ساسان خدايي در گفتوگو با ايسنا، ميزان ثبت سفارش واردات كالا در امسال را تاكنون بيش از ۹۰ ميليارد دلار در حالي اعلام كرد كه طبق آمارهاي گمرك در ۹ ماهه امسال بيش از ۴۴ ميليارد دلار كالا وارد كشور شده است.

این اختلاف ثبت سفارش و واردات در سال گذشته نیز به گونه‌ای بود که طبق آمارهای مدیر کل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران از ۹۵ میلیارد دلار کالای ثبت سفارش شده، حدود ۶۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

خدایی در این مورد توضیح داد: در گروه‌های کالایی مختلف درصدی که منجر به واردات می‌شود متفاوت است که مثلا در بخش خودرو این رقم بالاتر است. امسال تاکنون ۲۱۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده، اما عملا در آمار گمرک در طول یک‌سال میانگین حداکثر ۵۵ هزار خودرو وارد می‌شود. به همین دلیل نمی‌شود آن‌چنان بر روی رقم ثبت سفارش به دلیل قطعیت نداشتن آن به مانند آمار گمرک تکیه کرد. علاوه بر این، یک‌سری کالاها توسط مرز‌نشینان و از طریق بازارچه مرزی وارد می‌شوند که این‌ها نیاز به ثبت سفارش ندارند اما در آمار‌های گمرک می‌آیند.

* تحریم؛ عامل اختلاف ثبت سفارش و واردات

وی در ادامه در مورد علت اختلاف ثبت سفارش با واردات عنوان کرد: این درصد در سال‌های قبل کمتر بود و علت خاص آن یک‌سری مشکلات متقاضیان در تجهیز مالی است. به هر حال این روزها انتقال پول به خارج از کشور یکی از معضلات وارد‌کنندگان شده است. این‌ که فردی روز اول تصمیم می‌گیرد با بانک مدنظر کار را انجام دهد و تاییدیه‌ اولیه را هم می‌گیرد اما در اجرا متوجه می‌شود اگر پول را به آن بانک بدهد دیگر نمی‌تواند بر روی بانک دیگر متمرکز شود، موجب می‌شود که فرد نتواند کار واردات را انجام دهد.

خدایی خاطرنشان کرد: علاوه بر مسائل تحریم، مسائل مالی خود بنگاه هم است که این‌ها دلیل می‌شود تا ثبت سفارش به واردات منجر نشود.

* هنوز شلوغی توقف ثبت سفارش از امارات را داریم

وی در ادامه در مورد اختلالی که پیش از این در روند ثبت سفارش واردات از کشور امارات به وجود آمد و باعثتوقف یک روزه این روند شده بود، بیان کرد: ما یک سیستم نرم‌افزاری با امکانات خاص خودمان را داریم و بالطبع در این موارد، پیش می‌آید که از لحاظ فنی یک روزی در روند ثبت سفارش از یک کشوری با خطای خاصی مواجه شویم.

مدیرکل ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: در روند ثبت سفارش کالا از کشور‌های دیگر هم این اختلال را داشتیم اما چون حجم تجارت ما با کشور امارات یک حجم قابل ملاحظه‌ای بود و این روزها هم مباحثتحریم، ذهن و روان افراد را تحت‌الشعاع قرار داده، این بود که خیلی سروصدا کرد.

وی متذکر شد: اصلا توقع این چنین واکنشی را نداشتیم و ما هنوز در ثبت سفارش خود شلوغی آن یک روز را داریم. یک تعداد افراد فکر می‌کنند باید ثبت‌هایی را از پیش انجام دهند که اصلا این چنین نیست و مشکلی بود که حل شده است.

خدایی با بیان اینکه هم‌اکنون این چنین مشکلی در روند ثبت سفارش واردات از کشور‌های دیگر وجود ندارد، افزود: وقتی این چنین مشکلی برای ثبت سفارش کالا از کشوری پیش می‌آید، درست نیست که این را به مباحثتحریم‌های سیاسی بچسبانیم.

* نوسان دلار بر ثبت سفارش تاثیر نداشته است

وی در مورد تاثیر نوسان نرخ دلار بر روند ثبت سفارش واردات به ایران نیز بیان کرد: آمار ثبت سفارش ما دقیقا روال معمولی خود را دارد. در آمارهای ما هم از لحاظ تعداد فقره و هم از لحاظ ارزش کالاها، کاملا مشخص است که مثلا وسط هفته یا اول هفته روند چگونه باشد که فرم همان فرم معمولی هست و اتفاقی نیفتاده است.

خدایی همچنین گفت: در مورد بازار ارز کاری که اخیرا انجام دادیم و امیدواریم بر بازار ارز تاثیر خود را بگذارد، این است که طبق بخشنامه‌ جدید بانک مرکزی سیستم حواله‌ بانکی را به عنوان یک سیستم تامین ارز برای ثبت سفارش لحاظ می‌کنیم که اگر احیانا روابط کارگزار با بانک به صورت گشایش اعتبار اسنادی نبود، بتوانند از طریق حواله‌ بانکی کار خود را انجام دهند.

به گفته او چند روزی است که این موضوع در سیستم ثبت سفارش اعمال می‌شود.

اين مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت در پايان يادآور شد: از آنجايي كه فرآيند روابط كارگزاري و نظام تصفيه ما با بانكهاي خارجي قطع شده بود، افراد مجبور بودند بابت اين نوع ارز كه نياز داشتند به بازار آزاد و صرافيها مراجعه كنند كه اكنون باامكانپذير شدن حواله بانكي فكر ميكنيم بر روي بازار ارز تاثير مطلوبي بگذارد.