به گزارش مهر ،در این روزها دو طرف تمامی خیابانهای منتهی به بین الحرمین مملو از تابلوها و تکیه ها با نام ائمه اطهار است. هر موکب به تناسب نذری که دارند نذورات خود را میان زائران حسینی توزیع می کنند. به گفته برخی از ریش سفیدان کربلا در ایام عاشورا و تاسوعا و اربعین حسنی بیش از ۱۵ میلیون پرس غذا در کربلا توزیع می شود که باید در رکوردهای جهانی نوشت ولی آنچه حائز اهمیت است این است که آنقدر تعداد نذورات در این روزها زیاد است که در طول شبانه روز هیچ زائر گرسنه ای را نمی توان در کربلا پیدا کرد.

حتی نوع و کیفیت نذورات در سطح مطلوب است. از توزیع فلافل ویژه عربی گرفته تا کباب ترکی و جوجه کباب و چلو کباب. در میان نذورات همچنین شله زرد، حلیم، چلو مرغ، چلو قیمه، چای، قهوه، فرنی، چلو گوشت، باقالی، سوپ نخود، همبرگر، رشته پلو، ماکارانی، تخم مرغ، زولبیا و بامیه، نان برنجی، فطیر، فسنجان، مرغ بریان و… به چشم می خورد.

بر اساس این گزارش، تردد کاروانی از گوسفندان، شترها و گاوهای بزرگ و کوچک برای قربانی شدن همراه با دود اسپند و صلوات فضای شهر را تغییر داده که به گفته اهالی کربلا چنین صحنه هایی در دوران رژیم بعثعراق دیده نمی شد.

در تمام خیابانها و طول مسیر زائران وجب به وجب هر موکب و هیئتی در حال طبخ و توزیع نذورات است و هر موکبی زائران حسینی را با نوحه ای محلی و غذایی لذیذ همراهی می کند.

هر چند که نمی توان تمامی این صحنه ها به تصویر کشید ولی گویی در این روزها جشنواره ای از نذورات حسینی برگزار شده است. رقابت برای خدمت رسانی بهتر به زائران حسینی آنقدر زیاد است که هر موکبی سعی می کند نذورات خود را با بهترین مواد اولیه آماده و توزیع کند.

از سلاخی کردن گوسفند و چرخ کردن گوشت برای طبخ غذا گرفته تا خیس کردن صدها کیلو نخود برای تهیه فلافل عربی که همراه با تلاش دهها جوان عزادار عراقی است.