به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد شب گذشته با حضور در برنامه نگاه دو به شرح و توضیح برنامههای خود در دانشگاه آزاد پرداخت.

فرهاد دانشجو متولد۱۳۳۶ و زادگاهش دامغان است. وی مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را در رشته مهندسی عمران اخذ کرده و هم‌اکنون با رتبه استادتمامی در رشته مهندسی سازه در دانشگاه تربیت‌مدرس مشغول تدریس است.

دانشجو پیش از این مسئولیت‌های مختلفی در حوزه‌های علمی داشته است. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی کشور، رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، عضویت در شورای گسترش آموزش عالی و نیز ریاست دانشگاه تربیت مدرس از جمله فعالیت‌های علمی و اجرایی وی است.

فرهاد دانشجو در دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد با اکثریت آرا به عنوان رئیس پیشنهادی این دانشگاه انتخاب شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۷ دی امسال او را به ریاست دانشگاه آزاد منصوب کرد.

متن کامل گفت‌و‌گوی فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد با برنامه تلویزیونی نگاه دو به شرح ذیل است:

* تمایلی برای ریاست دانشگاه آزاد نداشتم

فرهاد دانشجو ابتدا درباره پذیرش سمت دانشگاه آزاد گفت: در ابتدا تمایلی برای کاندیدا شدن نداشتم اما در این زمینه دو شرط اجماع و تکلیف را مطرح کردم. نهایتاً با رجوع به افراد توجیه شدم که خود را در معرض انتخاب قرار دهم و در این زمینه هیچ یک از اعضا مخالف کاندیداتوری من نبودند.

وی افزود: برای شروع به کارم منتظر جلسه تودیع و معارفه هستم. من ترجیح می‌دادم این حکم در ربیع‌الاول ابلاغ شود و حداکثر تا سه‌شنبه هفته آینده حکم ریاست بنده بر دانشگاه آزاد ابلاغ خواهد شد.

رئیس جدید دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در خصوص ریاست جاسبی گفت: طبق قانون دوره این حکم چهار ساله و عرف آن ۲۹ ساله است. دانشگاه محیط آکادمی است و هر بحثی استدلال دارد. من برای تکامل و ارتقای سطح دانشگاه این پست را برعهده گرفتم و تصور می‌کنم از منطق و استدلال بالایی برخوردار هستم و می‌توانم همه را قانع کنم.

وی درباره تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد تصریح کرد: سیاست کلی من این است که در این زمینه تغییر و تحول زیادی صورت نگیرد. مشکل ما انسانی نبوده و اصلاح‌های ساختاری در رأس برنامه‌های ما قرار دارد. حداکثر ۱۰ درصد از افرادی که عملکرد خوبی نداشته یا علاقه‌ای به کار ندارند تغییر می‌کنند. البته ۶ معاون در دانشگاه آزاد حضور دارند و تغییراتی هم در این لیست صورت خواهد گرفت. در آغاز کار نگاه منفی به رئیس دانشگاه و پیدا کردن اتحاد چندان ضروری نیست.

* رتبه علمی دانشجویان در مقایسه با رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند پایین‌تر است

دانشجو تأکید کرد: چهار سال است که نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دانشگاه هستم و مشاوره‌هایی هم به رئیس می دادم. به همین دلیل در جریان مطالب دانشگاه آزاد هستم. شهریه‌ها باری به دوش دانشجویان است و هر چه پیش می‌رویم توسعه فقط توسعه فنی بوده است. امکانات آموزشگاهی هرچه از مراکز استان‌ها دورتر می‌شویم کمتر شده و رتبه علمی دانشجویان در مقایسه با رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند پایین‌تر است و همه این موارد قابل پذیرش است.

دانشجو با اشاره به برنامه‌های پیش روی خود در دانشگاه آزاد گفت: همه بودجه‌های مورد نیاز دانشگاه از طریق شهریه تأمین می‌شود. خرید تجهیزات، توسعه فضای کالبدی، ساخت ساختمان‌ها، حقوق اعضای هیدت علمی، آب، برق، گاز و.. همه اینها از منابع شهریه تغذیه می‌شود.

