به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، چین امروز پنجشنبه تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران را غیر سازنده خواند.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت خرید نفت از ایران را غیر سازنده خواند.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: فشار کورکورانه و اعمال تحریم ها علیه ایران رویکردی سازنده نیست.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی پکن، چین در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۰ واردات نفت خام از ایران را ۳۰ درصد افزایش داده و این در حالی است که غرب خواهان کاهش مناسبات پکن با تهران است.

در حالی که کشورهای غربی برای افزایش فشار روانی تحریم ها بر ایران به طور مرتب از کاهش صادارت نفت ایران به چین گزارش می دهند روزنامه وال استریت ژورنال هم از افزایش ۳۰ درصدی واردات نفت پکن از تهران خبر داده بود.

این خبر را اداره کل مصرف کنندگان چین مخابره و اعلام کرده که در سال گذشته ۲۷ میلیون و ۷۶۰ تن یعنی به طور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت از ایران وارد چین شده است.
بر همین اساس در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا بر چین فشار می آورند تا این کشور روابط اقتصادی خود با ایران را کاهش دهد، اما با این وجود تهران سومین تامین کننده نفت این کشور به شمار می رود.

با این وجود، فشارهای وارده بر چین همچنان ادامه دارد و ممکن است به دلیل مشکلات به وجود آمده برای " اتحادیه بین المللی نفت و مواد شیمیایی چین " که با نام یونی پک(Unipec) شناخته می شود واردات نفت چین از ایران در ماه فوریه کاهش یافته و بر اساس قراردادها و سفارش های قبلی صورت نگیرد.

بر همین اساس و به دلیل مشکلات پیش آمده و فشارهای وارده بر چین، پکن در ماه ژانویه ( ماه فعلی میلادی ) فقط روزانه ۲۲۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و ادامه کاهش واردات نفت برای اقتصاد چین خطرناک خواهد بود.