بحران اقتصادی هدیه اروپا به خاورمیانه

به گزارش العالم، " هاني الخليلي" كارشناس اقتصادي دراين باره به بخش عربی سی ان ان گفت: تحريم هاي نفتی اتحاديه اروپا ، جمهوري اسلامي ايران را به یافتن جايگزين هايي براي فروش فرآورده هاي نفتي اش ترغیب می کند.

وی افزود: بسیاری از کشورها همچون چین و روسیه خواستار خرید نفت ایران هستند و تحریم نفتی ایران تنها به بی ثباتی قیمت های جهانی نفت منجرخواهد شد و این بر درآمدهای نفتی بویژه کشورهای حوزه خلیج فارس تاثیرگذار خواهد بود.

خلیلی خاطر نشان کرد: انتظار می رود قیمت طلا به دلیل کاهش اعتبار یورو و دلار و استفاده دولت ها از طلا به عنوان پشتوانه پول ملی خود، افزایش یابد.



اتحادیه اروپا چاره ای جز عقب نشینی ندارد

" قاسم الحموری " یک تحلیلگر اقتصادی نیز تاکید کرد: اتحادیه اروپا چاره ای بجزعقب نشینی بازنگری در تحریم های نفتی ایران ندارد زیرا گزینه های جایگزینی که ایران دارد، منجر به ایجاد نوعی بی ثباتی و بحران در بازار جهانی نفت می شود و در نتیجه اهداف مورد نظر از اعمال فشار بر ایران محقق نخواهد شد.



نفوذ ایران را نمی توان دست کم گرفت

الحموری خاطرنشان کرد: نفوذ منطقه ای و بین المللی ایران را نمی توان دست کم گرفت؛ بنابر این برای ایران آسان است که خروجی های دیگری را برای فرار از تاثیر مستقیم چنین فشارهایی بیابد.

سی ان ان تصریح کرد: صادرات نفت ایران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز است که ۱۸ درصد آن به بازارهای اروپا می رود و ایران بعدازعربستان و روسیه سومین کشور صادر کننده نفت جهان است.

این شبکه آمریکایی افزود: ترس از افزایش قیمت نفت ناشی از اقدامات اتحاديه اروپا فراگیر شده است.