به نوشته روزنامه شرق ،نخستين شاكي كه زن ۳۲سالهاي است روز ۱۰ دي به كلانتري جواديه رفت و طي شكايتي گفت: ساعت ۱۲:۳۰ از ميدان انقلاب به مقصد ميدان راهآهن سوار پرايد سفيد رنگي شدم.

همزمان با من یک مرد میانسال نیز سوار شد. من صندلی جلو و مرد میانسال صندلی عقب نشست. در طول مسیر در چهارراه لشکر نفر عقب با لهجه ترکی استانبولی با راننده صحبت کرد و به او گفت پول ایرانی ندارد اگر پول او را به ریال تبدیل کند به وی تخفیف خوبی خواهد داد و کرایه را هم پرداخت می‌کند.

راننده بعد از بررسی اسکناس‌های خارجی گفت این مبلغ خیلی زیاد است و او چنین پولی در اختیار ندارد.
مسافر خارجی صندلی عقب با اصرار و خواهش از او خواست پول او را با قیمت کم‌تر تبدیل کند اما راننده گفت این ارزها به پول ایران بیش از یک‌میلیون تومان می‌شود. در طول مسیر و ترافیک خیابان، راننده از من خواست تا این کار را انجام دهم.

من هم گفتم پول زیادی همراه خودم ندارم. راننده گفت می‌توانی به جای آن طلاهایت را بدهی و با این پول و قیمتی که این خارجی می‌گوید، دو برابر طلاهایت را طلای نو از بازار بخری. من که موقعیت را مناسب دیدم، به راننده گفتم به یک صرافی یا شعبه بانک برویم تا از اصل بودن اسکناس‌ها مطمئن شوم. در همین موقع نفر صندلی عقب با چاقو به من حمله کرد و با الفاظ رکیک گفت اگر داد و فریاد کنم مرا خواهد زد. در این لحظه فهمیدم راننده و مرد خارجی همدست هستند و از ابتدا می‌خواستند با پول خارجی سرم کلاه بگذارند و چون نتوانستند این کار را با دروغ انجام دهند، می‌خواهند با زور و تهدید چاقو، نقشه‌شان را انجام دهند من به ناچار طلاهایم را درآوردم و به آنها دادم. این دو مرد مرا در میدان راه‌آهن، بعد از بیمارستان بهارلو پیاده کردند و متواری شدند.»


با ارسال این پرونده به دادسرای ناحیه ۲۷ تهران رسیدگی تخصصی به این سرقت به کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی محول شد. کارآگاهان در روزهای بعد نیز با چندین شکایت مشابه از سوی تعدادی از شهروندان مواجه شدند که اغلب این مالباختگان زن بودند.

در سرقت‌های بعدی با شیوه مشابه دزدی اول، راننده پراید سفیدرنگ در خیابان‌های مرکزی شهر، مسافر سوار می‌کرد و مسافر صندلی عقب که در بین راه و پس از مالباخته سوار خودرو می‌شد با طرح موضوع تبدیل پول خارجی مسافر را تحریک و از او کلاهبرداری می‌کرد و در صورت مخالفت طعمه با این کار راننده با کمک توریست قلابی با تهدید چاقو و زور، طلاجات و پول را از مالباخته سرقت می‌کردند.

در جریان تحقیقات معلوم شد ارزش طلاهای به سرقت رفته از هر مالباخته حدود یک تا ۵‌میلیون تومان است از سویی مالباختگان گفتند قصد داشتند شماره پلاک پراید را یادداشت کنند اما این اتومبیل پلاک عقب نداشت.

کارآگاهان با جمع‌آوری اطلاعات لازم از مالباختگان از جمله وضعیت ظاهری، سن متهمان و چهره‌نگاری از آنان گشت‌های نامحسوس را افزایش دادند تا اینکه روز۲۰ دی یکی از واحدهای یگان‌گشت پلیس آگاهی با توجه به مشخصاتی که از این سه متهم و خودرو آنان اعلام شده بود به دو نفر از سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید سفیدرنگ که در حال سوارکردن مسافر زن در محدوده ترمینال خزانه بودند، ظنین شدند و آنها را دستگیر کردند.

این دو متهم به اسامی «عیسی، ۶۲ ساله» و «شاهپور، ۴۸ ساله» پس از انتقال به پلیس آگاهی به‌عنوان سارقان طلاجات مسافران شناسایی شدند.

سپس عضو سوم این باند که مردی ۴۵ ساله به نام «داوود» است، بازداشت شد. متهمان به بیش از ۵۰ فقره سرقت به این شیوه اعتراف کردند و معلوم شد «شاهپور» که معتاد است تا چندی قبل به همین اتهام در زندان بود و «داوود» نیز سابقه خرید و فروش داروهای تقلبی و غیرمجاز دارد.
در این سرقت‌ها «عیسی» نقش تبعه ترکیه را ایفا می‌کرد و شاهپور، راننده بود و «داوود» نیز در برخی دزدی‌ها به‌عنوان مسافر روی صندلی عقب می‌نشست. سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران با تایید این خبر گفت: از مالباختگانی که در ماه‌های اخیر و در سطح تهران به این شیوه از آنان سرقت شده است، دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان یا طرح شکایت به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.


سرهنگ محمدیان در توصیه‌ای به شهروندان گفت: «وقتی که صرافی یا شعب بانک‌های ارزی در سطح شهر به وفور وجود دارد، چه دلیلی دارد که یک تبعه خارجی بخواهد پول کشورش را به قیمت بسیار پایین‌تر از نرخ بازار به پول کشورمان تبدیل کند.

آيا تاكسي جاي تبديل پول خارجي است؟ آيا يك شهروند عادي از قيمت روز ارزهاي خارجي آگاهي دارد؟ آيا يكدرصد هم نبايد فكر كنيم كه اين كار كلاهبرداري است و به صحت ادعاي طرف مقابل شك كنيم؟