دنیای اقتصاد نوشت: ظاهرا بهرغم وعده مسوولان مبنی بر تامین و توزیع ارز موردنیاز، دست واردکنندگان از ارز دولتی و یک هزار و ۲۲۶ تومانی خالی مانده و وعده بانک مرکزی در مورد آنها تحقق نیافته است.
بنابر اخبار رسیده، به رغم اعلام بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز تک نرخی، واردکنندگان خودرو نتوانسته‌اند ارز موردنیاز خود را از طریق بانک تامین کنند. این موضوع البته مختص واردکنندگان نبوده و حتی خودروسازان و قطعه سازان نیز نسبت به عملی نشدن وعده بانک مرکزی گله کرده و می‌گویند ارزی به آنها تعلق نگرفته است.
با این شرایط طبعا عجیب نیست که خودروهای وارداتی نیز از مسیر گرانی منحرف نشده و قیمت آنها در هفته جاری نیز افزایش داشته است. به هر حال قیمت خودروهای وارداتی نسبت مستقیم با نرخ ارز به خصوص دلار دارد و وقتی نرخ دلار کاهش چندانی را در این هفته به خود ندیده، وارداتی‌ها نیز طعم ارزانی را نچشیده اند.

به گفته کارشناسان، چون وعده بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز تک نرخی عملا تحقق نیافته و دست کمتر کسی به دلار یک هزار و ۲۲۶ تومانی رسیده، بازار هم کوتاه نیامده است، تا نرخ دلار همچنان بالا بماند و کالاهای وابسته به این ارز نیز ارزان نشوند.
باید دید روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو تا چه زمانی ادامه می‌یابد و آیا آرامش به این زودی‌ها میهمان آن خواهد شد؟
لکسوس باز هم رکورد زد

به بازار برویم و نگاهی به قیمت خودروها طی هفته جاری بیندازیم. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، این هفته محصولات هیوندایی و تویوتا باز هم گران شدند، اما خودروهای کیا تغییر قیمت خاصی به خود ندیدند.

طبق اخبار رسیده، بیشترین رشد قیمت این هفته را لکسوس RX نصیب خود کرده و با جهشی سه میلیون تومانی، قیمت آن به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده است. این محصول شاسی‌بلند نیز در جریان افزایش نرخ ارز، گرانی زیادی را تجربه کرد و قیمت آن از ۱۴۳ میلیون تومان به عدد فعلی رشد کرد.

دو شاسی بلند ژاپنی دیگر بازار که هفته گذشته رشد قیمت زیادی را به خود دیدند، این هفته ثابت ماندند و قیمت آنها تغییر خاصی نکرد. اما در جمع خودروهای سواری ژاپنی، این هفته ظاهرا فقط تویوتا یاریس صندوقدار افزایش قیمت داشته و حدود ۵/۲ میلیون تومان گران شده است.
این محصول هم اکنون در مدل اتومات ۴۱ میلیون تومان قیمت دارد. هم اکنون کرولا نیز ۵۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد و کمری هم ۶۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اوریون نیز قیمتی معادل ۸۱ میلیون تومان را دارا است.

اما آن طور که از بازار هیوندایی خبر می‌رسد، محصولات این شرکت طی هفته جاری با رشد قیمت دوباره مواجه شده اند. هم اکنون هیوندایی آزرا ۹۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش قیمت یک میلیون تومانی آن حکایت دارد.

همچنین سوناتا و IX۵۵ نیز هر دو این هفته یک میلیون تومان رشد قیمت داشته اند، به نحوی که به ترتیب ۷۳ و ۹۷ میلیون تومان قیمت دارند. سوناتا تا همین چندی پیش ۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رفت و IX۵۵ هم ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت. اما دیگر هیوندایی معروف بازار یعنی جنسیس، این هفته با تثبیت قیمت روبرو بود و ۹۸ میلیون تومان قیمت داشت و هیوندایی i۲۰ نیز ۳۵ میلیون تومان خرید و فروش شد.

از بازار هیوندایی IX۳۵ نیز خبر می‌رسد که این محصول فعلا همان قیمت ۷۳ میلیون تومانی خود را حفظ کرده است، اما i۳۰ نیم میلیون تومان گران شده و هم اکنون ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
سری هم به بازار کیا بزنیم، بازاری که این هفته تثبیت را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار، هم اکنون مدل موهاوی که هفته گذشته شش میلیون تومان گران شده بود، ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد و اسپورتیج و سورنتو نیز با همان قیمت ۸۱ میلیون تومان خود به فروش میرسند.