به گزارش ایسنا، به نقل از تامي ويتور ـ سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا ـ گزارش داد: ما گزارشات مطبوعات ايران مبني بر اين كه حكمتي در دادگاهي ايراني به مرگ محكوم شده است را مشاهده كردهايم. اگر چنين چيزي درست باشد قويا چنين حكمي را محكوم ميكنيم و به همراه شركايمان براي انتقال نظرمان به دولت ايران مبني بر محكوميت اين حكم تلاش خواهيم كرد.

ویتور دسترسی فوری به حکمتی از طریق دیپلمات‌های سوییس و آزادی وی را خواستار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خانواده حکمتی نیز بار دیگر مدعی شده‌اند که وی جاسوس نبوده است.

مادر حکمتی ادعا کرد که محاکمه او عادلانه و شفاف نبوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه بار دیگر آزادی حکمتی را خواستار شد.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از طریق حافظ منافع‌مان یعنی سفارت سوییس در تهران کار می‌کنیم تا تایید گزارشات مطبوعات ایران مبنی بر صدور حکم اعدام برای وی در یک دادگاه ایرانی را دریافت کنیم.

او افزود: اگر چنین چیزی صحت داشته باشد این حکم را قاطعانه محکوم می‌کنیم.

نولاند مدعی شد: اتهامات مبنی بر این که حکمتی برای سیا کار کرده است یا توسط سیا به ایران اعزام شده است صحت ندارد.

وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان آمریکایی ایرانی تبار هشدار داد که از سفر به ایران خودداری کنند.

نولاند آزادی بدون تاخیر حکمتی را خواستار شد.

امیر میرزایی حکمتی جاسوس دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که چندی پیش از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شده بود و اعترافات تلویزیونی او نیز پخش شد، پس از محاکمه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی در ششم دی ماه، به اعدام محکوم شد.

دادگاه بدوی، میرزایی حکمتی را به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا و سرویس اطلاعاتی CIA علیه جمهوری اسلامی ایران محارب و مفسد فی الارض شناخته و به اعدام محکوم کرده است.

دفتر سخنگوی قوه قضاییه دراین باره گفت: حکم صادره به وکیل متهم ابلاغ شده است و این حکم قابل قابل اعتراض در دیوان عالی کشور است.

بر اساس این گزارش، حکمتی ۲۸ ساله، مقیم ایالت میشیگان، چندی قبل توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام همکاری با سازمان سیا بازداشت شده بود.

در جلسه محاكمه نيز پس از قرائت كيفرخواست صادره از سوي دادسراي عمومي و انقلاب تهران، ميرزايي حكمتي به دفاع از خود پرداخت و ضمن اقرار به جرم ارتكابي، مدعي شد كه فريب خورده و قصد ضربه زدن به كشور را نداشته است.