شفاف :سینما و تئاتردومقوله جدایی ناپذیراست، که سوال های زیادی را پیش روی مخاطبان و کارشناسان قرارداده است.اینکه آیا تئاتر هنوز هم مدرسه بازیگری سینما است؟آیا سینما استعداد های خاص خود را پرورش می هد و تئاتر جزیره جدا از آن است؟و در مسئله ای جنجالی تر آیا حضوربازیگران سینما در تئاتر نشان از افول اقبال تئاتر دارد؟

به روشنی پیداست که بازیگران اصیل تئاتر، یعنی آن دسته از بازیگرانی که مقابل ثروت و شهرت سینما مقاومت کرده اند، به حضوربازیگران سینما در تئاترحساس ترباشند. واز سوی دیگر بازیگرانی حرفه ای هستند که شغل خود را فراترازمحدودیت های رسانه ای می دانند، وبازیگری برای آن ها شغلی برای همه رسانه ها، از رادیو و تلویزیون گرفته تا سینما و تئاتراست؛ این گروه نیز در برابر دیدگاهی که حضورآن ها را در تئاتر بر نمی تابد، موضع گیری کرده و از در مخالفت با آن در خواهدآمد.

این مسائل در حالی اتفاق می افتد که مخاطبان امروزی جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده اند. قطعا تماشاگران اندکی که سال۱۳۱۲ به سینما می رفتند و برای اولین یا دومین بار چشم به پرده نقره ای سینما می دوختند، همان دیدگاه و تعریفی را داشتند که مظفرالدین شاه در شرح سفرخود و اولین رویایی با پرده سینما نوشته بود «دستگاهی که به روی دیوار می اندازند و مردم در آن حرکت می کنند.» و برای آنها هم سینما چیزی جز همان «عکس جسم متحرک» روی دیوارنبود.

همه بحثجدل های سینمایی ها و تئاتری ها با حضور آتیلا پستانی و بهزاد فراهانی در برنامه هفت بالا گرفت. و پس انتشاربیانیه بهزاد فراهانی در وب سایت ها داوود رشیدی در برنامه «مجله تئاتر» درشبکه چهاربه او جواب می دهد. همه بازیگران سینما خود را متعهد می دانند تا به این واکنش ها پاسخ دهند وکسی از اصل موضوع که وضعیت معیشیتی بازیگران تئاتر برای رو آوردن یه سینما است یادی نمی کند و به ورطه فراموشی سپرده می شود. و در این بین تلویزیون به بخش اخبار خود به روند قبلی ادامه داد اخباری از جشنواره های تئاتر پخش و کرد و هیچ خبری ازاین بحثها نبود. سایت ایران تئاتر، به عنوان پربینده ترین مرجع اطلاع رسانی درزمینه های هنرنمایشی، تا کنون حتی یک سطر هم در بار این موع چیزی ننوشت.



ثابت می کنم مهناز افشار لیاقت صحنه تئاتر را دارد

در کنارهمه بحثو ها واکنش ها مهنازافشار که درنمایش «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد، درتالار ایرانشهربه صحنه می رود، بخشی از پی آمدها ی جنجال بیانیه انجمن بازیگران تئاتر است. وی در جوابیه کوتاه به بهزادفراهانی نوشت: «من ادعایی ندارم و نخواهم داشت. تلاشم را می کنم که هم حرمت تئاتر را نگه دارم و شما را که پیشکسوت این حرفه هستید و هم دختران هنرمندی که تحویل این جامعه هنری دادا اید و هم دوستانی که فکر می کنند مهناز افشار لیاقت صحنه تئاتر را ندارد. می کوشم تا همه آنها را راضی و خوشحال از حضورم در صحنه پر احترام تئاتر کنم …فقط با اجازه همه هنرمندان بزرگ این خاک عرض می کنم کمی منصف تر باشیم.»

دانش تئاتر لازمه ورود به این عرصه

در این بین بهزاد فراهانی بازیگر وکارگردان با سابقه تئاتر و رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتردر گفت و گوی خود با همشهری ماه می گوید: انجمن خانه تئاترهیچ ممنوعیتی برای ورود هنرمندان به عرصه تئاتر کشور نمی شناسد. اما این ورود باید قانون مند باشد. هر شخصی که قرار است در تئاتر فعالیت کند باید بپذیرد که با توجه به قرارداد تیپ دستمزدش تعریف شود. معیار بر اساس فعالیت های تئاتری است. مسئله دیگرداشتن سواد و دانش تئاتری است. سواد به این معنا که اندیشه لازم برای شناخت تئاترئ بازی کردن در آن را داشته باشد. کلاسیسیزم یونان را بداند، با تئاتر ایران و مجموعه آثار ترجمه شده آشنا باشد، از زیبا شناسی، فلسفه و مردم شناسی مطلع باشدو بسیاری دانش های دیگرکه لازمه تئاتر است را داشته باشد.

فراهانی می گوید بر خلاف اعتقاد جمشید مشایخی مبنی بر این که هیج جای دنیا اینگونه نیست باید، بگوییم درهمه جای دنیا برای ورود افراد تئاتری شرایطی در نظرگرفته می شود. وی معتقد که که طبق قانون اساسی نمی توان جلوی ورود هیچ فردی را به حرفه ای گرفت. اما همین قانون اساسی به مثلا یک سورچی اجازه نمی دهد که به اتاق عمل برود و جراحی کند. رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر پر کردن کیشه تئاتر را طاعون این مساله دانست و گفت: تا زمانیکه چشم مدیران یه گیشه بسته شده و تنها امیدشان هم استفاده از بازیگران سینما است نمی توان به آینده تئاتر ایران امیدواربود.

آنچه در ذهن هر بیننده وشنونده به جای خواهد ماند بازیگرانی هستند که حضور باشکوهی در هر دو صحنه داشتند و هیچ گاه از یاد نخواهند رفت ؛زنده یاد خسرو شکیبایی،پرویز پرستویی،رضا کیانیان ،فاطمه معتمدا آریا ،علی نصیریان....و به قول معروف تئاتر همان سینمای زنده است.