به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آلمان، در حاليكه كشور عراق همچنان در بحران سياسي ناشي از متهم شدن طارق الهاشمي به سر ميبرد و حملات متعدد تروريستي طي دو ماه اخير روي آرامش را يكبار ديگر از اين كشور ربوده است، نوري مالكي نخستوزير اين كشور در جمع نيروهاي پليس بغداد از شكستن شاخ القاعده به عنوان عامل اصلي ناآراميهاي اين كشور خبر داد و از سوي ديگر نيز احتمال برگزاري دادگاه معاون اول رئيسجمهور در شهر كركوك بيش از گذشته تقويت گرديد.
نوری المالکی نخست‌وزیر عراق، دیروز دوشنبه در مراسم روز پلیس عراق اعلام کرد: با هرگونه جنایت و اقدام تروریستی مبارزه می‌کنیم. المالکی تاکید کرد: ما هیبت القاعده را در عراق درهم شکستیم و هرگونه طایفه گری را رد می‌کنیم و با تلاش‌هایمان نشان داده‌ایم که هرگونه طایفه‌گری را زیر پاهایمان له کرده‌ایم. وی گفت: عراقی‌ها در برابر قانون مساویند و ما تاکید می‌کنیم که نیروهای پلیس نباید سیاسی عمل کنند و خود را در اختلافات سیاسی دخالت دهند بلکه باید تنها بر اساس قانون اساسی عمل کنند. نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: هر کسی از نیروهای پلیس که سیاسی عمل کند و هر کسی که چنین تمایلی داشته باشد، مواخذه خواهد شد.

موافقت هاشمی با بازجویی

در تحولی دیگر در رابطه با عراق طارق الهاشمی معاون اول رئیس‌جمهور که از سوی قوه قضائیه این کشور متهم به دخالت در اقدامات تروریستی شده است موافقت کرده تا مورد بازجویی قرار بگیرد، مشروط بر این که تحقیقات جنایی باشد، نه سیاسی. با این موافقت، فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی پذیرفت که مسئله الهاشمی در دستور کار کنفرانس ملی که پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌ جاری میلادی برگزار شود، قرار نگیرد. در آستانه برگزاری این کنفرانس، رهبران فهرست العراقیه نشست‌هایی را در منطقه کردستان عراق با مسعود بارزانی و جلال طالبانی داشته‌اند. براساس گزارش دفتر ریاست‌جمهوری عراق، این مذاکرات به توافق بر سر حفظ آرامش و توقف جنجال‌های رسانه‌ای که ابزاری برای تفرقه‌افکنی است، انجامیده است.

سفر طالبانی به بغداد

همچنین جلال طالبانی در گفت‌وگو با العربیه اظهار داشت که به منظور دیدار با تعدادی از رهبران فراکسیون‌های سیاسی به بغداد خواهد رفت. به گزارش ایسنا طالبانی خاطرنشان کرد: در زمینه برگزاری کنفرانس ملی عراق در بغداد توافق شده، چرا که کشور شاهد مشکلات اساسی مهمی است. رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ایران، ترکیه، عربستان و دبیرکل اتحادیه عرب نیز برگزاری این کنفرانس را تایید کردند و همچنین دیگر کشورها نظیر آمریکا، چین و اروپا نیز معتقدند این کنفرانس ضروری است، لذا گروه‌های داخلی و منطقه‌ای با برگزاری این کنفرانس حمایت خود را از برقراری فضای آرام در عراق اعلام کردند.

محاکمه هاشمی در کرکوک

رئيسجمهور عراق همچنين گفت: طارق هاشمي هنوز معاون من است و از سمت خود بركنار نشده زيرا هر متهمي طبق قانون قضايي تا زماني كه اتهامش ثابت نشود بيگناه محسوب ميشود. همكاران من توافق كردهاند كه جريان محاكمه وي در شهر كركوك پيگيري شود و خود ايشان هم حاضر است در شهر كركوك خود را به مقامات قضايي تسليم كند. طالباني اظهار داشت: اگر همه احزاب و گروههاي سياسي با هم تعامل كنند ما ميتوانيم از بحران سياسي كنوني عبور كنيم.