وی افزود: اگر منبع مالی جدیدی به وجود نیاید هر سال تورم تا۲۵ درصد ادامه داشته و راهی وجود ندارد جز پیدا کردن منابع جدید و مالی تا به این ترتیب وابستگی دانشگاه از شهریه‌ها کم شود. در دانشگاه‌های دنیا نیز همه بودجه‌ها از شهریه تأمین نمی‌شود.

وی افزود: راه‌حل این مسئله ایجاد منابع مالی است. ارزش افزوده شهریه دانشجویان که بتواند جای اضافه کردن شهریه را بگیرد. ارتباط با صنعت، عقد قرارداد با دولت‌ها و سازمان‌های خصوصی، ایجاد بستر لازم برای کمک نهادهای خصوصی، دولتی، مردمی و اشخاص، ایجاد بستر لازم برای افرادی که قصد دارند در دانشگاه آزاد سرمایه‌گذاری کنند و… می‌تواند مسیرهای مختلفی باشد. من تیمی از مهندسان را انتخاب کرده‌ام که روی این مسئله کار می‌کنند و در عرض ۶ ماه آن را به هیئت امنا تحویل می‌دهیم. در انتهای سال دوم و ابتدای سال سوم می‌توان نتیجه آن را در دانشگاه آزاد دید.

وی افزود: بازدهی سیاست ایجاد منابع جدید در این زمان دیده خواهد شد. برای حصول نتیجه به کمک همه اعضای دانشگاه آزاد از خانواده های دانشجویان گرفته تا مدیران و اعضای هیئت‌ها احتیاج دارم. سه کمیته مشورتی ایجاد خواهد شد که در روز اول کارم دستور ایجاد فرمی در سایت دانشگاه می‌دهم تا افراد مورد علاقه در کمیته‌های مشورتی دانشجویی، کارمندی و هیئت علمی شرکت کنند. مطالب و مشکلات مطرح شده بررسی شده و راه‌حل‌های پیشنهادی داده می شود. این راه‌حل‌ها در کمیته‌های تخصصی تصویب شده و به عنوان راهکارهای اجرایی به هیئت‌امنا داده می‌شود یعنی دانشگاه آزاد توسط اعضای دانشگاه آزاد اداره می‌شود.

*درآمد دانشگاه آزاد ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال است

دانشجو با اشاره به میزان شهریه‌های اخذ شده از دانشجویان دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال به دست دانشگاه می‌رسد اما این مبلغ یک‌جا به دانشگاه داده نمی شود. نیمی از آن از ترم اول به دانشگاه داده می‌شود و این پول به تدریج هزینه می‌شود. هرماه حقوق کارمندان پرداخت می‌شود و اگر روی زمان ماندگاری پول سرمایه‌گذاری شود ارزش افزوده پیدا می‌کند که می‌تواند جای شهریه را بگیرد.

وی با اشاره به سطح علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: بزرگ‌ترین هدف من در دانشگاه آزاد ارتقای سطح کیفی است. این دانشگاه به اندازه کافی روی توسعه کمی برنامه‌ریزی کرده است اما سطح کیفی در بعضی مراکز استان بهتر است و هر چه از سطح استان دور می‌شویم کیفیت افت می‌کند. شاخص‌های کیفیت در سطح دنیا مشخص بوده و ما ۱۶ شاخصه کیفیت داریم که دانشگاه‌ها و گروه‌های علمی را ارزیابی می‌کند. نسبت دانشجو به استاد، نسبت تعداد دانشجویان یک کلاس، نسبت درآمدهای دانشگاه از محل غیرشهریه به کل بودجه دانشگاه، نسبت سرانه علمی هر دانشگاه به استاد، نسبت تعداد اساتید به اعضای هیئت علمی، میزان دسترسی دانشجو و استاد به بانک‌های اطلاعاتی از جمله این شاخص‌ها است.

رئیس جدید دانشگاه آزاد ادامه داد: من به شخصه سال‌ها در دانشگاه‌ها حضور داشته و آنها را به خوبی می‌شناسم. ما نمی خواهیم چیزی ابداع کنیم بلکه قصد داریم شاخص‌های بین‌المللی را بومی کنیم. دسترسی به تجهیزات آزمایشگاهی و فضاهای کارگاهی که در دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانس مورد استفاده قرار می‌گیرد، فضاهای آزمایشگاهی تحصیلات تکمیلی و… از مواردی است که باید روی آن متمرکز شویم.

