به گزارش فارس، دبیرکل سازمان ملل متحد در نخستین اظهارات خود پس از تصویب تحریمهای نفتی جدید اتحادیه اروپا علیه تهران به بهانه توقف برنامه هستهای ایران بر اهمیت استراتژیک تنگه هرمز برای تجارت جهانی تأکید کرد و خواستار حل تنشها در خصوص این برنامه هستهای به روشی مسالمتآمیز شد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، " بان کی مون " دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته خواستار کاهش تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

در حال حاضر کشورهای غربی و آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده و جنگ مخفیانه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای این کشور به بهانه متوقف کردن این برنامه هسته‌ای آغاز کرده‌اند.

اقدامات غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی همکاری کامل و همه جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بارها بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

اگرچه " یوکیو آمانو " مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران درباره احتمال نظامی شدن این برنامه ابراز نگرانی کرد، اما هیچ دلیل و مدرک موثقی در جهت اثبات این نگرانی ارائه نکرد که همین امر نیز انتقاد بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه را برانگیخت.

بان کی‌مون پس از تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران که به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت، در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیویورک گفت: هیچ جایگزینی برای راه حل مسالمت آمیز در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: من همچنین از تمامی طرفین در این زمینه می‌خواهم تا تنش‌ها را کاهش دهند.

دبیرکل سازمان ملل سپس در واکنش به احتمالات مطرح شده در خصوص بسته شدن تنگه هرمز توسط مقامات ایران از تهران خواست تا از بسته شدن این تنگه ممانعت به عمل آورند.

وی در این رابطه گفت: تنگه هرمز منطقه‌ای بسیار مهم برای تجارت بین‌المللی به حساب می‌آید و عبور آزادانه تمام کشتی ها از این منطقه و ورود آنها به آبهای آزاد باید محترم شمرده شده و همچنان ادامه داشته باشد.

بان کی‌مون در پایان از تهران خواست تا همکاری کاملی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد و به مذاکرات با گروه ۵ + ۱ شامل کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا و آلمان باز گردد.

این در شرایطی است که ایران بارها و بارها بر آغاز گفتوگوها با ۶ کشور تأکید کرده است اما هر بار آمریکا و کشورهای غربی با کارشکنی در روند گفتوگوها شرایط را به گونه ای جلوه میدهند که گویا ایران مایل به انجام این گفتوگوها نیست. آخرین بار "علی اکبر صالحی" وزیر امورخارجه ایران در ترکیه بر آمادگی ایران برای انجام گفتوگوها با ۵+۱ تأکید کرد.