فرمانده اسرائیلی: نباید ایرانیها را دستکم گرفت

فرمانده سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی هشدار داد که هر گونه اقدام نظامی علیه ایران تمام خاورمیانه را در جنگ فرو خواهد برد.

به گزارش فارس، آمنون لیپکین شاهاک، فرمانده سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت گفت: تقریبا همه مقامات عالی رتبه نظامی و امنیتی نگران حمله شتابزده به ایران و پیامدهای احتمالی این اقدام هستند.

وی که به ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل نزدیک است، بیان کرد: تحلیل اندکی درباره روز بعد از حمله، زمانی که ایران و متحدان شبه نظامی آن مقابله به مثل می کنند، وجود دارد. به علاوه هر گونه حمله ممکن است به نفع محمود احمدی نژاد منجر شود و وی از خشم عمومی علیه تهاجمات خارجی استفاده کند.

ژنرال لیپکین شاهاک در ادامه افزود: ایران دارای زرادخانه هسته ای، عامل بی ثباتی در منطقه خواهد بود اما روشن است که اکثر مقامات نیروهای جنگی اسرائیل در این مرحله از اقدام نظامی حمایت نمی کنند.

ایندیپندنت نوشت: تاکید یک فرمانده سابق اسرائیل بر خطرات اقدام نظامی علیه ایران نشان دهنده وجود اختلاف نظر در داخل کابینه اسرائیل درباره بهترین روش برای مقابله با برنامه هسته ای ایران است. در واقع طبق گزارش ها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر جنگ به اقدام نظامی تمایل دارند در حالی که وزرای دیگر و نیز جوامع اطلاعاتی و دفاعی درباره این مسیر تردید دارند.

طبق این گزارش، سخنان لیپکین شاهاک به دنبال اظهارات رییس سابق موساد بیان شده است چراکه به باور مئیر داگان نیز هر گونه اقدام نظامی علیه ایران منطقه را در جنگ با حزب الله لبنان و حماس غوطه ور می کند.

این فرمانده سابق اسرائیلی با بیان اینکه نمی داند کابینه امنیتی در نهایت چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهد کرد، اضافه کرد: ژنرال بنی گانتز، رییس ستاد مشترک ارتش و تامیر پاردو، رییس موساد در این زمینه مشاوره خواهند داد. بدون تردید آنها قضاوت ها و نصایحی را ارائه خواهند کرد که به نفع اسرائیل خواهد بود. در گذشته نصایح وزیر جنگ اسرائیل و رییس موساد موجب توقف اقدام نظامی علیه ایران شده است.

لیپکین شاهاک با اشاره به اینکه تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران شدیدتر از آنی بود که بسیار از مردم انتظار داشتند، مدعی شد: این تحریم ها در حال حاضر بر ایرانی ها تاثیراتی داشته است. آنها نگرانند و احتمالا احساس می کنند که اقدامات دولت شان این اوضاع را به وجود آورده است. بنابراین ارزش دارد که پیش از هر گونه اقدامی، منتظر بمانیم تا تاثیر تحریم ها را مشاهده کنیم.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه ایندیپندنت با اشاره به اینکه وابستگی و اتکا به اطلاعات همیشه موثر نیست، اذعان کرد: فراموش نکنیم که گیلاد شالیط، سرباز اسرائیلی ۶ کیلومتر دورتر از مرز ما به مدت پنج سال زندانی بود و به رغم اینکه ما نهایت تلاش مان را کردیم و گزارش های جاسوسی بسیاری داشتیم، قادر نبودیم او را آزاد کنیم. در نهایت اسرائیل مجبور شد او را در ازای آزادی یک هزار زندانی حماس آزاد کند.

این فرمانده جنگی اسرائیل ادامه داد: حتی اگر اطلاعات صد در صد وجود داشته باشد و حتی اگر آمریکایی ها مکان دقیق تاسیسات هسته ای ایران را بدانند، ضربه زدن به آنها بسیار دشوار خواهد بود. ایرانی ها احمق نیستند و نباید اطلاعات آنها را دست کم گرفت.

ایندیپندنت در پایان خاطرنشان می کند: "سخنان این مقام اسرائیلی در زمانی مطرح شد که ایهود باراک در حال گفتگو با کاندیداهای پست فرماندهی نیروهای هوایی اسرائیل است؛ مردی که مسوول حمله هوایی احتمالی به ایران خواهد بود."