به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ ونزوئلا اعلام کرد در صورت تحریم نفت ایران اوپک نباید در بازار نفت دخالت کند.
اتحادیه اروپا قصد دارد در نشست اواخر ژانویه خود طرح تحریم نفت ایران را مورد بررسی قرار دهد. به عقیده کارشناسان این تصمیم می تواند قیمت جهانی نفت را افزایش دهد.
تصمیم رهبران آلمان و فرانسه برای حل بحران بدهی و کسری بودجه منطقه یورو نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی نفت داشته است. بر اساس این گزارش قیمت نفت در آستانه دیدار صدر اعظم آلمان با رییس صندوق بین المللی پول بیش از یک درصد افزایش داشته است.
رافائل رامیرز وزیر انرژی ونزوئلا تاکید کرد اوپک در مناقشه نفتی بین ایران و آمریکا و اروپا نباید دخالت کند. گاوین وندت کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد شرایط ایران تاثیر زیادی بر قیمت جهانی نفت داشته است. اگر مساله ایران حل و فصل شود قیمت نفت بیش از ۵ تا ۶ دلار کاهش خواهد یافت.
بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با ۱.۰۲ دلار افزایش به بیش از ۱۰۲.۳۳ دلار رسید. قیمت نفت روز گذشته با ۰.۳ درصد کاهش به کمتر از ۱۰۱.۳۱ دلار رسید که پایین ترین رقم از ۳۰ دسامبر به شمار می رود.
در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه با ۸۱ سنت افزایش به بیش از ۱۱۳.۲۶ دلار رسیده است. قیمت نفت در سال ۲۰۱۱ میلادی بیش از ۸.۲ درصد رشد داشته است. اختلاف قیمت بین نفت برنت و نفت سبک آمریکا به بیش از ۱۰ دلار رسیده است.
قیمت نفت از ابتدای امسال تا کنون ۳.۱ درصد رشد داشته است . روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز ترانزیت می شود و مسدود شدن این تنگه تاثیر منفی زیادی بر بازار جهانی نفت خواهد داشت .