به نوشته روزنامه خراسان،دکتر حميد رضا حاجي بابايي وزير آموزش وپرورش ديروز در حاشيه مراسم نواختن زنگ انقلاب که به مناسبت ورود افتخار آفرين حضرت امام خميني (ره)به کشور ودر دبستان دخترانه رفاه تهران برگزار شد از شناسايي مربيان قرآني خبر داد و گفت:کارشناسايي افراد برجسته در زمينه فعاليت هاي قرآني در رشته هاي مفاهيم ،حفظ و قرائت در تمامي استان هاي کشور آغاز شده وظرف مدت کوتاهي پس از شناسايي اين افراد با عقد قرارداد کارمعين همکاري خود را با وزارت آموزش و پرورش آغاز خواهند کرد.

تغییر پیاپی مدیران عیب نیست

حاجی بابایی در مدرسه رفاه؛ مدرسه ای که حضرت امام در بدو ورود به خاک میهن مدتی را در این مدرسه سپری کردند در خصوص علت تغییر و تحول های پیاپی در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش وملاک هایش برای انتصاب معاون پرورشی جدید به خبرنگاران با اشاره به تغییر مکرر مدیران گفت: این کار از نگاه من نه تنها عیب نیست بلکه حسن است واز این پس نیز کار به همین شکل پیش خواهد رفت، چراکه ممکن است پس از مدتی به این نتیجه برسیم که مدیری می تواند در سایر حوزه ها موفق تر عمل کند.

وی با تاکید براینکه برنامه های آموزش و پرورش بر اساس سند تحول بنیادین دنبال می شود گفت: جابه جایی مدیران خدشه ای در اجرای سند ایجاد نخواهد کرد.

تغییر ساختار معاونت پرورشی به ۲ معاونت براساس قانون برنامه پنجم

حاجی بابایی در ادامه با اشاره به تغییر ساختار معاونت پرورشی و تربیت بدنی و تقسیم آن به ۲ معاونت «پرورشی و فرهنگی» و «تربیت بدنی» گفت: بر اساس ماده ۵۷قانون برنامه پنجم توسعه در برخی موارد خاص هیئت وزیران مخیر است قانون مدیریت خدمات کشوری در باره محدودیت وزارت خانه ها در داشتن ۵معاون را تغییر دهد،

این درحالی است که بر اساس ماده ۱۱۵قانون مدیریت خدمات کشوری به جز درمواردی که قانون اساسی و مقام معظم رهبری تعیین کرده اند شورای عالی اداری می تواند نسبت به ادغام یا تفکیک معاونت های داخل وزارت خانه ها اقدام وساختارها را اصلاح کند. وی افزود بر اساس این دو منبع قانونی معاونت پرورشی به دو معاونت «پرورشی وفرهنگی» و «تربیت بدنی» تقسیم شدند.

در ساختار جدید معاونت پرورشی و فرهنگی به ۳ اداره کل شامل «قرآن و عترت و نماز، امور تربیتی و مشاوره و فرهنگی و هنری» و معاونت تربیت بدنی نیز به ۳ اداره کل شامل «تربیت بدنی، سلامت و مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی» تقسیم می شود. وزیر آ موزش و پرورش یادآور شد: اداره کل مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی باهمکاری شورای امنیت ملی و قوه قضائیه تشکیل می شود.

حاجی بابایی باتاکید بر اینکه جنگ نرم، حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر به فعالیت های معاونت پرورشی اضافه شد گفت: تا به امروز فعالیتی در زمینه های فرهنگی از جمله جنگ نرم، حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر در معاونت پرورشی به صورت ساختاری انجام نگرفته است. وی گفت: با تغییرات ساختاری صورت گرفته ظرفیت کارفرهنگی در معاونت پرورشی بالامی رود.

