به گزارش افکارنیوز، موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه بودجه در گفتوگو با فارس، در مورد افزایش نرخ سود بانکی به بیش از ۲۰ درصد توسط شورای پول و اعتبار با توجه به لزوم جهاد اقتصادی و سرمایهگذاری در تولید و صنعت گفت: در شرایطی که نرخ تورم بیش از ۲۵ درصد است، بنابراین افزایش نرخ سود بانکی به ۲۰.۵ درصد کار درستی است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه افزود: نرخ سود وقتی ۱۲ درصد نگه داشته شود، این باعثمی شود چون نرخ تورم بالای ۲۰ درصد است، مردم پولهای خود را از بانکها بیرون کشیده و به سفته بازی جریان سکه و ارز می‌ پردازند که این خود مشکلات و مصیب برای کشور بوجود می آورد.

نماینده بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس یادآور شد: نرخ سود بانکی باید کاهش یابد و پولهای مردم در کار و تولید و سرمایه گذاری وارد شود، اما شرط اول این است که نرخ تورم کاهش پیدا کند.

ثروتی افزود: اگر تورم کاهش یافت، نرخ سود بانکی به تناسب آن هم باید کاهش یابد؛ اما در حال حاضر تورم ۲۵ درصد است و اگر نرخ سود بانکی ۲۰.۵ درصد شود، باعثمی‌شود پولهای مردم در بانک‌ها جمع‌آوری شوند.

وی تاکید کرد: به نظر من مصوبه شورای پول و اعتبار کار عاقلانه‌ای است؛ ‌در کشورهای خارجی هم همواره نرخ سود بانکی یک درصد بیشتر از تورم است، چون وقتی مردم پولهای خود را به بانک سپردند، عملا یک درصد سود می‌گیرند و بقیه مربوط به افزایش تورم است.

ثروتی گفت: افزایش نرخ سود بانکی به دلیل این است که مردم پولهای سرگردان خود را روانه بازار سکه و ارز نکنند.

* قهر دو سه روزه بهمنی

عضو کمیسیون برنامه بودجه افزود: آقای بهمنی رییس کل بانک مرکزی دو سه روز در محل کار خود حاضر نشد و به رییس جمهور پیشنهاد داده بود و شرط گذاشته بود که اگر نرخ سود بانکی واقعی نشود، نمی تواند بازار ارز را کنترل کند.

وی افزود: افزایش نرخ سود بانکی با توجه به تورم بالا در شرایط کنونی به نظرم خوب ارزیابی می شود.

ثروتی در پاسخ به این پرسش که وقتی پولها در بانک قرار گیرد، باید مشکلات کسب و کار حل شود، تا بتواند به رونق تولید بیانجامد، گفت: وقتی پول مردم در بانکها تجمع پیدا کرد، برای صنعت، معدن،کشاورزی و خدمات، تسهیلات می دهد و این تسهیلات به تولید و اشتغال کمک می کند؛ البته باید موانع کسب و کار و سرمایهگذاری نیز بر طرف شود.