه معظمه و پنج روز اقامت در مدینه منوره می شود، از سوی سازمان مذکور به ادارات کل آموزش پرورش ۸۱ استان ترکیه ارسال شده است.

در اطلاعیه مذکور هزینه سفر حج عمره مذکور برای دانش آموزان برای هر نفر به طور متوسط ۷۹۵ یورو اعلام شده است.

این در حالی است که محافل لائیک ترکیه در واکنش به این اطلاعیه مدعی تبدیل شدن امور آموزشی کشور به آموزش دینی شده و آن را تحمیل سیاست های دولت اردوغان ارزیابی می کنند.

از سوی دیگر محمد گورمز رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در واکنش به این قبیل اظهارات محافل لائیک تصریح کرد که این محافل نباید انتظار داشته باشند که سازمان امور دیانت کماکان مانند سی سال پیش عمل کرده و در محدوده تعیین شده از سوی لائیک ها حرکت کند.