نیوت گینگریچ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری امریکا
به گزارش افکارنیوز به نقل از press tv، نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان امریکا، روز چهارشنبه(۵ بهمن، ۲۵ ژانویه) در گفت‌وگو با شبکه اسپانیایی زبان یونیویژن با این سوال روبرو شد که " امریکا که لیبی را بمباران کرد، می­تواند همین کار را در کوبا هم انجام دهد؟ "

گینگریچ پاسخ داد: " اگر یک خیزش واقعی و مشروع در این کشور رخ دهد، البته که ما باید این کار را انجام دهیم و در کنار مردم باشیم. "

وی افزود: " در چنین صورتی، من دلیلی نمی‌بینم که­ کوبا مقدس باشد و ما بگوییم که کاری انجام ندهید که کسی آسیب ببیند. ما برای حمایت از مردم لیبی خیلی آماده بودیم … اما اکنون کوبا؟ از کوبا دوری کنیم. این حرف درستی نیست. مردم کوبا شایسته آزادی هستند. "

بر پایه این گزارش، کوبا در دهه­های گذشته تحت تحریم­های سنگین اقتصادی امریکا بوده و دارای روابط دیپلماتیک کامل با این کشور نیست.

فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۰۶ میلادی بر این کشور حکمرانی کرد و به دنبال بیماری قدرت را به رائول، برادر خود تفویض کرد. فیدل کاسترو اکنون بازنشسته است اما هم‌چنان یکی از شخصیت‌های پرنفوذ در کشور کوبا محسوب می­شود.

فیدل کاسترو اظهارات گینگریچ را بی معنی خوانده است.

وي گفت: "انتخاب يک نامزد جمهوري خواه براي رياست جمهوري در اين امپراطوري جهاني، ..بزرگترين رقابت در زمينه حماقت و ناداني است که تا کنون وجود داشته است."