به گزارش فارس، دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد فردا (چهارشنبه) ۲۱ دیماه برگزار میشود.

*دومین جلسه انتخاب جانشین جاسبی / وزیر علوم: اگر جلسه ۱۰ الی ۱۵ ساعت طول بکشد رئیس باید انتخاب شود

دستور کار این جلسه انتخاب رئیس جدید دانشگاه آزاد است و به گفته وزیر علوم " حتی اگر دومین جلسه هیئت امنای ۱۰ الی ۱۵ ساعت به طول بینجامد، باید رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد انتخاب شود. "

سخن وزیر علوم اظهارنظر برخی اعضای هیئت امنای این دانشگاه مبنی بر اینکه " دانشگاه آزاد بزرگ است و در چند جلسه نمی‌توان رئیس جدید آن را مشخص کرد " را بی‌اثر کرد.

* سریال " رفتن جاسبی " در قسمت پایانی / علامت سوال روی صندلی رئیس بزرگ

اکنون نگاه جامعه دانشگاهی کشور به جلسه ۲۱ دی‌ماه هیئت امنا دانشگاه آزاد است تا مشاهده کنند که سریال ۵ ساله " رفتن عبدالله جعفرعلی جاسبی " قسمت پایانی خود را چگونه روایت می‌کند و دانشگاه آزاد چه کسی را بر روی صندلی ریاست خود خواهد دید.

شاید در زمانی که برای اولین بار انتقاد به مدیریت عبدالله جعفرعلی جاسبی در دیدار دانشجویان با احمدی‌نژاد در سال ۸۵ با سخنان نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد و بعد از آن دانشجویان با ارائه دلایل مختلف ازجمله " مدیریت طولانی مدت جاسبی بر دانشگاه آزاد "، " عدم کارایی وی در این دانشگاه "، " وام‌دار کردن مدیران از طریق اعطای مدارک تحصیلی "، " عدم نظرات بر روی دانشگاه آزاد " و … خواستار تغییر رئیس این دانشگاه شدند، کسی تصور نمی‌کرد که این مطالبه دانشجویی یک سریال دنباله‌دار با داستان‌های متخلف شود که مسائل گوناگونی گرداگرد آن رخ دهد.

مسائلی همچون " موضوعات طرح شده در گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد "، " تلاش برای وقف اموال دانشگاه آزاد "، " بیانیه حمایتی ۲۵۰ نماینده مجلس هفتم از جاسبی "، " یکشنبه سیاه " و… که با نگاهی به آنها می‌توان به بخشی از علل انتقادات دانشجویان از جاسبی پی برد.

* پایان " عصر جاسبی " / صندلی رئیس بزرگ در انتظار رئیس جدید

براساس این گزارش، هرچند مطالبه دانشجویان برای تغییر رئیس دانشگاه آزاد به منظور تغییر رویه این دانشگاه مطالبه‌ای ۵ ساله است اما تحقق این مسئله به گفته فعالان جنبش دانشجویی نوعی موفقیت برای آموزش عالی کشور محسوب می‌شود و با تحقق آن می‌توان روزهای روشن را برای دانشگاه آزاد متصور شد.

* انتخاب جانشین جاسبی مهم‌تر از رفتن جاسبی

البته به نظر می‌رسد که امروز مسئله مهم درباره دانشگاه آزاد موضوعی فراتر از تغییر رئیس این دانشگاه است و آن مسئله مهم انتخاب " جایگزین جاسبی " است؛ مسئله‌ای که در روزهای اخیر به موضوعی مهم تبدیل شده و کشمکش‌های فراوانی درمورد آن به وقوع پیوسته است.

دانشجویان اعتقاد دارند که فرد جایگزین جاسبی باید مطابق با آرمان‌های مورد قبول جامعه دانشگاهی باشد.

* دانشجویان از ویژگی‌های جانشین رئیس بزرگ می‌گویند…

دانشجویان همچنین معتقدند که رئیس جدید دانشگاه آزاد باید در مقابل کانون‌های قدرت سیاسی و اقتصادی ایستادگی کرده و در مدرک‌گرایی و دادن مدرک بی‌جهت به برخی از افراد اجتناب کند.

فعالان دانشجویی همچنین تاکید دارند که رئیس جدید دانشگاه آزاد نباید اشتباهات گذشته رئیس این دانشگاه را تکرار کند.

دانشجویان از نحوه تعامل جاسبی با جنبش دانشجویی، میزان شهریه‌ها، گسترش کمی و نه کیفی دانشگاه آزاد، برخورد با منتقدان را ازجمله اشتباهات جاسبی برشمردند و بر لزوم روی کار آمدن رئیسی جدید برای دانشگاه که مستقل بوده و خارج از برخی رانت‌ها و زد و بندها تصمیم‌گیری کند، تاکید کردند.

در همین زمینه، مهدی امیریان یکی از فعالان جنبش دانشجویی بر این نکته تاکید کرد که جایگزین جاسبی باید فردی باشد که خط مشی فکری و مدیریتی قبلی را ادامه ندهد.

افکانه فعال دیگر جنبش دانشجویی است که ضمن ابراز خرسندی از تغییر جاسبی، بر لزوم انتخاب مدیری شایسته برای دانشگاه آزاد تاکید می‌کند.

هرچند در روزهای قبل از برگزاری جلسه ۲۱ دی‌ماه هیئت امنای دانشگاه آزاد گمانه‌زنی‌های بسیاری درمورد جانشین جاسبی صورت گرفت و نام‌هایی چون علی‌اکبر ولایتی، فرهاد رهبر، غلامعلی افروز، محمدحسن شجاعی‌فرد و… برای ریاست دانشگاه آزاد شنیده شد اما باید تا جلسه فردا صبر کرد و منتظر خروجی جلسه مذکور شد.

* آخرین گمانه‌زنی قبل از برگزاری جلسه هیئت امنا / توافق تمامی اعضا برای ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد

البته مهمترین خبر متشر شده درباره جایگزین جاسبی آنهم قبل از برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد این بود که " فرهاد دانشجو برای تصدی پست ریاست دانشگاه آزاد قطعی شده و وی فردا در دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد به عنوان رئیس جدید این دانشگاه انتخاب می‌شود. "

این خبر را یک منبع آگاه به فارس خبرداد و در واکنش به آن فرهاد دانشجو به خبرنگار ما گفت که احتمال دارد دیگر اعضای هیئت امنا بنده را کاندیدای ریاست دانشگاه آزاد کرده باشند؛ البته ریاست دانشگاه آزاد را تنها به شرط اجماع اعضای هیئت امنا یا تکلیف شدن می‌پذیرم. "

* جنبش دانسجویی چشم‌انتظار رئیسی جدید برای دانشگاه آزاد

حال باید تا فردا و برگزاری جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد منتظر ماند و دید که اعضای این هیئت به مطالبه ۵ ساله جنبش دانشجویی و جامعه دانشگاهی کشور چه پاسخی خواهند داد و چه کسی به صندلی ریاست دانشگاه آزاد تکیه میکند.