به گزارش افکار نیوز به نقل از press tv ، وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا ۲۳ ژانويه (۴ بهمن) در بروکسل درباره تحريم واردات نفت از ايران به خاطر برنامه هستهاي تهران در اول جولاي به توافق رسيدند.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت فوری هرگونه قرارداد جدید نفتی با جمهوری اسلامی و مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در اتحادیه اروپا می‌شود.

امریکا، رژیم اسراییل و متحدان اروپایی‌اش ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی متهم کرده و از این موضوع به عنوان بهانه برای اعمال چهار دور تحریم علیه تهران استفاده کرده‌اند.

شبکه پرس تی‌وی با رالف شوئنمان، تحلیل‌گر سیاسی در این باره گفت‌وگو کرده است.



پرس تی‌وی: اول از همه نظر شما درباره استقبال گرم مقامات اسراییلی از رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه اروپایی علیه ایران چیست؟



شوئنمان: این بخشی از رهبری تجاوز به ایران است که نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در ارتباط نزدیک با امریکا و قدرت‌های سرمایه‌داری اروپایی انجام داده‌اند. وقتی نتانیاهو تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های صادرات نفت ایران را تحسین می‌کند، این چیزی است که مدت‌ها برنامه‌ریزی شده و صرفا تبلیغات‌سازی برای اعتراف به آن است.

باید تصریح کرد که اتحادیه اروپا بانک مرکزی ایران را نیز هدف قرار داده و دارایی‌های آن را در اروپا مسدود کرده است. و این اقدامات متمم قانونی است که باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در ۳۱ دسامبر آن را امضا کرد؛ نخستین تحریم‌ها علیه هر شرکتی از جمله شرکت‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران رابطه دارند.

اوباما تصریح کرد که این اقداماتش برای قطع هرگونه تجارت نفتی بین‌المللی با ایران و فلج کردن اقتصاد ایران طراحی شده است. این یک دستور کار امپریالیستی متجاوزانه است که مدت‌ها در حال تدارک بوده و در راستای آغاز جنایت علیه ایران و مردمش است.

ترور مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته­ای ایران در ۱۱ ژانویه گواهی دیگری بر مجرمانه بودن سیاست­های امریکا و اروپا است. این ترور تمام نشانه­های عملیات انجام گرفته توسط موساد با همکاری امریکا را دارد و این مسئله عملا در امریکا و رسانه­های این کشور به تایید رسیده است. سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز در ۱۲ ژانویه تحت عنوان " هشدارهای ایران " از افزایش عملیات مخفی سخن گفته است.

پس بگذارید صریح باشیم. رسانه­های اروپا و امریکا هیچ گونه محدودیتی نمی­شناسند. مطبوعات امریکا چند ماه پیش خواستار اقدام تلافی جویانه امریکا بر اساس ادعای کاملا بی اساس اوباما و سرویس­های اطلاعاتی شدند. بر اساس این ادعا ایران در طرح احتمالی ترور سفیر سعودی در واشنگتن از طریق استخدام یک قاچاقچی مواد مخدر مکزیکی دست داشته است.



پرس تی­وی: آقای شوئنمان، به نظر شما چنین تحریم­های یک جانبه­ای، ایران را در پیگیری برنامه هسته­ای خود متوقف می­کند؟



شوئنمان: قبل از هر چیز باید گفت که نباید این اتفاق بیافتد. ایران حق پیگیری یک برنامه هسته­ای صلح آمیز برای انرژی را دارد و این کشور یک حاکمیت مستقل دارد.

این کشور تحت محاصره کشورهایی است که سلاح هسته­ای دارند. مخصوصا اسرائیل که دشمن ایران و خیلی از مردم منطقه است. اگر ایران تصمیم بگیرد که در چنین محیطی سلاح اتمی داشته باشد، حق این کار را دارد. اما کاملا واضح است و همچنین ارتش اسرائیل و امریکا تصدیق کرده­اند که هیچ مدرکی مبنی بر این‌که ایران به دنبال صلاح اتمی است، وجود ندارد.

اين موضوع به عنوان بهانهاي براي تضعيف اقتصاد ايران و ايجاد بحران در اين کشور و همچنين فراهم کردن زمينه براي راهاندازي يک حمله نظامي مورد استفاده قرار گرفته است.