انحلال خانه سینما ازنظر دولت تمام شده است

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی دولت اظهار داشت: ادامه فعالیت خانه سینما وجاهت قانونی نداشت و همه دستگاههای فرهنگی کشور بر این اتفاق نظر داشتند.

وزیر فرهنگ به بیانیه اصناف سینمایی در مخالفت با اقدام دولت اشاره و تصریح کرد: این بیانیه هیچ دلیل حقوقی ندارد و هیچ منطقی بر آن استوار نیست لذا این به منظور جوسازی و تشویش اذهان عمومی صادر شده است که در این خصوص هنرمندان و دست اندرکاران متعهد عرصه سینما پاسخ لازم را به آنها داده و خواهند داد.

وی خاطر نشان کرد: نحوه فعالیت خانه سینما در شورای فرهنگ عمومی، مورد بحثقرار گرفت و به این نتیجه رسیدند که بر اساس اساسنامه عمل نشده و تخلفات آنان از ابتدا وجود داشته و علی رغم تذکرات مکرر ادامه پیدا کرده است لذا بر اساس مستندات و مدارک موجود پیگیری های حقوقی صورت گرفت و خانه سینما منحل اعلام شد که مورد تایید اعضا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیروهای ارزشی و متعهد عرصه سینما قرار گرفت.

حسینی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر سیاسی بودن اقدام دولت، اظهار داشت: در سایت منتسب به این نماینده مطلب دور از انصافی منتشر شده بود که احتمال می‌رفت وی از این خبر مطلع نباشند از این رو در تماسی با وی اختیارات قانونی و حقوقی دولت در انحلال خانه سینما تذکر داده شد و این نماینده هم پذیرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اما این نماینده در خصوص ادعای سیاسی بودن اقدام دولت قبل از انتخابات، توهمی در ذهنش پرورانده بود که انگار دولت سناریویی را طراحی کرده و به دنبال این است که خانه سینما را منحل کند و بعد رئیس‌جمهور برای بهره‌برداری سیاسی و تقویت پایگاه مردمی، پادرمیانی کرده و مانع انحلال شود.

وی اظهار نظرهای این چنینی را یک توهم و جو سازی خواند و گفت: رئیس‌جمهور چه احتیاجی دارد که این طور عمل کند و دولت را در معرض حملات و هجمه‌ها قرار دهد از این رو تعجب می‌کنم از برخی‌ها که چنین تحلیل‌هایی را انجام می‌دهند.

حسینی افزود: فکر می کنم دولت هر کار به حقی که انجام می‌دهد از نظر برخی‌ها به گونه دیگری جلوه داده می‌شود و اینها کسانی هستند که با کوک کردن ساز مخالف، دولت را به کوتاهی در مقابل تخلفات متهم می کنند و پس از اجرای عدالت موضع شان را عوض می‌کنند.

وزیر فرهنگ در ادامه به بیانیه اصناف سینمایی در مخالفت با اقدام دولت اشاره کرد و گفت: این بیانیه هیچ دلیل حقوقی ندارد و هیچ منطقی بر آن استوار نیست لذا این به منظور جوسازی و تشویش اذهان عمومی صادر شده است که در این خصوص هنرمندان و دست اندرکاران متعهد عرصه سینما پاسخ لازم را به آنها داده و خواهند داد.

وی در خصوص علت تاخیر برخورد با خانه سینما پس از احراز تخلفات یادآور شد: از زمانی که کار در وزارتخانه را شروع کردم متوجه برخی اشکالات شدم اما چون برایم قطعی و مسلم نبود موضوع را بیشتر بررسی کرده و به یقین رسیدم که به آنها مهلت داده شد روند خود را اصلاح و تغییرات را در شورای فرهنگ عمومی مطرح کنند اما ادعا کردند که خود دارای مجمع عمومی به عنوان بالاترین رکن برای هر گونه تغییری هستند و خود مختار هستند که این موضوع پس از مهلت‌های زیاد به شورای فرهنگ عمومی برای تعیین تکلیف به بحثگذاشته شد.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه این موضوع از نظر دولت تمام شده محسوب میشود از مخالفان خواست به جای فشار، تبلیغات و جو سازی، پایبند به قانون باشند.