به گزارش مهر، "راشد ابانمی" استراتژیست و متخصص نفتی در گفتگو با روزنامه الاقتصادیه عربستان ادعا کرد: تاثیر بسته شدن تنگه هرمز بر صادرات نفت عربستان در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس محدود است.

وی علت کم بودن تاثیر بسته شدن تنگه هرمز بر صادرات نفت عربستان را موقعیت جغرافیایی این کشور و وجود جایگزین هایی برای صادرات نفت بدون در نظر گرفتن تنگه هرمز دانست.

این کارشناس نفتی با اشاره به خط لوله انتقال نفت عربستان از منطقه " الشرقیه " به بندر " ینبع "، تلاش برای راه اندازی مجدد خط لوله نفت عراق به عربستان با ظرفیت ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز و راه اندازی دوباره خط لوله ساحل شرقی عربستان به لبنان با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه در روز تاکید کرد که این نمونه ای از راه حلهای جایگزین ریاض برای صادرات نفت بدون توجه به تنگه هرمز است.

راشد ابانمی در ادامه این گفتگو با اشاره به عبور ۴۰ درصد از صادرات نفتی جهان از تنگه هرمز افزود: به طور حتم در صورت بسته شدن تنگه هرمز شاهد تاثیرات و تبعات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی تمامی کشورهای جهان خواهد رسید.

وی افزود: تصمیم کشورهای اروپایی در زمینه تحریم نفتی ایران که مقرر است تا پایان ماه جاری اجرایی شود به یکباره اتخاذ نشده است. اروپایی ها زمانی که در گذشته تصمیم به تحریم اقتصادی ایران گرفتند تحریم نفت را تا زمان اطمینان از وجود جایگزین برای آن، مستثنی کردند که به نظر می رسد هم اکنون در این باره راه حل جایگزین را یافته اند.

خاطرنشان می شود روز گذشته یک منبع بلندپایه اروپایی در گفتگو با یک روزنامه عربی از بروز اختلافات و بحث و جدلهای عمیق در کمیته های اتحادیه اروپا در زمینه جزئیات توافق ابتدایی در زمینه ممنوعیت واردات نفت از ایران پرده برداشت. وی اظهار داشت : ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همچنان در زمینه توافق درباره بلوکه کردن سرمایه های ایران مربوط به بانک مرکزی و توقف تمام معاملات مالی با این کشور در برهه آتی به توافقی نرسیدند و در این زمینه همچنان به دور از هرگونه توافقی هستند.