فرهاد دانشجو تأکید کرد: مشارکت همه اعضای دانشگاه آزاد و ارتقای سطح کیفی کارشناسی، توسعه کیفی و کمی تحصیلات تکمیلی به صورت موازی در سطح جامعه از مهمترین اهداف من است. تحصیلات تکمیلی در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر به این تحصیلات پاسخی داده نشود افراد متقاضی به کشورهای دیگر روی می‌آورند و این‌گونه دانشگاه‌ها حتی از بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد هم سطح پایین‌تری دارند. باید به این تقاضا پاسخ داده شود و دانشگاه آزاد باید تقاضا را بپذیرد اما این مسئله مشروط به ارتقای کیفی است. ما در مقطع فوق‌لیسانس و دکترا دو شاخه توسعه کمی و کیفی را پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه توسعه کمی منوط به ارتقای کیفی است، گفت: در بحثفرهنگی تصور می‌کنم ما ایرانی‌ها با فرهنگ ایرانی و اسلامی باید به سمت اعتلا حرکت کنیم. اخلاق آکادمیک در تحصیلات ما از اهمیت بالایی برخوردار است. حضور به موقع سرکلاس درس و بیان کردن مسائلی که به روز است، تعامل با دانشجو و حفظ احترام دانشجو و استاد اخلاق آکادمیک بوده که باید رعایت شود. هرچه شناخت ما نسبت به ولایت، اخلاق و ارزش‌های اسلامی بیشتر باشد خودمان در فراز و نشیب‌های جامعه تصمیم درست را می‌توانیم بگیریم. باید بستری برای همه اعضای دانشگاه فراهم شود تا شناخت و معرفت بیشتری پیدا کنند. هر فردی می‌تواند در این بستر رشد کند. بهتر بودن نفی گذشته نیست بلکه نگاه بهتر به آینده است.

* آزادی بیان بر مبنای قانون در دانشگاه محدود نمی‌شود

رئیس جدید دانشگاه آزاد با اشاره به استفاده از تجهیزات بروز، اظهار داشت: در تحصیلات تکمیلی بانک‌های اطلاعاتی علمی از اهمیت بالایی برخوردار است. یک دانشجو باید به روز از اتفاقات جهان باخبر باشد. استفاده از امکانات کمک آموزشی و ارتقای استاندارد تعداد دانشجویان در کلاس مورد نظر ماست. ما با تعیین شاخص‌ها و ایجاد برنامه‌ریزی برای ارتقای آنها تمام تلاش خود را برای بهبود وضع موجود می‌کنم.

وی درباره بسته بودن فضای دانشگاه آزاد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی گفت: در این بحثباید یک روال منطقی پیاده شود. من تفاوتی نمی‌بینم که قوانین و مقرراتی سخت‌تر از دانشگاه‌های دیگر داشته باشیم. من اعتقاد به بیان اعتقادات و نظرات در چارچوب قانون دارم و معتقدم مردم‌سالاری یعنی حکومت مردم بر مردم براساس قانونی که مبنایش اسلام است. وقتی ما حکومت جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتیم یعنی مردم‌سالاری دینی را پذیرفتیم. وقتی مجموعه ای مردم‌سالاری دینی را پذیرفتند یعنی آزادی را پذیرفتند.

فرهاد دانشجو تصریح کرد: باید مردم را تشویق کرد که افراد تحصیل کرده در فضای تعامل علمی با هم بحثکنند. وقتی افرادی با هم دعوا می‌کنند یعنی هنوز پخته نشدیم.

وی درباره راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد بیان داشت: کرسی‌های آزاداندیشی برای راه‌اندازی مشکلاتی داشته و امیدوارم دفتر مقام معظم رهبری به ما کمک کند. هر کمکی که لازم باشد ما خواهیم کرد تا این کرسی‌ها شکل بگیرد.

وی در پایان با اشاره به گسترش جنبش نرمافزاری تصریح کرد: یکی از مطالب حائز اهمیت این است که ما در فضایی سرشار از نرمافزارهای مختلف زندگی میکنیم. ما ترویج این امور و استفاده از این نرمافزارها را در دستور کار قرار خواهیم داد. شعار من ارتقای کیفیت و آموزش در محیط دانشگاه است و قطعاً باید منابع جدیدی به وجود بیاید تا ارتقای کیفیت شکل بگیرد.