بررسی کتاب های درسی توسط معاونت پرورشی از این پس وزیر آموزش و پرورش از مداخله معاونت پرورشی در بحثمحتوا ی کتاب های درسی در ساختار جدید خبر داد و گفت: از این پس محتوای کتاب های درسی توسط معاونت پرورشی بررسی خواهد شد.

حاجی بابایی در پاسخ به خراسان در خصوص میزان تحقق قانون احیای معاونت پرورشی طی ۵سال گذشته گفت: با نگاهی گذرا به فعالیت های صورت گرفته می توان به این سوال پاسخ داد.

درطول دو سال گذشته تعداد مشاورین مدارس از ده هزار نفر به ۲۳هزار نفر افزایش یافته، تعداد معلمان ورزش از ده هزار نفر به ۲۹هزار نفر، مربیان پرورشی از ۴۶هزار نفر به ۵۹هزار نفر افزایش یافته واردوهای راهیان نور دانش آموزی با رشدی ۴تا ۵هزار درصدی از ۲۵هزار نفر در سال به یک میلیون نفر در سال افزایش یافته است.

وی افزود: باید منصفانه به عملکرد آموزش و پرورش نمره داد چراکه دراین مدت کوتاه حافظان قرآن در بین دانش آموزان از مرز دومیلیون و ۳۰۰هزار نفر نیز عبور کرده و امیدواریم در آینده ای نزدیک به سه میلیون نفر برسیم.

این مقام مسئول در خصوص مشکل عدم پرداخت سنوات ارفاقی کارکنان آموزش و پرورش استثنایی در دو سال اخیرگفت: این مشکل نیز حل شده است و دو روز پیش این موضوع در شورای توسعه مطرح و مصوب شده است. بر اساس این مصوبه به ازای هر پنج سال کار، ۶سال سابقه برای افراد درنظر گرفته می شود.

تکلیف دانش آموزان مردودی اول راهنمایی پس از ابلاغ رئیس جمهور

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شیوه تعیین تکلیف دانش آموزان بازمانده و مردود شده در سال اول راهنمایی سال تحصیلی جاری گفت: این موضوع در جلسه روز سه شنبه شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد و تصمیم گیری های مقتضی برای انجام این کار انجام گرفت.

وی درخصوص جزئیات تصمیم سخنی نگفت وتنها به این موضوع اشاره کرد که در سند تحول بنیادین کارگروهی مشخص شده است تا در مواردی که نیاز به اصلاح قانون وجود دارد تشکیل جلسه داده و قوانین را اصلاح و به تایید شورای عالی آموزش و پرورش برساند.

به گزارش ایسنا وی گفت: ‌ تکلیف این موضوع پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ رئیس جمهور مشخص می شود.

آموزش و پرورش براساس مبانی قرآنی و دینی حرکت می کند

نیز وزیر آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش رضایت رهبری و ملت ایران را دنبال می کند، گفت: امروز افتخار آموزش و پرورش این است که براساس مبانی قرآنی و دینی حرکت می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر امام(ره) امروز محبوب دل آزادیخواهان جهان است به دلیل اسلامیت اوست و اگر یاد شهیدانی چون باهنر و رجایی در قلب ملت ایران می تپد به دلیل مهدویت و اسلام است.
هژبری، معاون جدید پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شد

علیرضایی - حاجی بابایی با اشاره به انتصاب حسین هژبری به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گفت: حسین هژبری معاون جدید پرورشی پیش از این نیز جزو گزینه های انتصاب در این معاونت بوده است و فردی قرآنی و آشنا با مبانی دینی است و سابقه مدیریتی در استان خراسان و شهر مشهد را داشته است.

وزير آموزش و پرورش افزود: معاون پرورشي منصوب شده در طول مدتي که در وزارتخانه حضور داشته کارنامه اي موفق داشته است که البته با تعاريف جديدي که براي معاونت پرورشي داريم مسئوليت سنگيني دارد. شايان ذکر است حسين هژبري در گذشته مدير کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوي بوده است که تا قبل از اين که به عنوان معاون پرورشي معرفي شود رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي بود.