به گزارش مهر، این هفته به دلیل تعطیلاتی که پیش روداشتیم برنامه ها و اخبار نسبتا کمی در در حوزه های بهزیستی و تامین اجتماعی روی داد که به چکیده ای از آنها اشاره می کنیم.

نگهداری ۹ هزار کودک و نوجوان در مراکز دولتی و خصوصی

در روز ابتدایی هفته جاری مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی از نگهداری حدود ۹ هزار کودک و نوجوان تحت پوشش بهزیستی در مراکز دولتی و خصوصی این سازمان خبر داد و عنوان کرد که به ازای هر کودک در مراکز خصوصی ۱۴۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود.

حمید رضا الوند گفت که در حال حاضر ۳۸۱ مرکزغیر دولتی نگهداری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۷۰۰ کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی در این مراکز نگهداری و از خدمات بهره مند می شوند.

به گفته وی، ۴۹۰ مرکز دولتی نگهداری کودکان نیز در استانهای مختلف فعال است و همچنین بیش از دو هزار کودک تحت پوشش بهزیستی در مراکز دولتی سازمان نگهداری می شوند.

برگزاری شورای ملی سالمندان طی دو هفته آینده

رئیس دبیرخانه شورای سالمندان سازمان بهزیستی نیز این هفته از تشکیل شورای ملی سالمندان در دو هفته آینده خبر داد و گفت قرار بود شورای ملی سالمندان طی هفته جاری تشکیل شود اما با توجه به تعطیلات پیش رو مدتی به تعویق افتاد.




ولی الله نصر عنوان کرد که بیمه مراقبتی و بیمه پایه سالمندان، صیانت از سالمندان، پوشش خدمات توانبخشی و … از جمله مواردی است که در شورای سالمندان عنوان خواهد شد.

خداحافظی ناگهانی حافظی از سازمان تامین اجتماعی

مهمترین خبری که در این هفته شاهدش بودیم تغییر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بود که بنا به دلایل نامعلومی با سازمان تامین اجتماعی خداحافظی کرد.

رحمت الله حافظی که نزدیک به دو سال بود به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مشغول به کار شده بود، از این سازمان رفت.



ارتقای ایران در شاخص رفاه اجتماعی

به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد در جدیدترین بررسی وضعیت توسعه انسانی از سوی سازمان ملل که از آن به عنوان شاخص رفاه اجتماعی یاد می‌شود، ایران با قرار گرفتن در رتبه هشتاد و هشتم دنیا از سطح کشورهای متوسط به رده کشورهای با توسعه انسانی خوب ارتقا پیدا کرد.

مهندس سید عبدالله عمادی با اشاره به تاثیر بیش از ۵۰ درصدی عوامل اجتماعی بر روی سلامت افراد، عنوان کرد که تأثیرپذیری بالای سلامت از عوامل و مؤلفه‌های اجتماعی باعثشده در سال‌های اخیر توجه خاصی از سوی سازمان جهانی بهداشت بر کنترل و مدیریت این عوامل صورت گیرد.

به گفته وی، در همین جهت وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدامات مهمی در بهبود و ارتقای وضعیت شاخص‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت انجام داده‌اند و به ویژه در دولت‌های نهم و دهم اعتبارات مناسبی در قالب سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه‌ای و فقرزدایی در مناطق روستایی و محروم به عنوان بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه اختصاص داده شده است.

انتظار یک‌هزار و۶۰۰ کودک در نوبت کاشت حلزون شنوایی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که هزینه کاشت حلزون شنوایی در کودکان ناشنوا حدود ۳۰ میلیون تومان است که سازمان بهزیستی تنها ۴ میلیون تومان آن را پرداخت می‌کند.

یحیی سخنگویی با اعلام اینکه در حال حاضر هزار۶۰۰ کودک پشت نوبت کاشت حلزون شنوایی قرار دارند گفته بود در حال حاضر سالانه ۱۰۰ کودک موفق به کاشت حلزون شنوایی می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت کشور پوشش سالانه ۵۰۰ نفر در طرح کاشت حلزون شنوایی است، عنوان کرد مقرر شده با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه از حداکثر ظرفیت کشور استفاده شود تا از این طریق این افراد توانمند شده و از چرخه حمایت‌های سازمان بهزیستی کشور خارج شوند.

پرداخت ماهانه ۳۰ هزارتومان به خانواده‌های دارای دوقلو

این هفته مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده، کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با بیان اینکه پنج هزار و ۱۳۰ خانوار دارای فرزند چندقلو تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند اعلام کرد این سه هزار " قل " پشت نوبت دریافت خدمات قرار دارند.

فریبا بریمانی میانگین تعداد " قل " خانواده‌های تحت پوشش را ۲.۴ اعلام کرده و گفت: تامین شیرخشک چندقلوها تا سن دو سالگی و اعطا کمک‌های موردی مانند کمک ‌در بخش درمان از جمله تسهیلاتی است که سازمان بهزیستی در اختیار خانواده‌های دارای فرزند چندقلو قرار می‌دهد.

به گفته وی، در حال حاضر خانواده‌های دارای فرزند دوقلو ماهانه ۳۰ هزار تومان، خانواده‌های دارای فرزند سه‌قلو ماهانه ۶۰ هزار تومان، خانواده‌های دارای چهارقلو ماهیانه ۸۵ هزار تومان و برای خانواده‌هایی که فرزند پنج‌قلو دارند، ماهیانه ۱۱۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

پرداخت یک میلیون تومان به خانواده بازنشستگان هنگام فوت

این هفته رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اعلام کرد که تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بازنشسته در سراسر کشور با پرداخت ماهانه شش هزار و ۷۰۰ تومان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته‌اند.

علی‌اکبر خبازها افزود: مقدار پرداختی برای افراد تبعی بازنشستگان هم به همین میزان است و بازنشستگان در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به دفاتر کانون‌ها افراد تبعی را هم تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند.

به گفته وی، پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگان اجباری نیست و افرادی که تمایل به عضویت در این بیمه را ندارند، میتوانند با مراجعه به دفاتر انصراف دهند، مشروط به اینکه تاکنون از هیچ نوع خدماتی استفاده نکرده باشند.