هند برای همیشه از پروژه خط لوله صلح کنار گذاشته شود

به گزارش گروه اقتصاد بينالملل فارس، پروژه خط لوله صلح كه از ۱۷ سال پيش مطرح شده بود، قرار بود با احداث خط لوله صادرات گاز ايران به هند و پاكستان اجرايي شود، ولي طي سالهاي متمادي هنديها به دليل ايجاد تنش سياسي با پاكستان بر سر اجراي اين پروژه مانع ايجاد كردند تا اينكه مقامات ايران دو سال پيش رسماً اعلام كردند كه پروژه خط لوله صلح را بدون مشاركت هند اجرا مي كنند.
از سال گذشته تا کنون مقامات هندی اصرار زیادی را برای بازگشت به این پروژه مهم و حیاتی کردند دولت هند ماه گذشته پس از دو سال دوری از مذاکرات خط لوله صلح، از ایران برای تشکیل نشستی مشترک در این خصوص در دهلی نو دعوت کرد.
پس از ارائه این درخواست از سوی مقامات هندی، یک روزنامه هندی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه هند به تهران نوشت وی نتوانست نظر ایران برای از سرگیری مذاکرات رسمی دو کشور در مورد خط لوله صلح را جلب کند.
روزنامه هندی ایندین اکسپرس با اشاره به سفر وزیر خارجه این کشور به ایران نوشت وی نتوانست نظر مقامات ایران برای تعیین تاریخی در زمینه آغاز ورود هند به مذاکرات خط لوله صلح را جلب کند.
هند که دو سال پیش به طور یک جانبه از مذاکرات سه جانبه خط لوله صلح خارج شد اخیرا از ایران دعوت کرده است تا نشست کاری مشترکی در این خصوص در دهلی نو تشکیل دهد.
بر اساس این گزارش کریشنا با هدف تقویت روابط دوجانبه در حاشیه نشست گروه ۱۵ با مقامات ایران دیدار و گفت و گو کرد اما با استقبال نه چندان گرمی مواجه شد.
اخیراً نیز ایران و پاکستان قرارداد ضمانت نامه پروژه صادرات گاز را امضا کردند و اعلام شد که بزودی قرارداد نهایی صادرات گاز ایران به پاکستان امضا خواهد شد.
در پی امضای این قرارداد نیز رسانه های هندی جوسازی هایی درباره قرارداد خط لوله صلح کردند و در این باره یک روزنامه هندی طی تحلیلی مدعی شد قیمت گاز وارداتی پاکستان از ایران بسیار گران است و پاکستان در اثر این قیمت دچار ورشکستگی خواهد شد.
بنا به ادعای این روزنامه هندی خط لوله انتقال گاز ایران، پاکستان را به ورشکستگی می کشاند.
بنابراین گزارش، قیمت گاز صادراتی ایران بر پایه قیمت نفت تعیین می شود و این رویه تا زمانی که قیمت گاز با قیمت نفت افزایش می یافت درست بود اما قیمت نفت از ۱۴ دلار در سال ۱۹۹۵ به ۷۵ دلار در حال حاضر رسیده است و این در حالی است که قیمت گاز در طی این مدت افزایش یکسانی را تجربه نکرده است.
به عقیده تحلیل گران، مواضع هند در قبال فعالیت های هسته ای ایران بر همکاری های دو کشور در بخش انرژی سایه افکنده است. هند در مورد فعالیت های هسته ای ایران از سیاست های امریکا دنباله روی کرده است و تاکنون دو بار در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران رای داده است.
به گزارش فارس، رای مثبت هند به قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه ایران نیز این مساله را تشدید خواهد کرد و به نظر می رسد اخراج هند از این پروژه برای همیشه محقق شود.