به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "لئوناردو بلودی" معاون شرکت انی ایتالیا تاکید کرد: این شرکت به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهد داد. بنابر این شرکت انی از تحریمهای اروپا بر ضد ایران معاف و مستثنی خواهد شد.
" بلودی " تصریح کرد: این شرکت بیش از ۱.۴ تا ۱.۵ میلیارد دلار از ایران طلب دارد و قرار است، باقی مانده طلب خود از ایران را به صورت واردات نفت دریافت کند.

وی افزود: طلب شرکت انی از ایران مربوط به قرارداد سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ است و این قراردادها شامل تحریمهای اروپا نخواهد شد. ما در این خصوص تایید های لازم از اتحادیه اروپا و آمریکا را دریافت کرده‌ایم.
بر اساس این گزارش، شرکت نفتی استات‌اویل نروژ نیز پیشتر اعلام کرده بود با وجود تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران، این شرکت از تحریمهای مذکور معاف است.

سخنگوی این شرکت گفت: بر اساس این تحریم‌ها استثنایی برای پرداخت بدهی‌های مربوط به قراردادهای گذشته تهران به این شرکت وجود دارد و این بدهی‌ها همچنان می‌توانند پرداخت شوند. وی گفت: ایران به خاطر مشارکت در توسعه پروژه پارس جنوبی و دیگر فعالیت‌های اکتشافی در این کشور به این شرکت بدهکار است.

سخنگوی این شرکت نفتی نروژی یادآور شد: بازپرداخت به صورت ال‌پی‌جی یک راه جایگزین است که در قرارداد اصلی به آن اشاره شده است و ما می‌توانیم در ازای بدهی‌های خود گاز مایع(ال‌پی‌جی) دریافت کنیم.
شرکت نفت انگلیس، بی‌پی، نیز نمایندگان امریکا را متقاعد کرده است تا پروژه این شرکت موسوم به " شاه دنیز " را از تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران معاف کنند. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری در میدان نفتی شاه‌زند جمهوری آذربایجان در دریای خزر در حال انجام است و شرکت نفتیران، یکی از شرکت‌های اقماری شرکت ملی نفت ایران، نیز ۱۰ درصد در آن سهم دارد.
گفتنی است، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل طرح تحریم نفت ایران از ابتدای جولای را تصویب کرده اند. اما در این راه هیچ کشور و شرکتی این اتحادیه را همراهی نمی کند./ا