نامه سرگشاده سلیمی درباره جاسبی

به گزارش فارس، متن نامه عباس سلیمی نمین به شرح ذیل است:
جناب آقای مصلایی
دادستان محترم عمومی و انقلاب لارستان

باسلام، مرقومه‌ای که با امضای دفترتان ارسال داشته بودید واصل شد. در این مرقومه عنوان شده بود «این دادستانی دنباله‌رو منافع و بازیچه‌ اهداف شخصی یا گروهی افراد نمی‌باشد که برای خوشایند یا تشویق کسی عمل خارج از ضوابط و اختیارات قانونی انجام دهد.»

جناب آقای دادستان، در پرونده مورد بحثنگرانی آحاد جامعه از برخورد نکردن در چارچوب قانون است و نه عمل خارج از ضوابط! آنچه متاسفانه بعضاً شاهدیم اینکه مرتبطین با صاحبان زر و زور از دایره قانون بیرون می‌مانند و اقدامات لازم در مورد آنها صورت نمی‌گیرد. آقای س. ن طی سالهای گذشته مرتکب تخلفات عدیده‌ای گردیده است اما متاسفانه صرفاً به دلیل برخورداری از حمایت آقای عبدالله جعفرعلی جاسبی(رئیس غیرقانونی دانشگاه آزاد) توانسته است به اعمال زشت و پلید خود ادامه دهد. بنابراین به نگاه تیزبین جامعه حق دهید که با توجه به تجربیات گذشته، نسبت به آنچه در حواشی پرونده اخیر این جماعت می‌گذرد چندان خوشبین نباشد.

همچنین در نامه آمده است: «انتشار علنی و ذکر نام متهمین در رسانه‌های گروهی؛ آن هم در مرحله تحقیقات مقدماتی که محرمانه و غیرعلنی است، مخالف قوانین و اصول و ضوابط حقوقی است و جای بسی تعجب دارد که فردی مانند شما از این موضوع بی‌اطلاع باشد.»

برای درک بهتر این فراز از نامه مناسب است یکبار دیگر اطلاعیه شماره پنج حضرتعالی را مرور کنیم: «بدینوسیله به اطلاع عموم بالاخص مردم محترم گراش و شکات پرونده شرکت برگ سبز مطهر می‌رساند که متهم اصلی پرونده مذکور(آقای س. ن) که از تاریخ ۱۲/۱۱ / ۸۷ تاکنون متواری بود با تلاش و پیگیری‌های بازپرس ویژه پرونده و این دادستانی توسط مامورین انتظامی در ساعت ۲۱ شب گذشته(۱۹/۳ / ۸۸) دستگیر شد. اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌گردد - دادستانی عمومی و انقلاب لارستان».

با توجه به مفاد این اطلاعیه باید پرسید اولاً اگر آنگونه که مدعی شده‌اید دستگیری افراد کلاهبردار نباید به اطلاع مردم برسد دلیل صدور چنین اطلاعیه‌‌ای خطاب به ملت در سراسر کشور و بالاخص اهالی گراش چیست؟ چیزی که از این اطلاعیه استنباط می‌شود اعلام خبر دستگیری فردی با سابقه گسترده‌ای در کلاهبرداری است تا کلیه مالباختگان در سراسر ایران با اطلاع از این امر شکایت‌های خود را تسلیم مقام قضایی متکفل بررسی این پرونده نمایند.

بنابراین اگر هدف از این اطلاعیه اطلاع رسانی به ملت ایران بوده است چرا اینچنین عجیب و غریب که هم مردم در جریان قرار نگیرند و هم اعلام شود که اطلاع‌رسانی صورت گرفته است. ثانیاً در اینجا باید پرسیده شود که این اطلاعیه در کدام روزنامه کثیرالانتشار به چاپ رسیده است؟ علی‌القاعده زمانی که یک مقام قضایی می‌خواهد حقوق ملت را استیفا نماید بعد از دستگیری یک کلاهبردار مهم سابقه‌دار طی اطلاعیه‌ای در یک یا چند روزنامه کثیرالانتشار مشخصات کلاهبردار را اعلام می‌دارد تا هرکس به هر نوع حقوقش توسط وی تضییع گشته اقدام لازم را برای طرح شکایت به عمل آورد.

در صورتیکه مشخص گردد این اطلاعیه در چه تاریخی و در کدام جریده به چاپ رسیده آنگاه سئوال دیگری مطرح خواهد شد که آیا این نوع اطلاع‌رسانی به ملت نقض غرض نیست؟ پنهان داشتن نام متهم با صدور اطلاعیه در مورد دستگیری «متهم اصلی» در تعارضی آشکار و به نوعی به سخره گرفتن افکار عمومی است. در حالی که بر اساس عملکرد جنابعالی، موظف بوده‌اید نام متهم را بصراحت اعلام کنید تا امکان احقاق حقوق مردم، ممکن گردد. در غیر این صورت، چگونه مردم در سراسر کشور قادر به تشخیص نام و هویت کامل «س. ن» خواهند بود؟ مطایبتاً باید یادآور شوم این نوع اطلاع رسانی همراه با پنهانکاری می‌تواند خیلی از اسامی را در بر بگیرد ازجمله نام خانوادگی نویسنده این سطور را!

در آخرین فراز نامه حضرتعالی(یا دفترتان) آمده است: «این دادستانی با هیچ شخص یا گروهی عقد اخوت نبسته و تعارفی ندارد و وام‌دار کسی نیز نمی‌باشد، لذا صرفاً بر اساس اصول و ضوابط قانونی هر شخص یا اشخاصی در هر مقام یا موقعیتی هر زمان که لازم بداند احضار و از آنان تحقیق و در صورتی که اتهامی متوجه آنان باشد اقدامات قضایی قانونی به عمل خواهد آورد.» در این زمینه باید گفت آنچه در مورد عامل اجرایی این پرونده شاهدیم با این فراز نامه همخوانی ندارد. با این وجود نظر حضرتعالی را به محتوای سخنرانی آقای جاسبی در دبی(هم‌اندیشی اقتصادی و فرهنگی مهرماه ۸۷) جلب می‌کنم.

در این هم‌اندیشی که به طراحی آقای جاسبی و عاملیت آقای سعید نجفی برگزار گردید آنچه موجب می‌شود که ایرانیان مقیم امارات اعتماد کنند و سرمایه‌های خود را در اختیار آقای نجفی قرار دهند سخنرانی آقای جاسبی و وعده برخورداری از سود چشمگیر توسط ایشان است. بنابراین در صورتیکه بنا باشد عدالت رعایت شود ‌باید آقای جاسبی به عنوان متهم اصلی احضار گردد اما در حالی که ماهها از این کلاهبرداری بزرگ می‌گذرد، کمترین نشانی از دیده شدن متهم اصلی به چشم نمی‌خورد.

به امید آنکه مردم در عمل آنچه را در این نامه طرح شده شاهد باشند، توفیق حضرتعالی را در اجرای عدالت از خداوند متعال خواستارم.

باتشکر
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران
عباس سلیمینمین